Jak jsme informovali v poslední pavlači, éra čtyřhranných os středového složení se definitivně uzavírá. Poslední z výrobců, jenž čtyřhran udržoval při životě na silničních kolech – italské Campagnolo, představil svou novou technologii Ultra Torque, která má být ještě lepší, než Hollow Tech II, Giga X Pipe či Mega Exo.
Čekání na úder
Silniční trh dost dlouho čekal na odpověď Campagnola na nové systémy Shimana, Truvativu či FSA. Italové si však dávali na čas, neboť chtěli přijít se systémem, jenž by dokonale odpovídal vysokým nárokům silničářů. Výsledek je nyní odhalen a je vskutku pozoruhodný. Posuďte sami.
Ultra-Torque
Jméno středového složení vychází z anglického výrazu pro kroutící moment. Ten je pro výkon jezdce zásadní a tak by Ultra-Torque mělo poskytnout dokonalý přenos jezdcovy síly. Každá z klik má v sobě integrovanou polovinu osy, která s klikou tvoří tvar písmene „L“. Obě půlky se pak uprostřed středového pouzdra rámu spojují pomocí ozubené spojky typu Hirth, která se používá v automobilovém průmyslu pro spojování motorových hřídelí. Ty vyvíjí obrovskou sílu a tak je zapotřebí dokonalého kontaktu obou částí. Díky použití samovystřeďovacího spoje Hirth se tedy podaří z obou půlek osy vytvořit extrémně tuhý celek. Ozubení zajistí přesné dosednutí obou ploch a celek se pojistí šroubem. Během vývoje a testování bylo změřeno, že systém Ultra Torque nezničí ani zatížení 500 kg.
Výhody
Středová složení Campagnolo se systémem Ultra-Torque budou průměrně o 100 gramů lehčí, než jejich ekvivalent středového kompletu sad 2006. Takové hmotnostní úspory bylo dosaženo i díky novému designu klik a řešení s integrovanými poloosami. Systém Ultra Torque nabídne lepší torzní i podélnou tuhost, která ještě mnohem předčí už tak dobré vlastnosti současných klik.
Řetězová linka ani žádné jiné parametry se nezmění, stejně tak zůstane zachován i profil klik. Mnozí výrobci totiž museli kvůli použití větších ložisek zesílit kliky v místě kontaktu s ložiskem, ale Campagnolo se tomuto problému vyhlo použitím poloos. Ložiska středového složení se na poloosy nasunou z prostředka a tím je možné výrazně zvětšit průměr kontaktního bodu mezi poloosami a klikami.
Kliky tak mohou být v tomto místě plošší, aniž by došlo k jakémukoli úbytku tuhosti či životnosti. Díky tomu jezdec nebude pociťovat žádný úbytek prostoru, ani nebude muset ladit polohu kufrů. Výhodou použití vnějších ložisek je také extrémně nízké tření. Kuličky totiž mohou být větší a bylo přepracováno i utěsnění středu.
Snadná montáž
nasazení systému Ultra Torque na kolo je velmi snadné a rychlé. Pouze stačí zašroubovat obě misky do rámu, do nich vložit poloosy s klikami a celek stáhnout jedním šroubem. Ke všemu se dá využít běžně dostupného nářadí na středová složení a nástrčného klíče průměru 10 mm.
Sejmout kliky je také otázkou okamžiku. Po povolení šroubu, který kliky pojí k sobě, pouze stačí kliky vytáhnout ze středových ložisek. Jejich čištění a namazání je tak velmi snadné a snadno přístupné. Údržba středového složení nebyla nikdy tak snadná.
Systém Ultra-Torque bude k dispozici v sadách Campagnolo pro rok 2007. Ceny ani žádné další detailní informace nebyly v době psaní článku známy.
Dušan
Zdroj: Campagnolo
Tak jako Mountfield nabízí GPS k zakoupenému kolu, tak i nyní Rock Machine dává k zakoupenému v ceně nad 7.500 Kč MP3 přehrávač v hodnotě…
(Ukázka článku z tištěného vydání Cykloservisu)Opravit kolo neznamená mít jen šikovné ruce, ale především správné nářadí. Ty doby, kdy…