Italské Campagnolo představilo ty nejdůležitější inovace již v loňském roce, a zásadní novinky se tedy na trhu objevily v průběhu letošní sezóny. Pro modelový rok 2016 se toho až tolik nemění – změny se dotýkají hlavně elektronických sad s přídomkem EPS, kde nově nalezneme baterie koncipované pro umístění do sedlovky či nový „interface“ s označením DTI EPS V3. K dalším novinkám kolekce 2016 náleží třeba brzdové čelisti s uchycením Direct Mount, používané v tomtéž provedení napříč několika nejvyššími sadami. My jsme se ale zaměřili na nejvyšší sadu Super Record v její zatím poslední vývojové fázi, a to ve standardním mechanickém provedení. Elektronika z Vicenzy sice funguje bezproblémově, a má již nemalé množství spokojených uživatelů, ale přiznáme se, že klasika ovládaná lanky má pro nás stále ještě větší kouzlo. Jak je na tom tedy nejlepší mechanika, která pro letošní rok prodělala řadu významných změn na klíčových postech? Tato „top“ sada legendárního italského výrobce nás rozhodně oslovila a inovace v oblasti klik, obou měničů i pák Ergopower funkční i designové stránce komponentů prospěly. My jsme na čistě závodně zaměřené sadě Super Record 2015 najeli několik stovek kilometrů, aby byl náš verdikt co nejvíce objektivní.
Prakticky všechno, byť třeba v případě brzdových čelistí nejsou změny pouhým okem vyloženě patrné. Nejdůležitější inovace se dotkly klik a měničů, přičemž se Italové možná v něčem tak trochu inspirovali japonskou konkurencí, což ale není na škodu. U klik to možná není tak markantní jako u přesmykače, jehož dlouhé ramínko pro uchycení lanka značně redukuje ovládací sílu na levé „ergo“ páce. Ale je pravda, že zrovna přesmykač si o podobnou úpravu zlepšující jeho hladký chod říkal už delší dobu, a podobné řešení by bylo škoda nepoužít – nehledě na to, zda jej už využívá konkurence, či nikoli.
Opticky nejmarkantnější inovací prošly kliky, které si u top-sad i nadále zachovávají nejen dutou konstrukci, ale i charakteristický, skvěle fungující systém Ultra-Torque s dvojicí poloos a vnitřním zubatým osazením. Nový je tvar celé pravé karbonové kliky, jejíž rozměrnější „čtyřpacka“ by měla při nízké hmotnosti nabídnout ještě větší tuhost při silovém záběru, a to primárně v oblasti velkého převodníku. Bylo toho docíleno především samostatným uchycením každého z převodníků, čímž se u velké „placky“ snižuje vzdálenost mezi ozubením a montážním bodem ke klice. Navíc jsou díky tomuto řešení kliky schopné v jediné verzi pobrat prakticky všechny existující kombinace převodníků a vedle toho vypadají opravdu nádherně. Vylepšeny byly také náběhy na převodnících, k tomu může uživatel počítat s luxusními keramickými ložisky CULT snižujícími tření a v neposlední řadě s titanovou středovou osou systému Ultra-Torque. Udávaná hmotnost klik je 603 gramů, a to v délce 170 mm s Compact převodníky 50/34.
Nyní už ale k řazení systému 2x11. Zcela nový tvar přehazovačky opět spoléhá převážně na uhlíková vlákna, z nichž je vyroben střední díl paralelogramu a vodítko. Uživatelé „kampy“ zkrátka karbon chtějí, tak proč jim nevyhovět. Spodní a horní část je z technopolymeru s karbonovým práškem, veškeré čepy a šroubky jsou i nadále z titanu. Celková konstrukce však byla přepracována nejen designově, ale i funkčně. Výsledkem je vyšší tuhost měniče a úprava jeho chodu, který by měl především ve středové části kazety vykazovat preciznější odezvu na povely řadicí páky. A stejně jako v případě středových misek i kladky přehazovačky využívají keramická ložiska Cult. Hmotnost zadního měniče je 166 gramů.
Z funkčního hlediska mají poslední úpravy „mechaniky“ Campagnolo podle našeho názoru největší význam u přesmykače, jenž byl uzpůsoben pro spolupráci s novým řazením a převodníky systému 1x11. Výrobce avizuje podstatně vyšší tuhost předního měniče a ve srovnání s předchůdcem schopnost řadit i pod větší zátěží. Hlavně však nové vodítko přesmykače má zvládnout využití všech jedenácti pastorků vzadu, aniž by byla nutná korekce řadicí pákou. Samozřejmě je vše závislé na pečlivém seřízení, ale tuto inovaci rozhodně chválíme. Přesmykač s hmotností 71 gramů je vyroben z kombinace duralu a karbonu, a to opět s titanovými šroubky a některými čepy.
Nyní už k pákám s dodatkem Ultra Shift. Z hlediska anatomie není poslední generaci Campagnolo Ergopower s hmotností páru 342 gramů co vytknout, a byť designově vypadají s výjimkou přepracovaného gumového návleku hodně podobně dosavadní verzi, upravený vnitřní mechanismus by měl nabídnout ještě preciznější chod. Karbonové páčky, mechanismus uložený na kuličkových ložiscích, titanové vnitřní díly – zde není prostor pro kritiku, byť by se nějaký ten gram možná ještě odlehčit dal. Páky Ergopower umožňují zařadit až o pět pastorků naráz, což žádný z přímých konkurentů nenabídne.
