Pláště Challenge bývají volbou závodníků a fajnšmekrů, platí to rovněž o nejnovější generaci modelové řady Elite. Ruční výroba se podílí na špičkových parametrech, srovnatelných se závodními galuskami. Ostatně již profil pláště je s galuskou opticky zcela zaměnitelný. Aktuální evoluce řady Elite XP byla vycizelována k dokonalosti, je odolnější vůči defektu, nabízí ještě vyšší přilnavost na mokru a celkově by měla být rychlejší prakticky na každém povrchu. Jedná se sice o materiál určený závodníkům, ale nechat se rozmazlovat právě špičkovým obutím bude i pro sportovního hobby jezdce nemalým přínosem.
Jaké technologie se ukrývají v krabičce s italskou trikolorou a nápisem „Original handmade product“? Pláště Elite využívají lepený běhoun na bázi přírodního kaučuku Smart Plus, z nějž vychází onen klíčový nízký valivý odpor a vynikající adheze. Neméně důležité jsou tenké bočnice s technologií SuperPoly - Corazza Armor, která dokáže zkombinovat vysokou odolnost a maximální možnou poddajnost, z níž pramení jízdní komfort. Navíc je zde zesílená ochrana patky Chafer, bránící poškození pláště, pokud bychom jej náhodou obuli na karbonové ráfky s ostřejšími bočnicemi. Zcela zásadní je ovšem ochrana proti defektu PPS Ganzo, a sice speciální zesílená vrstva pod běhounem.
Tolik k samotným technologiím, neméně důležitým je údaj 220 TPI. Doporučený tlak pro nejlepší jízdní vlastnosti je zde 5,5 až 7 barů, což jasně vypovídá o preferenci komfortu a přilnavosti, takže se opět navracíme k podobnosti s galuskami. V námi testované šířce 25 mm jsme plášti Elite XP Pro navážili 239 gramů, přičemž cenově vychází na 1390 korun. Dát téměř tři tisíce za dva pláště se sice může zdát dost, ale testovaný model dokazuje, že to má smysl, neboť Challenge Elite XP patří k tomu úplně nejlepšímu na trhu. A jsou to právě tyto Challenge, kdo dokáže přesvědčit závodníky, aby přešli od galusek k plášťům.
Obutí na přední i zadní kolo nepředstavovalo větší problém, byť je nutné počítat s tím, že se bez montpák neobejdeme. U Challenge maximálně předcházejí nežádoucímu svléknutí pláště z ráfku v případě defektu, i v tomto ohledu se testovaný model blíží svým projevem ke galusce, což hodně chválíme. Kevlarová patka je dobře poddajná, ale především při prvním obouvání úplně nových plášťů je trocha síly nezbytná. Po nafouknutí pak pláště okamžitě dají najevo své kvality, protože v ráfku sedí naprosto dokonale, bez jakéhokoli sebemenšího náznaku byť jen půlmilimetrové házivosti – v tomhle je ručně vyráběný Challenge prostě třída. Kruhový profil připomínající galusku disponuje vypouklými bočnicemi, což je zásadní prvek pro již zmiňovaný komfort, tedy pro absorpci rázů na méně kvalitním asfaltu, a logicky také pro výslednou adhezi.
Lepený běhoun s jemným drážkováním a mírným přesazením na bocích, tedy typickým schůdkem známým z galusek, je nejdůležitějším prvkem z hlediska jízdního projevu. Kombinace přilnavosti a pohodlí byla v reálu famózní, a to stejné platilo o akceleraci a minimálním valivém odporu. Nejvíce nás Challenge o svých kvalitách přesvědčily na mokrém asfaltu, při teplotách mezi pěti a deseti stupni, a pak také svou odolností. Na redakčním tréninkovém Cannondalu jsme je měli obuty již od předjaří a nyní mají na svém kontě přes dva a půl tisíce kilometrů. Mnoho kilometrů tedy proběhlo na zimních silnicích plných štěrku a škváry, takže nejtěžší podmínky, jaké si mohou silniční pláště přát. Přiznáme se, že u čistě závodního obutí býváme mnohdy se životností a odolností vůči mechanickému poškození spíše skeptičtí, ale Elite XP nás právě v tomto ohledu hodně mile překvapily. Přední plášť vypadal i po dané kilometrové dávce skoro jako nový, zadní pak sice vykázal jasně patrné ojetí jemného vzorku a tu a tam nějaký trochu větší zásek od střepu, ale po prohození bude bezvadně dál fungovat na předním kole.
Co je však hlavní a skoro neuvěřitelné, během zmíněné kilometráže jsme s plášti neměli jediný defekt (!), takže technologie PPS Ganzo skutečně funguje na výbornou. Již zmíněná adheze za mokra byla dalším z velkých plusů, mezi závodními plášti patří Elite XP Pro i v této disciplíně k tomu nejlepšímu. Byly skvěle čitelné a daly jasně znát pozvolna se blížící limity adheze, které však leží hodně vysoko. Směs namíchali u Challenge výborně. Neméně důležité je i plošné, velmi rovnoměrné opotřebení běhounu. Tedy žádné nežádoucí sjíždění se do plošky, která pak může být zrádná právě při naklopení do zatáčky. Tvarová poddajnost běhounu se stejnoměrnou tloušťkou a taktéž o něco nižší doporučený provozní tlak představují v tomto směru výhodu. Mimochodem, oboje je plusem nejen pro rovnoměrné opotřebení, ale hlavně pro adhezi, již doceníme v zatáčkách i při brzdění. Pokud tedy zvažujete, zda na své luxusní silniční kolo pořídit neméně luxusní obutí, u Challenge Elite XP máte naše doporučení.
(kad)
Klasikou posledních jednopřevodníkových a e-bikových let jsou kazety s totálně ojetými nejmenšími pastorky a jen lehce používanými pastorky…
Začít mluvit o tom, že se subjekt stává tradičním, je hodně o osobním pohledu jednotlivce. Být 30 let v cyklistické branži, to ale…