V případě novinek nás letos značka Giant zásobuje opravdu štědře, a co se týká elektrokol, není to jen o odlehčených topmodelech pronikajících do třídy Light E-MTB, ale i dostupných modelech Stance E+. Tohle jméno je přitom synonymem pro cenově příznivější jednočepovou variantu k modelům se systémem odpružení Maestro a nyní došlo na jeho vylepšení právě v elektrifikovaném provedení.
Jeden e-full na všechno
Devětadvacítkový trailový Stance E+ má základ v typické giantovské slitině hliníku AluxxX SL, z níž je svařen rám s masivní spodní trubkou, a zadní stavbou Flexpoint prostou čepu u zadních patek nebo vahadel u středového pouzdra. Delší řetězové vzpěry sedí až nápadně vpředu nad šasi motoru, kde se dělí o hlavní čep se spodním okem tlumiče. Díky jejich délce a nižšímu profilu sedlových vzpěr je pak zajištěna dostatečná flexe celku. Tato konstrukce se v současnosti těší oblibě u celé řady značek, které se rozhodly zadní čep prostě vynechat. Tady je to díky 125mm zdvihu konstrukčně méně náročné než u endur s hodnotami o 40 mm vyššími. Zadní stavba samozřejmě kvůli univerzálnímu provedení kola disponuje i otvory pro montáž stojánku nebo nosiče a blatníků, jelikož se Giant rozhodl nabídnout model i v E-SUV modifikaci EX. Vpředu pak zadní stavbě sekunduje vidlice se 140mm zdvihem a novinkou je integrovaná kabeláž vstupující do rámu nikoliv za hlavou, ale rovnou skrz horní ložisko hlavového složení. Elegantní, ovšem pro mechaniky ne úplně vítaná záležitost. Kinematika odpružení, nižší pozice těžiště a lehce upravené úhly, kde se ten hlavový mírně položil na 65,5 stupně, to vše míří do těžšího terénu.
Trochu se zastavíme u baterie, kde je v nejlepším provedení kapacita 800 Wh a uvnitř se skrývají nové články s označením 22700, což je proti běžněji používaným článkům 21700 a 18650 lepší řešení. Články mají větší hustotu, nižší hmotnost a současně vyšší objem, jenž zlepšuje jejich chlazení. Celkem 40 článků je tak podobný počet jako u většiny elektrokol, ale díky jejich velikosti a provozu s nižším zahříváním je zde výrazně lepší výdrž i celková životnost. Baterie navíc pochází z CO2 neutrálního provozu, což je záležitost, díky níž se Giant stal v této oblasti mezi cyklistickými značkami lídrem.
Ze tří variant modelu je bezesporu králem Stance E+ Pro 1, spoléhající na motor Giant SyncDrive vyráběný značkou Yamaha v nejsilnější variantě Pro 2 s 85Nm točivým momentem. Motor napájí 800Wh baterie EnergyPak Smart ve spodní trubce a díky technologii Smart Assist se šesticí senzorů pak pohon hlídá všechny parametry, aby byl výkon plynulý, účinný a současně ne přehnaný, aby zadní kolo ve výjezdech zbytečně neproklouzlo nebo nedocházelo k nadměrné spotřebě elektrické energie. Řídicí jednotka RideControl Dash s ovládáním v dosahu levé ruky zobrazí na barevném displeji všechny údaje a lze jej spárovat i s mobilní aplikací RideControl, takže se zobrazují notifikace z telefonu. Další konektivita pak přes ANT+ umí připojit kompatibilní zařízení a výsledky jsou pak vidět na displeji. Tahle nejlepší varianta by měla stát 127 999 korun a osazení kombinuje vidlici Rock Shox 35 Silver, tlumič Suntour Raidon R a komponenty řazení nesou logo Deore, zatímco brzdy dodala značka Tektro.
O stupínek níže jsou modely StanceE+ 1 a E+2 625 nebo E+2 či trochu civilnější a kompletně osazené E+EX. Tady se ceny pohybují v řádu 115 999, 104 999 a 99 999 korun, respektive 112 999 korun za verzi EX. Zásadní rozdíl je osazení motorem SyncDrive 2 bez přívlastku Pro, tudíž je točivý moment jen 75 Nm a baterie nabídne jen 625 Wh, respektive 500 Wh u levnější verze modelu E+2. Samozřejmě, že všechny modely lze osadit externím 250Wh akumulátorem pro delší dojezd. Odpružení u zmíněné čtveřice spoléhá až na nejdražší variantu s Rock Shox vidlicí plně na SR Suntour a komponenty Shimano v nové desítkové řadě LinkGlide, tedy s vyšší odolností zubů na kazetě a odlišným krokováním přehazovačky oproti HG technologii. Jednoduchost a odolnost tedy výrobce upřednostnil jak u rámu, kde je minimum čepů, tak i u komponentů, kde se nesnížila funkčnost, ale na životnosti se to rozhodně projeví kladně. Samozřejmě, že giantovské Maestro odpružení a špičková vidlice nebo tlumič nabídnou plnohodnotnější zážitky při zdolávání náročného terénu, ale tahle cenově zajímavá a přitom plně funkční a odolná alternativa Stance E+ nezní špatně.
(už)
Od hamburské značky Stevens už jsme otestovali karbonový hardtail, nedávno pak hliníkový závoďák Colorado a teď přišel na řadu Applebee,…
Jezdíte v prosolené sněhové břečce, v bahně, v dešti? Tak si asi libujete v sebetrýznění, ale cyklistika je taková, a jestliže trpíte vy,…