Sice je letos nejen v nabídce výrobců kol, ale i v závodním poli k vidění nadvláda jednopřevodníků a velkých kazet s rozsahem až 46 či 50 zubů, přesto řada jezdců nechce investovat do novinek a řeší to stále tak nějak podomácku. Naše ne zrovna oblíbené provedení „Česká 1x10“ s jediným převodníkem na trojplackových klikách a desítkovou kazetou rozsahu 11-42 totiž vyžaduje maximálně dozadu vytočenou přehazovačku. Tedy dorazový šroub zašroubovaný na maximum, aby se horní kladka přehazovačky dostala co nejníže, a mohla tak navést řetěz na největší pastorek. Výsledkem je pak ne zrovna hladký chod řazení, minimální opásání menších pastorků řetězem, ale jsme světoví, máme jednoplacku. Měnit celé ramínko s kladkami za tuningový díl už je moc nákladné, nedej bože pořídit si rovnou jedenáctkovou či dvanáctkovou sadu s adekvátní přehazovačkou a využívat nejmodernější technologii s nepadavým řetězem a přesným řazením. Taková investice ale není zrovna malá a ne každý hodlá své kolo přestrojovat.
Řešením doslova za pár korun, přesněji lehce přes dvě stovky, je adaptér na výměnnou patku přehazovačky od SunRace. Tenhle drobný duralový díl totiž prodlouží patku o 22 mm směrem dolů, čímž dostane horní kladku přehazovačky výrazně níž, podobně jako je tomu u originálních verzí pro pastorky 42-50 zubů, a řazení bude funkční. Jde o jednoduchý adaptér z hliníku 7075 vybavený duralovým šroubem na 5mm imbus, kterým se upevní do závitu v patce. Díky dvojité profilaci pak nevysune přehazovačku nijak do boku, ale ponechá jí původní vzdálenost vůči ose nejmenšího pastorku. Přehazovačka tak může zvládat větší rozsah kazety než dosud a přitom na menších pastorcích bude řetěz opásávat větší počet zubů, čímž je řazení přesnější. Zároveň také nehrozí kontakt ramene přehazovačky s úchytem lanka se zuby kazety, což se občas děje.
Hmotnost tohoto adaptéru je jen pár gramů, náš test proběhl na hardtailu RB, kde byla původně desítková přehazovačka SLX s kazetou SunRace 11-42 zubů a převodníkem 36 zubů. Montáž je jednoduchá, tedy v případě běžného výměnného háku přehazovačky, který i s rezervou zapadne do vybrání na vnitřní straně adaptéru. RB má ovšem masivní hák, který se tam nevešel, respektive nevycházely otvory pro montáž proti sobě. Stačilo tedy ubrousit přebytečný materiál na přední straně háku a adaptér pak dosedl jako na klasickém provedení. Pro montáž doporučujeme důsledně zajistit šroub adaptéru závitovým lepidlem, jinak se může časem povolit. Přehazovačka v závitu drží spolehlivě, tam to nutné nebylo. Díky posunutí přehazovačky směrem dolů nedoporučujeme toto řešení pro šestadvacítková kola (pokud by někdo chtěl tunit veterána), protože už je spodní rolnička dost nízko nad zemí, pro případné ohrožení terénem či větvemi. Na devětadvacítce to není problém, úplně nejlepší je ale kombinace se středním či krátkým ramínkem. Výbornou pomůckou kompatibility jednotlivých typů kazet a přehazovaček je tabulka na stránkách www.sunrace.cz, kde je vše dokonale přehledné.
S adaptérem jsme mohli použít desítkovou kazetu SunRace s rozsahem 11-46 zubů, takže jsme se dostali na hodnotu jedenáctkové řady Shimano, která nabízí maximálně tento rozsah. Padesátku už bychom nepokoušeli - navíc ta není v desítkovém provedení dostupná.
Řazení chodilo přesně a především výrazně lehčeji a rychleji směrem na menší pastorky, což předtím nebylo tak precizní. Boční tuhost kombinace hák + adaptér je zcela bezproblémová, samozřejmě odolnost vůči nárazu a případnému ohnutí je díky větší páce nižší. Zlepšení funkce řazení a schopnost pojmout větší počet zubů bez negativního projevu na chodu řazení je ale bez diskuze. A to za pár korun.
(už)
Chcete si pořídit kolo, které jen tak někdo nemá? S velice zajímavou a neobvyklou nabídkou přichází dovozce kol do ČR firma Schindler. -…
Podzim je období pro předváděci akce firem, které prezentují své nové modely kol obchodníkům, kteří vám je budou v maloobchodě nabízet.…