Českou republiku navštívil Edward Vlutters, marketinkový ředitel pro Evropu americké společnosti Cannondale. V této průkopnické značce světového mountain bikingu se toho za posledních pár let hodně změnilo a tak nás zajímalo, kam se Cannondale posunul od doby, kdy jsme v roce 2003 přinesli rozhovor s jejím hlavním šéfem, Scottem Montgomerym.
Edwarde, vy jako zástupce Cannondalu pro Evropu jistě musíte hodně cestovat mezi USA a Evropou. V čem konkrétně spočívá vaše práce? Asi byste měl mít dokonalý přehled o všem, co se v pensylvánském Bedfordu jen šustne…
Moje práce není jen v Evropě, ale starám se o kontakt s celým světem, tedy od Asie přes Evropu až po Jižní Ameriku a Aljašku. Tam všude se cannondaly prodávají. Například v zemích Střední a Jižní Ameriky se trh horských kol znatelně rozrůstá a my jsme u toho. Do Bedfordu jezdím velmi často a nejradši jsem v testovacích laboratořích, kde se účastním testování prototypů. Ačkoliv se na výzkumu sám přímo nepodílím, je pro mou práci a jednání s distributory důležité vědět, jaké jsou možnosti strojů, které vyrábíme.
Když mluvíte o vývoji, Cannondale se ve velkém vrátil k materiálu, jejž testoval už před časem na kolech Raven – ke karbonu. Kde probíhá jeho výroba? Stále v USA?
Naše přísně střežené vývojové centrum karbonu je v základně firmy, v americkém Bedfordu. Zde vznikají prototypy, zde se testují a zde dojdou do finální verze. Po otestování našimi závodníky, kdy jsme si jisti, že výrobek můžeme pustit na trh, hledáme nejvhodnějšího výrobce. Bohužel již nemáme takovou kapacitu, jako některé společnosti zabývající se zpracováním karbonu i pro letectví a kosmonautiku, které dokáží v požadované kvalitě vyrobit v krátkém čase mnohonásobně vyšší množství rámů.
Kola Six13, System Six či zadní stavbu pro odpružené stroje Scalpel a nohy pro vidlice Lefty si vyrábíme sami v USA. Modely Synapse, Taurine či přední monokok kola Rush se vyrábí v Asii, z USA pochází u rámu Rush pouze zadní stavba.
Proč vlastně zmizel ze scény Raven?
Raven byl na svou dobu špičkový rám, ale znalosti zpracování karbonu ještě nebyly na takové úrovni jako dnes, a tak bylo nesmírně nákladné a zároveň neefektivní hlídat výrobní proces každého kusu. Dnes jsou technologie mnohem dál, a tak jsme se ke karbonu vrátili a využíváme nabytých zkušeností z vývoje před deseti lety pro dnešní modely.
A jak dlouho trvá testování nového prototypu?
V našem testovacím centru se zaměřujeme kromě rámů i na všechny komponenty a kolo jako celek. Je pěkné, když rám vykazuje vynikající parametry, ale když se osadí neodpovídajícími komponenty, může se hodně jeho výtečných vlastností ztratit. Proto se nedá říci přesně, jak dlouho testujeme jeden rám, protože se musíme věnovat celku. A to je pokaždé jiné. Když se například podíváme na celoodpružený XC stroj Scalpel, je velmi těžké vyrobit ještě lehčí rám a přitom zachovat jeho odolnost. Na všechny naše rámy totiž poskytujeme doživotní záruku (kromě freeridových a sjezdových rámů, kde je záruka tříletá).
Rám je navíc nutné vyvíjet rovnou s odpovídající vidlicí, abychom hned zpočátku mohli nastavit nejvhodnější geometrii. Dále se věnujeme zapleteným kolům. Protože sebelepší rám s vidlicí nepojede dobře na měkkých kolech.
Dále pokračujeme u klik – všimněte si, že my jsme začali s vnějšími ložisky středové osy a nejednou je používají všichni. Prostě krok po kroku testujeme kolo jako celek a výsledek, jejž naši zákazníci najdou v katalogu a obchodech, je tím nejlepším, co jsme schopni nabídnout.
Na silničních kolech nás zaujalo, že na rozdíl od ostatních výrobců, kteří mají přední rámový trojúhelník z duralu a zadní z karbonu, Cannondale razí opačný systém. V čem je jeho přínos?
Důvod je prostý – zkoumali jsme různé varianty, ale dural vždy přinesl lehčí zadní stavbu, která je přitom pohodlnější a tužší, než kdyby byla vyrobena z karbonu s monostayí. A vzhledem k tomu, že Cannondale nechce dělat kola jen na odiv, ale musí být stoprocentně funkční. Nepoužíváme monostay, protože dvě samostatné vzpěry přináší větší pohodlí než spojené do jednoho kusu. Pokud je navíc prohneme, umožní miniaturní pohyb zadních patek vzhůru a tím zajistí komfort jízdy.
Jak se má Tinker Juarez? Testuje stále pro Cannondale?
Ano, Tinker je stále členem týmu, a ačkoliv se již neúčastní světového poháru, vloni absolvoval Race Across America a velmi dobře si vede ve vytrvalostních závodech a čtyřiadvacetihodinovkách.
V silničním závodním kolotoči podporujete týmy Vredestein a Liquigas, jehož jezdec Danilo di Luca právě vyhrál závod Milano – Torino. Dále podporujete freeridový The Cut Team v čele s Aaronem Chasem. Z toho vyplývá, že Cannondale má velmi široký záběr. Dá se odhadnout, jakých kol dnes prodáte nejvíce?U horských kol je situace taková, že se prodává stále více celoodpružených kol, neboť lidé si chtějí užít pohodlnou jízdu a zdvihy se stále zvětšují. A to se netýká jen Ameriky, ale celého světa.
Takže pevné rámy pomalu ustupují ze scény?
Ano i ne. Pevné rámy mají smysl pro výkonnostní XC a závodění všeobecně. Ovšem spousta jezdců si uvědomuje, že díky stále náročnějším okruhům získají víc na kole s malým zdvihem, jako je třeba Scalpel, kde neztrácí výkon, ale náročné pasáže dokáže hodně zjemnit. Navíc i ve stoupání lehké celoodpružené kolo může pomoci díky stálejšímu záběru.
Jak vidíte budoucnost značky?
Za poslední tři roky Cannondale zaznamenal velký nárůst prodeje, stále platí za synonymum hi-endu, a tak budeme pracovat na tom, abychom tuto image technologické značky, která přináší to nejlepší, dále rozvíjeli. Pracujeme i na rozšíření sortimentu doplňků a vlastních komponentů, jako třeba computerů. Stejně tak dobře, jak se prodávají naše hi-endové stroje, bychom chtěli prodávat i low-endové modely. Všeobecný hospodářský růst je třeba v USA zhruba dvou až tříprocentní, zatímco naše společnost se pohybuje na dvacetiprocentním meziročním nárůstu.
Takže se můžeme těšit na víc kanónů v našich luzích a hájích?
Je to pravděpodobné, i ve vaší zemi je nárůst prodeje zhruba dvacetiprocentní.