Americká značka Cannondale značně otřásla doposud poklidným vývojem závodních horských kol. Poté, co jednotliví výrobci postupně snižují váhu svých závodních speciálů a z původně magických deseti kilogramů se krůček po krůčku přes devět přiblížili k osmi a půl kilogramům, „kanón“ všechno toto snažení o co nejlehčí kolo převálcoval svým strojem Flash. Ten totiž v týmovém provedení na nové desetikolové sadě Sram XX a s vidlicí Lefty Speed Carbon SL váží neuvěřitelných 7,54 kg!
Výjimečnost flashe však neleží v hmotnosti rámu 950 gramů (ve velikosti M), protože takto lehké rámy mají i další firmy, ale v celkovém pojetí kola. Hlavní důraz při vývoji, za nímž stojí specialista na karbon Peter Denk, byl totiž kladen na celek rám – vidlice - hlavová trubka -středové pouzdro - kliky - sedlovka, aby se podařilo postavit absolutně nejlehčí sériové kolo. Proto se na každou část rámu pohlíželo zvlášť, aby nakonec jako součást celku přinesla maximální možnou pevnost při nejnižší hmotnosti. Zmíněné komponenty jsou dohromady o šest set gramů lehčí než nejlehčí srovnatelné produkty konkurence. Třeba vidlice váží pouhých 1136 gramů, tedy o sto gramů méně než nejlehčí vidlice DT Swiss, zatímco kliky pro systém BB30 jsou o 150 g lehčí než například 780 gramů vážící kliky XTR.
Hlavová trubka oversize průměru zvyšuje pevnost i tuhost spoje s horní a spodní rámovou trubkou a přispívá k výborné ovladatelnosti kola. Také sedlová trubka je nad středovým pouzdrem naddimenzovaná, aby zajistila maximální boční i torzní tuhost. Díky tomu je přenos síly na zadní kolo ideální. Přímé horní vzpěry nesou duralový úchyt kotoučovky typu PostMount, jenž je díky důkladné analýze konečných prvků lehčí než u ostatních karbonových rámů, a přitom si dokáže mnohem lépe poradit s odvodem tepla od brzdy. Malé kotouče průměru 140 mm se totiž velmi rychle přehřívají, takže kovový úchyt si s teplem poradí lépe než karbonový. Řetězové a horní vzpěry jsou navíc zboku podpořeny jednosměrně orientovanými vlákny, která zabraňují výkyvu zadní stavby do strany, zatímco vertikálně jsou vlákna skládána tak, aby vzpěry mohly pružit vzhůru.
Velkým pomocníkem pro jezdcův komfort je sedlovka SAVE, jejíž střední část je ztenčena pro možnost propružení, přičemž předozadní pohyb zámku sedlovky dosahuje až tří centimetrů. Další úspory hmotnosti má na svědomí i úprava trubek pro vedení lanek a hadiček brzd spodem. Geometrie kola byla oproti „kanondejlovské“ klasice jen lehce upravena. Úhly hlavy a sedlové trubky se u každé velikosti mění, takže velikost S má například úhel hlavy 69,8° a sedlový 73,9°, zatímco u největšího XL je to 70,5° a 73°. Jak je vidět, délka kokpitu se s každou velikostí poměrně zvětšuje.
My jsme jako jedno z prvních domácích periodik získali do testu stroj Flash Hi-Mod 2 za 105 999 Kč, osazený namísto sady XX u týmové verze komponenty Sram X.0 a brzdami Avid Elixir a tudíž s asi o půl kila vyšší hmotností, než má nejlehčí model. Flash jezdce ihned ohromí svou extrémně sportovní geometrií, která si ovšem v terénu zachovává dostatečnou míru komfortu i jistoty. Díky pružící sedlovce se jízda i na takto tuhém rámu dost zpříjemní. Už při prvním nasednutí se člověk nemůže ubránit představě, jakou by na takto lehkém kole měl při závodě nad soupeři převahu. Vždyť i proti těm nejlehčím kolům soupeřů by měl jakoby o jeden bidon lehčí kolo. Charakter kola je ideálně vyvážen mezi dravostí a poslušností a díky vysoké tuhosti rámu a super nízké hmotnosti celého kola můžeme raketově vypálit kupředu.
Na kole Cannondale Flash jsou rozhodně vynaložené peníze cítit, na tomto super-závodním speciálu nás totiž bavilo i normálně jezdit po lese a zkoušet zdolávat prudké pasáže v obou směrech. Kolo je výkonné a zároveň i hravé, agresivní i klidné, záleží jen na tom, jak mu jezdec naloží a co z něj chce dostat. Flash se bleskově přizpůsobí a nabídne cokoliv. A nemusí se jen sprintovat pro vítězství. 110 mm zdvihu vidlice Lefty má zavírání velmi blízko k řídítkům, nicméně lockout na řídítkách by byl u takto zaměřeného kola ještě lepší. Ale to už by kolo vážilo zase o pár desítek gramů víc, takže v tom slabinu vidět nelze.
Celé kolo je zcela fantastické, nenalezli jsme na něm jakýkoliv mínus, jediný háček tak u nejvyššího, 7,54 kg vážícího Cannondale Flash Team lze spatřovat v ceně 219 999 Kč, která se pohybuje v absolutně nejvyšší cenové kategorii. Zájemci o tento superlehký závodní bike s omezenějším rozpočtem však mohou vybírat z celkem pěti karbonových modelů, přičemž nejvyšší modely jsou vyrobeny s využitím vláken vysokého modulu pevnosti, a kromě kompozitových je v nabídce i jeden duralový rám. Cena testovaného modelu Hi-Mod 2 je pak střízlivějších 105 999 Kč.
+ hmotnost, tuhost, obratnost
- cena
Rám Flash Hi-Mod S.A.V.E.
Vidlice Lefty Speed carbon DLR 110mm Solo Air
Ráfky DT Swiss XCR 1.4
Náby DT Swiss XCR 1.4
Pláště Schwalbe Racing Ralph 2.1" EVO Triple Nano
Kliky FSA Afterburner BB30 carbon 44/32/22t
Řetěz SRAM PC-971
Kazeta SRAM PG-990 11-32t
Přesmykač Shimano XT
Přehazovačka SRAM X-0
Řazení SRAM X-0
Řídítka FSA SL-K
Představec Cannondale SI
Brzdy Avid Elixir CR
Sedlo Fizik Tundra kium
Sedlovka Flash carbon - USE Sumo SAVE
Hmotnost: 8,5 kg
Bikovým fajnšmekrům jistě neunikla zpráva o vstupu americké kultovní značky Yeti na náš trh. Yeti staví bikové rámy už od počátků horské…
Značka Superior má ve své elitní kolekci modely nejen s karbonovým, ale i duralovým rámem, a to ze špičkové slitiny XTROLITE G7. Ta ostatně…