Brzdové destičky se skládají z nosného plechu a brzdového obložení, přičemž základní rozdělení brzdného materiálu na organický, metalický a semimetalický je jasné. Organika je nejměkčí s nejmenší příměsí kovových částic, metalické obložení je tvrdé a trvanlivější. Jenže s příchodem shimanovské „Ice“ technologie, s kotouči kombinujícími vnitřní hliníkové jádro a vnější nerezový plášť, přišla i změna v provedení destiček.
Ocelový, hliníkový nebo titanový nosný plech bylo třeba využít k odvodu tepla, kterého při brzdění vzniká nadbytek a tím se snižuje účinnost brzdového obložení. Ke slovu se tedy dostalo zvětšení nosného plechu, který vyčnívá nad třmen brzdy a je vybaven ventilačním žebrováním, aby lépe odváděl teplo. Kdysi tu byl třeba speciální ochlazovací adaptér s kapalinou, který bylo možné dodatečně namontovat na brzdový třmen, ale to bylo příliš kostrbaté řešení. Destičky s „ventilátorem“ toto vyřešily elegantně a v současnosti je na toto téma vidět řadu variací s vyšší či nižší účinností.
My jsme otestovali brzdové destičky Kool Stop Aero, které svojí cenou kolem osmi set korun za sadu pro jednu brzdu patří asi k tomu nejdražšímu, co lze v daném segmentu pořídit. Značka Kool Stop byla vždy synonymem výdrže a kvality brzdového materiálu, už co se týkalo špalíků pro cantilever brzdy v devadesátých letech, a ani u destiček tomu není jinak. Testovaná verze pak sází na organické brzdové obložení a hliníkový nosný plech vybavený dlouhými „piny“, jež mají zvětšit plochu pro ochlazování samotného obložení. Hmotnost destiček včetně rozpěrné pružinky je 24 gramů a testovaný kousek jsme vozili v brzdách Shimano Deore v kombinaci se standardním nerezovým kotoučem.
Montáž je stejná jako v případě běžných destiček bez chladiče, rozměrově vše pasovalo naprosto bez omezení. Co se týče zajetí na plný výkon, Organika se předvedla typicky rychlou aktivací už za nižších teplot, takže jsme brzy měli destičky stoprocentně funkční. Ve srovnání s organickým originálem japonského výrobce byl nástup brzdného účinku nepatrně plynulejší, bez jakýchkoliv kousavých náznaků. Aero nejsou tedy nějaké jedovky, na druhou stranu byly dokonale předvídatelné, s plynulým dávkováním a neztrácely na výkonu ani v delších sjezdech či za mokra. Tam chceme vyzdvihnout skvělou účinnost bez ztráty výkonu či nějaké prodlevy, protože směs brzdí téměř v každé situaci stejně. Zodpovědně porovnat účinnost proti klasickým destičkám bez laboratorního měření asi nelze, jediným měřítkem může být fakt, že na našich prověřených trasách předvedl materiál pokaždé stejný výkon, bez ohledu na sklon, rychlost či povětrnostní podmínky. V delších sjezdech brzdy nevadly a nepodařilo se nám obložení nějak zapéct, navíc tři stovky testovacích kilometrů se proti originálu nějak zásadně neprojevily na úbytku materiálu obložení, a to jsme měli na bláto vyloženě štěstí. Celkově shrnuto nabízí Kool Stop kvalitní směs s bonusem chladiče pro ty, kdo budou v dlouhých sjezdech „stát na brzdách“, aniž by se museli obávat, že jim výkon brzd nějak razantně klesne.
(už)
Zapletená kola Mavic patří již mnoho let mezi ta nejlepší, jaká si můžete pořídit. Pokud jste vyznavačem této značky, nebo si chcete kola…
Test stočtyřicítkového sterea byl pro nás o to zajímavější, jelikož jeho stošedesátkového sourozence z předchozí modelové řady máme jako…