Nutnost mít na hlavě kvalitní přilbu při cestách městem snad není potřeba zdůrazňovat. Nebezpečí, že vás někdo autem sejme, je pravděpodobnější než na volné silnici. Ostatně, s tím, že nás někdy nějaké auto ohrozilo, jsme se setkali asi už všichni.
Firma ABUS, patřící do světové TOP trojky výrobců cyklistických přileb, nabízí desítky modelů a mezi nimi samozřejmě nechybí kategorie Urban, tedy přilby určené do města. My jsme si pro náš test vybrali model Yadd-I, který se nám líbí svou jednoduchou elegancí a především nízkou hmotností 330 gramů, což je na velmi bezpečnou městskou přilbu opravdu vynikající hodnota. Je vyrobena metodou In-Mold, tedy pevné natavení vnější skořepinové vrstvy na vnitřní vrstvu z EPS, která tlumí nárazy.
Nároky na městskou přilbu jsou zcela jiné než na přilbu určenou pro nějaké delší nebo výkonnostní jízdy. U městské přilby je rozhodně ještě více dbáno na její odolnost než u běžných přileb pro sport. Je jasné, že plnější přilba, což se týká i námi testovaného modelu, bude mít pevnost vyšší než nějaká pečlivě odvětraná. Bojíte se, že se vám hlava bude v přilbě potit? Nebude. Dva přední otvory, vnitřní průchodové, hluboké odvětrávací kanály a zadní tři otvory vám patřičný průvan zajistí. Vnitřní kanály, to je inovativní záležitost vymyšlená a používaná firmou Abus od roku 2017. A podívejte se dnes na profíky, jaké přilby v rámci zvýšené aerodynamiky používají. Ty mají někdy ještě méně otvorů než námi testovaný Yadd, a v takové přilbě přežijí i pětihodinovou etapu.
Specialitou Yaddu je také slušivý kšiltík. Na jednu stranu se jedná o estetickou záležitost, protože takový doplněk k přilbě do města patří, a také stíní oči při jízdě ve slunečním protisvětle a kšilt nám také do určité míry sráží kapky deště.
Zajímavostí je také velmi jednoduchý vnitřní upínací mechanizmus. Páska obepíná celou hlavu, na její zadní části nenajdeme obligátní nastavovací kolečko. Místo něj je elastický natahovací pásek, který svírá pásky k sobě a drží přilbu pohodlně na hlavě. I zásluhou neklouzavého bočního vedení. Když jsme vzali poprvé přilbu do ruky a prohlíželi si mechanizmus, byli jsme zpočátku lehce nedůvěřiví. Ale jen do té doby, než jsme si ji posadili na hlavu. Přilba opravdu velmi dobře a pevně drží na hlavě, při přejíždění nerovností se na hlavě nijak nemlátí a je velmi příjemná. Ale samozřejmě, pokud po přilbě zatoužíte, je potřeba si ji vyzkoušet. Zvolit správnou velikost (S, M, L) a zjistit, jaké v ní máte pocity. Jistě sami víte, že přilba, která sedí jednomu, nemusí sedět jinému. Stejně jako boty. A když jsme v tom vnitřku přilby, je potřeba ještě upozornit, že vnitřní výstelky lze vyndat, vyprat a vrátit na své místo.
Pásky, kterými si přilbu zapínáme, jsou velmi jednoduše nastavitelné. Můžeme hýbat jak s délkou pásku, tak i s roztečí pásků kolem uší.
Přilba se nám líbí nejen svým jemným, jednoduchým a moderním designem, který podtrhuje kšilt, ale především svou hmotností. Vynikající je protažení zadní části přilby nad zátylek, který bývá při pádu zranitelný. Pěkná je i barva midnight blue, ale tu nemusíte s námi sdílet. Můžete si vybrat z dalších devíti barev. Zbývá jen uvést cenu, která je příznivá. Dát za tak kvalitní přilbu osmnáct stovek, to stojí za to. A především by o takovéto přilbě měli uvažovat ti, kteří si pořídili elektrokolo, jež bývá občas nad jejich jezdecké možnosti.
(kany)
Značku 3F si většinou spojujeme s čistě sportovními brýlemi, tento výrobce má ale v nabídce také výrazně civilnější modely. Právě na pomezí…
Brýle Calibre domácí značky Force jsme do testu získali ve formě paketu s výměnnými skly, konkrétně s třemi páry zorníků, v praktickém…