Sortiment slovenské značky Dema je stále silněji zaměřen na závodníky a sportovně orientované jezdce. O tom jasně vypovídala již loňská kolekce s novým topmodelem nazvaným Ferrara. Tento špičkově osazený bike s kompletní sadou Shimano Deore XT se stal jakousi výkladní skříní značky a zároveň svými propracovanými konstrukčními prvky výrazně ovlivnil vzhled i vlastnosti celé řady závodně a sportovně zaměřených biků značky Dema.
Pro letošní rok se ale tato kategorie kol posunuje ještě o výrazný kus dál. Osvědčené konstrukční prvky zůstávají zachovány, ale geometrie je více orientována na čistě závodní či sportovní jízdu. U modelů Ferrara, Auron DC DB, Auron DC V a Auron DB byl pro rok 2007 prodloužen přední trojúhelník a více postaven sklon hlavové trubky. Tím pádem se posed v duchu závodních tradic natahuje a řízení zároveň získává ještě lepší ovladatelnost a ochotu k zatáčení. To jsou sice podstatné změny, ale zdaleka ne jediné.
Představït kompletní nabídku značky Dema samozřejmě není z prostorových důvodů možné, proto jsme se zaměřili na závodní a sportovně orientované modely.
Ferrara a spol.
Nejvyšší kategorie XC kol Dema, tedy Ferrara a všechny verze typu Auron, sází kromě čistě závodní geometrie především na superlehký duralový rám ze slitiny 7005-Ultralight s dvojitě zeslabovanými trubkami. Hydroformně tvarovaná spodní trubka má nejen zesílení u hlavy, díky čemuž odpadá nutnost navařené výztuhy v této partii, ale především využívá bi-axiální profilaci. Díky výraznému horizontálnímu zploštění ve spodní části trubky nabízí rám vysokou torzní tuhost. Tento prvek byl použit již u letošních modelů a u námi loni testovaného typu Ferrara ´06 byla tuhost na výborné úrovni.
Lehké zprohýbání ramen zadní stavby a především plochý tvar plynule navazující monostay vzpěry, tedy charakteristické konstrukční prvky značky Dema, zůstávají i pro letošek zachovány.
Nejvyšší typ Ferrara využívá nově vidlici Rock Shox Reba se systémem PopLock namísto loňské R7 od Manitou. Stejně tak byla nahrazena zapletená kola Shimano setem Mavic CrossRide a kompletní sadu Deore XT obohatila přehazovačka XTR v provedení 2007.
Typ Auron využívá tentýž rám a sadu Shimano Deore LX v kombinaci s přehazovačkou XT. Odpružení má nově na starosti Rock Shox Tora namísto loni používané vidlice Manitou Splice. U typu Auron je možné vybírat ze tří variant, a volit tak řazení systémem Dual Control či Rapidfire nebo použití kotoučových brzd Deore LX, Hayes HFX-9 Carbon či V-brzd.
Deor & Asti
Dvojice modelů Deor spoléhá na konstrukčně o něco jednodušší rám ze zeslabovaných duralových trubek a vybavený vidlicí Rock Shox Dart3. Osazení kombinuje sady Deore LX a Deore. Vybírat je opět možné z varianty s kotoučovými nebo V-brzdami.
Modely Asti sází na atraktivitu danou nejen výrazným designem, ale především hydroformním, doslova nepřehlédnutelným tvarováním mohutných trubek.
Ladies collection
Sportovně zaměřené dámy jistě osloví dvojice přímo jim určených modelů Asti Lady a Raveo Lady. Tyto biky jsou postaveny na duralových rámech se zkrácenou geometrií a s totožnou hydroformní profilací, kterou nabízí pánská řada Asti. Již tak mohutné trubky jsou zde ještě zvýrazněny použitím bílé barvy v kombinaci s červenou či bledě modrou. Celkovému designovému sladění jsou podřízeny i vnější bílé nohy odpružené vidlice, barva bočnic dámského sedla a gripy. Zde se značka Dema podle našeho soudu trefila přesně do vkusu mnoha žen a dívek, toužících po sportovním dámském horském kole.
Silnice a cross
Ze silničních modelů rozhodně stojí za pozornost nový typ Ventto se sadou Tiagra, jenž byl jako jedna z důležitých novinek prezentován již v reportáži
z veletrhu Eurobike. Hydroformní profilace se i v tomto případě postarala o zajímavý vzhled, podtržený nevšední grafikou a bílou základní barvou. Mezi vyloženě sportovní silniční kola patří i model Alvito DC se sadou Sora a fitness model Fineo postavený na totožném rámu.
Z krosových zástupců značky vyniká především topmodel nazvaný Ardea se superlehkým rámem z totožného materiálu, jakým se pyšní i bike Ferrara. Osazení tvoří kombinace Deore LX a XT a vidlice RST Vogue TnL.
Shodná vidlice je použita i na dalším krosovém modelu, Esperia. Ten je postaven na konstrukčně o něco jednodušším rámu osazeném díly Deore LX a Deore.