Poslední generaci sady Super Record jsme otestovali s převody 52/36 vpředu a 11-25 vzadu, přičemž právě kombinace převodníků nám již od prvních metrů přišla docela zajímavá. Nabídne totiž jak dostatečně těžký převod pro rychlost, tak i vyloženě lehké převody do kopců. Je to jakýsi „kočkopes“ mezi klasikou a systémem Compact a má určitě svou logiku a především budoucnost. Samozřejmě je nutné počítat s větším rozdílem mezi převodníky a při řazení na menší převodník je většinou nutné vzadu „odřadit“ alespoň o dva pastorky, ale to je i v případě systému Compact standardní. Nyní ale už k sadě jako takové. V případě klik je tuhost při záběru skutečně vynikající a podobnou pochvalu zasluhuje práce řetězu při změně převodu na převodnících. Osvědčený systém spojení klik Ultra-Torque je rovněž bezproblémový, vždyť na jednom z našich redakčních silničních kol funguje již nějakých osm let bez jediného problému. Nové vytvarování pravé kliky možná nabídne i lepší aerodynamiku, ale to je spíše spekulace.
V případě řazení vše fungovalo bez problémů, nejvíce jsme po celou dobu testu kvitovali snížení ovládací síly u přesmykače. Zde je rozdíl oproti předešlé verzi znatelný. A neméně příznivou zkušenost jsme udělali i s tuhostí nového přesmykače, jejíž nárůst je skutečně přínosem. Jak v případě obou ramínek paralelogramu, tak hlavně u vodítka samotného se vyšší pevnost promítá do naprosto příkladné změny převodu, aniž by musel být jezdec vyloženě citlivý k systému jako takovému. Tím určitě nenabádáme uživatele, aby řadili jako „čuňata“ bez ubrání tahu, ale přesmykač si v praxi skutečně nechal líbit hrubší, skoro až macešské zacházení. Což závodník uvítá, neboť někdy skutečně není čas přemýšlet o tom, jaký záběr při řazení je pro co nejdelší životnost systému adekvátní.
U přehazovačky nás paradoxně nejdříve napadlo, jak složitě se asi bude čistit, ale třeba konkurenční Sram Red v tomto ohledu není o nic lepší. Každopádně, samotný chod řazení přehazovačky a potažmo i pák Ergopower je v přímém srovnání s předchozí verzí opět o něco preciznější, a k tomu je reakce měničů více než dostatečně rychlá. Nejvýstižnější by zde asi bylo spojení „kultivovanost projevu“ - ta se skutečně meziročně navýšila. Z hlediska ergonomie páky je vše bez problémů a obě řadicí páčky jsou v dobrém dosahu, byť ta odřazovací nemusí svou pozicí zprvu vyhovovat úplně každému. Je to ale jen o zvyku. Tělo páky a jeho anatomické vytvarování jsou příkladné. Chod řazení s příjemným krokem páček by však podle našeho názoru mohl jít ještě více zlehka, „kampa“ totiž stále působí o něco tvrdším dojmem a změna převodu je současně trochu hlasitější. To bylo typickým jevem Campagnola již v první polovině devadesátých let a po určitém zjemnění chodu jako by se k pocitové tvrdosti konstruktéři z Vicenzy záměrně lehce navraceli. Řadě závodníků právě takovýto projev vyhovuje, takže má svou logiku. Jinak je Super Record závislý na precizním seřízení, což však souvisí s jedenácti pastorky všeobecně.
Brzdové čelisti jsme v našem případě měli k dispozici dvojčepové, přestože Campagnolo nabízí rovněž alternativu s jednočepovou zadní čelistí. Nám se zde použité provedení jeví rozhodně praktičtější, neboť zadní brzda s jediným centrálním čepem v praxi vyžaduje větší ovládací sílu, byť výrobce avizuje lepší dávkovatelnost výkonu, pro předejití smyku. Každopádně, brzdy na testovacím kole nabídly skvělý a především jednoduše dávkovatelný nástup účinku, srovnatelný s top-sadami konkurenčních značek.
Bezproblémová a čistá funkce dávající důraz na ergonomii, současně však s trochu tvrdším „závodním“ chodem řazení – tak nějak by zněl náš finální verdikt. Top sada Super Record je zde pro ty, kteří chtějí klasiku spojenou s modernou. Struktura uhlíkových vláken v případě většiny komponentů je pro mnohé uživatele z řad závodníků i hodně náročných hobby jezdců i nadále přitažlivá. A jen málokdo umí s karbonem taková kouzla jako Campagnolo.
(kad)
Jestli si libujete v hodně agresivních a nápadných designech takových doplňků, jako jsou blatníky, pak vaší pozornosti nesmí uniknout hodně…
Karbonový hardtail Inexxis je jednou z nejdůležitějších novinek domácí značky 4Ever a pokud holdujete největšímu průměru kol, u nějž byste…