Omotávky od italského Deda Elementi jsou vyhlášené svou nadstandardní životností, ostatně na jednom z redakčních silničních kol slouží právě omotávka Deda nějakých deset let a stále se nechystá na odpočinek. V kolekci nalezneme jak klasické modely, tak i ty s různě řešenými protiskluzovými povrchy. To je také případ verze Squalo, která s cenovkou 479 korun patří v nabídce značky přibližně doprostřed. U omotávek Deda tedy neuděláme chybu, ať už sáhneme k základnějším či naopak luxusním modelům. Omotávka Squalo je nabízena v pěti barevných variantách, a sice v bílo-černé, černo-bílé, černo-modré, černo-červené a nakonec i klasické černé. Jako správní „závodníci“ jsme sáhli po bílo-černém provedení, přesněji po bílé s velkými černými nápisy Dede Elementi. Potisk je záměrně řešen méně ostře a nápisy nepůsobí na řídítkách rušivě.
Materiál omotávky je hodně rozdílný od toho, na co jsme v posledních sezónách zvyklí u různých „lepivek“. Právě ona lepivost totiž nebývá řadě uživatelů občas po chuti, tudíž na to šly u Dedy trochu jinak. Povrch omotávky není hladký, ale připomíná jakousi krupici – protiskluzová funkce je zachována, současně je držení velmi příjemné, a to i za deště. Navíc je zde bonus v hodně nadstandardní životnosti, která u některých lepivých povrchů nebývá zrovna příkladná. Jak už bylo řečeno v úvodu, Deda si na výdrži svých silničních a gravelových omotávek vyloženě zakládá a model Squalo proto ani nemůže být jiný.
Průřez omotávky se středovým 2,5mm vyklenutím a krajním profilem výšky 0,5 mm je klasikou a pochvalu zasluhuje také dokonale plynulý břit bez jakéhokoli schůdku – po precizním namotání na řídítka působí omotávka téměř kompaktně, bez zbytečných hrbolků. Za tvar profilu zasluhuje Deda pochvalu a taktéž za pružnost. Sice máme při prvních chvilkách instalace pocit, že omotávka není příliš tvarově poddajná, ale po chvilce zjistíme, že se nemusíme bát za ni trochu více zatáhnout, aniž bychom měli obavy, že ji přetrhneme či poškodíme. Omotávka je vyrobena ze speciálních polymerů v kombinaci s expanzní pěnou a především její svrchní vrstva je nadstandardně odolná při samotné instalaci, kdy bývá nezbytné ji v okolí brzdových/řadicích pák výrazněji natáhnout. Takže to, co se zprvu může jevit jako překážka pro snadné navinutí na řídítka, tedy určitá tuhost, je ve finále výhodou. Instalace sice může trvat o maličko déle, než se naučíme s omotávkou pracovat, ale výsledná výdrž nám to bohatě vykompenzuje. Také středový lepicí proužek se zprvu může zdát tenký, ovšem hned vzápětí zjistíme, že je jeho lepivost nadprůměrná.
Výrobce omotávku předurčuje nejen pro silniční kola a gravely, ale také pro triatlon. Délka každého dílce je 180 cm, šířka profilu 30 mm a hmotnost 95 gramů.
(kad)
V produktech řady Ninja se Topeak opravdu vyznamenal a kombinace promyšleného nářadí a doplňků jsou lákadlem pro všechny fandy do detailu…
I když je dnes pro výlety na kole zaklínadlem slovo bikepacking, ti zkušení dálkoví cyklocestovatelé by bez nosiče a klasických brašen asi…