Pro zimní najíždění kilometrů asi málokdo z nás využíval bezdušáky, protože ke slovu přišlo starší obutí nebo hrubé gumy do sněhu, případně nějaké hladší pláště pro najíždění kilometrů na silnici. S příchodem sezóny ale leckdo přezouvá, případně koketuje s bezdušáky, nebo jen preventivně očistí vnitřek plášťů a dolije těsnicí tmel.
Kdo se rozhoduje, že svoje kompatibilní ráfky vybaví bezdušovým obutím, potřebuje k tomu tři věci: těsnicí pásku, speciální ventilky a mlíko, tedy těsnicí roztok. A vlastně i bezdušové nebo „Tubeless ready“ pláště, které mu z ráfku jen tak nevyskočí. Vloni jsme v rubrice Hobbybastler ukázali, jak lze snadno předělat systém na bezdušový, a to za pomoci kitu Effetto Mariposa Caffélatex. Tenhle kit za 828 korun pak prošel dlouhým testováním a nyní vám přinášíme výsledek.
Sestava pro vytvoření bezdušového systému se skládá z 250 ml těsnicího roztoku, dvojice ventilků s maticemi, podložkami a redukčními vložkami pro ráfky s velkými otvory na auto ventilky a speciální samolepicí pásky na utěsnění ráfku. Vše zabaleno v praktické plastové lahvi s rozměry bidonu, kterou lze využít třeba pro uskladnění větrovky ve volném košíku.
Šíře těsnicí pásky určuje, zda zvolit sestavu velikost S, M nebo L, protože každá z nich se liší šíří pásky, odpovídající vnitřní šířce ráfku. My jsme sáhli po rozměru M pro ráfky 25-29 mm, což je důležité, aby páska seděla přesně od jednoho okraje k druhému. Příliš úzká páska může nechtěně odhalit otvor pro nipl a tlak bude unikat, naopak široká se bude špatně nalepovat a bude na okrajích překážet správnému usazení patek pláště. Instalace pásky je snadná a díky její poddajnosti se velice dobře přizpůsobila. Jelikož má testovací bike duše s auto ventilkem, bylo nutné použít pod bezdušové ventilky kónickou gumovou vložku, která větší otvor přesně vyplní, a nehrozí únik tlaku. Pak už jen usadit a stáhnout ventilek a nasadit plášť, do kterého lze nalít těsnicí roztok buď pod patkou, nebo po vyšroubování vnitřní vložky přímo ventilkem. Nahustit, nechat patku docvaknout do ráfku, našroubovat vnitřek ventilku a pečlivě kolo protočit, aby se tmel dostal na celou vnitřní plochu pláště.
Caffélatex staví na vysoké pěnivosti jejich tmelu, takže by měl díky velkým bublinám pokrýt pečlivě celou vnitřní plochu pláště. My jsme během podzimního testování nezaznamenali nějaký výraznější defekt, který by vyžadoval sejmutí pláště z ráfku a podlepení poškozeného místa. Dva drobné průpichy se zacelily poměrně rychle, a zda došlo k dalším, nezaznamenali jsme to. Plášť měl i dvě proříznutá místa, která jsme ještě před instalací bezdušového kitu podlepili, takže první nahuštění znamenalo v těchto místech malý průnik tmelu, ale za chvilku se vše zacelilo a pak už s tím nebyly komplikace. Co se týče životnosti tmelu, výrobce díky jeho složení nikoliv na bázi přírodního latexu, ale syntetických polymerů doporučuje častější kontrolu. Jen málo tmelů vydrží v pláštích víc jak pár měsíců a občas je to i otázka týdnů, takže ani tenhle nebyl výjimkou a po dvou měsících jsme museli trochu dolít. Výhodou ale je kompletní pokrytí stěn pláště už při první jízdě, protože tmel napění a vyplňuje celý vnitřní prostor, kdežto konkurence většinou kvůli odstředivé síle zůstává po obvodu.
Každopádně, při námi zaznamenaném defektu bylo stejně třeba zastavit a natočit plášť poškozeným místem dolů, aby tam tmel natekl a zacelení se urychlilo. Výhodu tak spatřujeme především v zacelení drobného poškození na bocích, které proběhlo už při montáži po několikerém protočení a protřepání kola. Montáž samotného systému do ráfku je pak zcela bezproblémová a ten je plně funkční.
(už)
Móda velkoplošných zorníků u cyklistických brýlí je v posledních letech zřetelná. Zdaleka však nejde jen o atraktivní design, primární je…
Vyřešit na dámském kole, ať už krosovém, či městském, neustálý problém s dostatečně pohodlným posedem může znamenat postupné investice do…