Cyklista musí na kole nejen dobře vypadat (to především), ale musí být dobře a pěkně oblečený a musí správně mluvit. V minulých dvou vydáních Cykloservisu jsme si ukázali některé výrazy, které se používaly mezi cyklistickou populací. A protože vše jednou končí, toto třetí pokračování je konečné.
Defekt pláště nebo galusky bývá tou stinnou stránkou tak krásného sportu, jakým cyklistika rozhodně je. Defektů je celá řada. Obvyklé je klasické "píchnutí" o ostrý předmět. Méně obvyklé je takzvané cvaknutí gumy. Gumou se rozumí právě ten plášť nebo galuska a cvaknutí se povede zvláště tehdy, pokud máme podhuštěno. V tom případě při najetí na ostrou hranu předmětu (kámen, hrana chodníku apod.) se duše v plášti stlačí tvrdě mezi ráfek a hranu třeba toho kamene a prorazí se. V tomto případě jsme "cvakli gumu".
Chytit šakala je podobný problém jako cvaknout gumu, akorát se týká ráfku. Pokud máme podhuštěno a narazíme předním kolem na hranu, guma se nám nejen cvakne, ale ještě ke všemu se poškodí ráfek na horní části, do které je nasazen plášť nebo nalepena galuska. Na ráfku se objeví vetší nebo menší "prolomenina" a domů dojedeme jako na koze. Tedy ráfek nám bude "drncat".
Tak to už je zcela zapomenutý výraz. Vznikl v osmdesátých letech, kdy se začaly vozit skořepinové přilby, jak je známe nyní. Do té doby se vozily z kůže ušité páskové přilby, které opravdu při pádu hlavu příliš neochránily. Ale vše se vyvíjí. A jen tak mimochodem, když jsme u těch přileb, jistě víte, že dříve profesionálové neměli za povinnost přilby vozit. Byly to krásné fotky, vidět cyklistické modly, jak bez přileb stoupají do alpských průsmyků. Po několika smrtelných zraněních se tehdejší předseda lékařské komise, náš profesor Slavík, zasadil, že přilby museli začít vozit i profesionálové.
Na kole se sedí klidně. Práci vykonávají pouze nohy a jakékoliv jiné pohyby jsou zbytečné a neekonomické. Mnozí cyklisté ale sebou hází a zvláště je "oblíbený" pohyb těla dolů a nahoru, podle rytmu šlapání. Takový cyklista klofe.
Plotna není nic jiného než velký převodník. Ten největší. Výraz „jel plotnu“ používali hlavně silniční cyklisté, aby vyjádřili, že jel těžký převod. Dnes se občas říká, že jel "pilu".
Sám jsem zvědavý, jak tento výraz nyní popíši. Mít štafle znamená mít křivý rám. Přední i zadní kolo musí být ve stejné ose. Tedy rovnoběžně. Pokud se podíváte zezadu přes zadní kolo na přední, měla by mít stejnou linku, nebýt vzájemně vychýlená. Pokud jsou vychýlená, kolo má štafle. To se stávalo především dříve, pokud byl rám buď špatně vyroben, nebo mohl být i poškozen po pádu. Takový rám se musel srovnat na rovnací stolici, kterou měly některé servisy k dispozici. Dnes už takovou stolici nikdo nemá, neboť srovnat duralový nebo karbonový rám není s ohledem na jejich tvrdost možné. U ocelového rámu to nebyl problém.
Velmi nepříjemný stav, když jedete, pomalu vás opouštějí síly a najednou se skoro zastavíte. Prostě vám sekne. Zpomalíte, skupina se ztrácí v dáli a vy putujete sám.
Běžný, i dnes používaný výraz. Dostat rundu znamená být dojet o kolo, neboli ztratit jeden okruh. Týká se to hlavně dráhových cyklistů. Ale rundu může dostat i cyklokrosař nebo silniční závodník, zpravidla při závodě na kratším okruhu.
Náš malý seriálek zakončíme speciálním výrazem, který používali závodníci jednoho významného oddílu. Šéftrenérem klubu byl velmi známý trenér, kterého nebudeme jmenovat, neboť se jedná již o staršího pána. Tento trenér se občas dostal do zvláštního stavu, kdy bez příčiny přestal komunikovat se svým okolím. Tento stav trval od půl dne do několika dnů. Tomuto stavu se říkalo mezi jeho týmem a závodníky "perioda". Zvláštní bylo, že při některých jeho periodách komunikoval jen s několika málo členy realizačního týmu, s nikým jiným ne. Nikdy se nepodařilo rozklíčovat, co je příčinou. Zvláště úsměvné byly ranní porady, které měl tento trenér vést. Realizační tým se sešel, a po patnácti minutách mlčení, kdy na několik nesmělých otázek šéftrenér odpovídal jen pokrčením ramen, se všichni zase rozešli. A za půl hodiny, z ničeho nic, najednou mluvil se všemi, smál se.... Opravdu zvláštní periody nevyrovnané osobnosti.
(kany)
Od 22. prosince naleznete na pultech cyklistických, sportovních prodejen a novinových stánků poslední letošní, dvaadvacáté, vydání časopisu…
Přijít s novým cyklistickým batohem a hned v pěti barevných variantách, to není tak obvyklé. Jenže domácí značka Haven je v posledních…