Naším testem prošel první zástupce z kolekce Maxbike 2011, konkrétně hardtail Rila, postavený na bytelném duralovém rámu ze slitiny 7005 SL.V případě domácí značky Maxbike jsme si i ve střední třídě zvykli na maximální designové dotažení kompletního kola, což je u typu Rila dobře patrné na sjednocení bílo-červené grafiky rámu s totožným odstínem červené na klikách, brzdách a přehazovačce Sram X.9. Za pětatřicet tisíc korun nabídne typ Rila čistokrevný sportovní projev, podpořený adekvátní ovladatelností a přenosem síly. A pokud by někomu náhodou nevoněla kombinace desetikolečka s pouhými dvěma převodníky, má Maxbike v záloze také verzi s klasickým trojpřevodníkem, spolupracujícím samozřejmě s deseti pastorky vzadu.
Urámu bylo vsazeno na celkem výrazný sloping, v našem případě hodně podpořený také druhou nejmenší velikostí s hodnotou 17,5 palce. Všechny použité konstrukční prvky bychom zařadili mezi vyloženě klasické, týká se to bi-axiálně profilované spodní trubky, esovitě zprohýbaných ramen zadní stavby či třeba navařené výztuhy „pod hlavou“, tedy ve spoji dolní a hlavové trubky. Efektně působí celá hlavová partie, spojující v masivní blok spodní trubku s horní, která směrem dopředu plynule přechází z běžného kruhového průřezu ve čtverec. Z hlediska navýšení celkové tuhosti rámu se nám líbilo použití sedlové trubky s průměrem 34,9 mm, byť za cenu o něco menší ochoty sedlovky pohlcovat část otřesů. Čistě bikovým prvkem je vedení lanek řazení a hadičky zadní brzdy po vrchu horní trubky, v jejím spoji se sedlovou trubkou pak najdeme praktické zesílení v podobě navařeného plechu. I v případě nadprůměrně vytažené sedlovky a těžšího jezdce je tedy maximálně předejito poškození této partie rámu. Zadní patky pak představují sice to nejčastěji používané, ovšem dostatečně bytelné provedení.
Jako cross-country klasiku ovšem označíme nejen konstrukci rámu, ale i jeho jízdní projev. Použitá geometrie je v rámci dané třídy absolutní sázkou na jistotu, a to po stránce úhlů hlavy a sedlové trubky, i z hlediska délky předního trojúhelníku. V praxi z toho pak vychází jak sportovní, ovšem zároveň dostatečně komfortní posed, tak i optimální ovladatelnost.
Sériové nastavení s třícentimetrovou sestavou podložek pod představcem dovoluje nadstandardní laborování s výškou řídítek, jejichž zcela rovné provedení však jasně určuje výkonnostní zaměření modelu Rila. Pokud je jezdec navyklý na čistě závodní projev kola, nebylo by zde od věci posunout řídítka trochu níže ubráním jedné či dvou podložek. Nijak tím neztratí celková dobrá stabilita a přitom se ještě zlepší potenciál kola v prudkých výjezdech. V těch delších by pak jezdec uvítal přítomnost rohů, po jejich doplnění už kolu neschází vůbec nic.
Celkový projev kolase zdá být v praxi ještě lehčí, než co předpovídá celková hmotnost 11,2 kilogramu. Přenos síly je vynikající, což bylo v případě testovaného kola ještě podpořeno také malou velikostí rámu, kde nebyl žádný prostor k jakémukoli nežádoucímu kroucení i při hodně silové jízdě. Přestože ekonomičtější zapletená kola Mavic CrossRide nejsou bohužel právě vzorem nízké obvodové hmotnosti, jejich solidní tuhost a především skvělé pláště Schwalbe Racing Ralph to skvěle kompenzují.Jízda je tedy svižná a akcelerace patří v rámci své kategorie k lepšímu průměru.
K ovladatelnosti nemáme jedinou připomínku, točivost kola je bezproblémová, přitom za současného jistého vedení přímého směru. Prudší sjezdy si logicky vynucují výraznější posun těžiště zad, zvlášť pak po ubrání podložek pod představcem, vše je ale vyváženo chutí k rychlé jízdě a již zmíněnými schopnostmi ve výjezdech, kde není třeba příliš zápasit s rozložením hmotnosti a nadměrnými tendencemi ke zvedání předního kola.
Po stránce jízdního komfortu samozřejmě nelze od duralového rámu očekávat zázraky, a toi přes přítomnost hodně zprohýbaných spodních ramen i sedlových vzpěr zadní stavby, které jsou však spíše estetickou záležitostí, nežli prvkem zvyšujícím schopnost absorbovat otřesy. Stejně tak široká sedlovka v tomto směru nenabídne výraznější prostor. Zdatně ale vše dohání zaprvé celkem pohodlné sedlo Velo a vpředu pak skvělá vidlice Rock Shox Reba Race s dvojicí komor a doslova sametovým chodem, žehlícím i nepatrné nerovnosti. Ovládání lockoutu z řídítek by mělo být ve třídě závodně koncipovaných hardtailů již standardem, čehož si jsou u značky Maxbike vědomi a model Rila disponuje uzavírací páčkou na levé straně řídítek.
Z dalšího osazení musíme pochválit hlavně skvěle pracující brzdy Avid Elixir CR, stejně tak řazení složené z dvojice převodníků a desetikolečka fungovalo na jedničku. My bychom sice dali přednost variantě 3x10 s největším převodníkem se čtyřiačtyřiceti zuby, ovšem i zde použitá kombinace 2x10 je pro většinu uživatelů dostačující.
Jako nadstandardní považujeme sériové vybavení kola pedály Shimano PD-M540, namísto v této kategorii běžného typu M520, stejně tak přítomnost košíku na láhev je příjemným bonusem. Tím nejdůležitějším je však přizpůsobení každého modelu individuálním požadavkům, což je zásadní směr značky Maxbike v péči o zákazníka.
Plusy: ovladatelnost, funkce vidlice a brzd, skvělé pláště
Minusy: těžší kola
Rám: 71MB - AL 7005 SL
Vidlice: Rock Shox Reba Race 100 mm
Kliky: Truvativ X.9 28/42
Brzdy: Avid Elixir CR
Řazení: Sram X.9 Trigger
Přehazovačka: Sram X.9
Přesmykač: Sram X.9
Kazeta: Sram PG1070/10 11-36
Kola: Mavic CrossRide
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,1
Řídítka: Ritchey Pro
Představec: Ritchey Pro
Sedlovka: Ritchey Pro
Sedlo: Velo VL-1200
Pedály: Shimano PD-M540
Hmotnost: 11,2 kg (vel. 17,5“)
Cena: 35 500 Kč
Duralová devětadvacítka od Yeti s karbonovou zadní stavbou, obloukovými patkami, hlavovou trubkou s 1,5‘‘ ložiskem vespod a hlavně…
Pokud máte rádi krev pot a slzy, pak určitě patříte mezi fanoušky jediného převodu. Singlespeed z dílny Salsa patří mezi originální kousky,…