Domácí Apache zkrátka ví, jak udělat kolo, které se bude líbit a současně nabídne maximální spolehlivost. A nemusíme ani chodit do vyšších pater nabídky, klasickým příkladem může být třeba krosový model Kolla. Ten nabízí sportovní geometrii ve vyloženě líbivém, bílo-červeném kabátě, nyní navíc s akční cenou 14 990 korun. Za tyto peníze ovšem uživatel získá víc než jen designově pěkné, příkladně ovladatelné kolo. Maximálně spokojeni jsme totiž byli také s použitým osazením, ať už se to týkalo tuhých klik Shimano s osou Octalink, pohodlného sedla či v širokém rozsahu stavitelného představce.
V případě rámu se konstrukční inspirace světem MTB nedá popřít, z čehož ovšem těží uživatel, jemuž byla dána k dispozici nejen vysoká tuhost rámu, ale i jeho celková odolnost, patrná snad z každého konstrukčního prvku. Výsledkem jsou nepřehlédnutelné profilace masivních trubek, v případě té spodní s výrazným ohybem, dávajícím rámu charakteristické označení „Bow-type“. Hydroforming se zde postaral o dominantní bi-axiální profilaci, esteticky dokonale doplněnou barevným přechodem červeno-bílé grafiky. Ostatně právě její lakované provedení je silnou stránkou značky Apache a použitá bílá metalíza s perleťovým efektem vypadá skvěle.
Také zbytek rámu se nese v bikovém duchu, což platí jak u masivní zadní stavby, tak i v případě horního vedení lanek. Rám je ale vybaven také všemi potřebnými závity po dodatečnou montáž dlouhých blatníků a nosičů, takže může spolehlivě plnit jak sportovní, tak i cestovně-rekreační úlohu.
V případě přední vidlice bylo vsazeno na jednoduchou konstrukci modelu Suntour NEX4610 s 50mm zdvihem. Nechybí lockout na korunce ani skutečně funkční seřízení předpětí pružiny v poměrně velkém hmotnostním rozsahu. Po stránce funkce sice vidlice nenabídne citlivost, na druhou stranu neruší jezdce, pohybujícího se stejně převážně po asfaltu, zbytečným propružováním. Vidlici rovněž nechybí všechny potřebné propriety pro montáž blatníku a nosiče.
Možnost širokého rozsahu nastavení posedu, daného především přítomností konstrukčně zdařilého představce Legend, jsme uvítali. Hned od začátku lze tedy kolo zcela přizpůsobit svým potřebám a návykům, než aby se musel uživatel přizpůsobovat kolu. Řídítka by sice mohla být o něco širší, zvlášť namontujeme-li na ně následně rohy, ale celkový úchop byl příjemný. Tatáž spokojenost vládla také v případě volby sedla, které je zde doslova rozmazlovací. Poskytuje totiž nadstandardní vrstvu polstrování a zároveň dokáže i při delší jízdě nabídnout ideální tvar. Jediné, co jsme trochu postrádali, byl rychloupínák podsedlové objímky, jehož přítomnost považujeme na kole této kategorie již tak nějak za standard.
Samotné jízdní vlastnosti pak kladně ovlivňuje především optimální ovladatelnost, v nižších rychlostech je kolo v rámci své třídy poměrně dost živé a s narůstajícím tempem se celkově zklidňuje. Z toho vyplývá jistota při jízdě v lehčím terénu a především adekvátní stabilita při sportovnější jízdě po asfaltu či jakémkoli jiném zpevněném povrchu. Vše pak ještě podtrhuje za všech okolností ideální nastavení výšky řídítek podle preferencí konkrétního jezdce, tedy s přihlédnutím k předpokládanému terénu a jeho profilu.
Co se týče celkové akcelerace, tak ta je díky hmotnosti kola 13,3 kilogramu lehce vlažnější. Na druhou stranu odvalování kvalitních plášťů Schwalbe Tyrago a již výše zmíněná tuhost rámu to naštěstí celkem zdatně kompenzují.
Po stránce zvolených komponentů je vše bez připomínek. Kompletní řazení ze sady Shimano Deore, tedy včetněpřesmykače, funguje na jedničku a totéž platí o výkonu V-brzd Shimano, spolupracujících s dvou a půl-prstými brzdovými pákami. Ideální šířku a tvar mají rovněž gripy Apache. Líbilo se nám také provedení kol s dobře utěsněnými náboji Shimano (narozdíl od levnějších verzí) a s odolnými ráfky Remerx Dragon domácí produkce. Z bezpečnostního hlediska jsou vítaným doplňkem třeba i reflexní boky plášťů Schwalbe.
Místem, kde se dala nějaká ta kačka ušetřit a nestalo se, což je rozhodně sympatické, jsou pedály. Použitý model VP s kompaktním duralovým tělem a kvalitními ložisky bude dlouhodobě skutečně spolehlivou oporou.
Máme-li tedy shrnout naše dojmy, pak je Apache Kolla za patnáct tisíc korun hodně atraktivním a především spolehlivým kolem, které svého majitele nezklame.
Rám: Alloy 6061 D.B. Bow type
Vidlice: SR NEX4610 – V2 HLO 50 mm
Kliky: Shimano Deore 48/36/26
Brzdy: Shimano BR M422
Řazení: Shimano Deore (9)
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG 30 11-32/9
Náboje: Shimano RM 60
Pláště: Schwalbe Tyrago 622-37
Řídítka: Legend
Představec: Legend - stavitelný
Sedlovka: Legend
Sedlo: Legend
Pedály: VP (ohrádkové)
Hmotnost: 13,3 kg
Ultimátní sjezdová zbraň neuznávající kompromisy, to přesně vystihuje sjezdový speciál Demo, který rozhodně není kolem pro enduro, ale…
Německý Focus má ve své nabídce celou řadu celoodpružených modelů, přičemž mezeru mezi vrcholným, čistě závodním FSL s atypicky umístěným…