Jestli si libujete v hodně agresivních a nápadných designech takových doplňků, jako jsou blatníky, pak vaší pozornosti nesmí uniknout hodně zajímavý kousek DeFender XC1 od značky Topeak.
Topeak se obecně snaží všem svým produktům vdechnout určitý punc originality a nevšedního designu skloubeného s maximální funkčností. V tomto případě je blatník inspirovaný motocykly, schopný přizpůsobit se téměř jakékoliv přední vidlici, a to dokonce pro průměr kola od šestadvaceti do devětadvaceti palců. Dvoudílné provedení z houževnatého plastu zaručuje jednoduchou montáž, i když úplně „levý“ mechanik bude možná chvilku studovat návod. Objímky vnějších noh vidlice se jednoduše rozevřou a po navolení jedné ze tří pozic pro zvětšení průměru se zajistí imbusovým šroubem s opěrným válečkem v plastovém lůžku. Jednoduché řešení tak umožňuje jednak výškové nastavení blatníku, ale i částečné roztažení bočních vzpěr kvůli šířce pláště. Přední i zadní díl se montují stejně a je to otázka asi dvaceti minut.
My jsme tenhle kousek nasadili na 27,5“ vidlici Manitou Mattoc se spojovacím můstkem na zadní straně, což bylo jediné omezení naší plné spokojenosti. Zadní díl blatníku totiž po nastavení odpovídající výšky nad pláštěm klepal za jízdy do můstku, protože končil těsně u něho. U vidlic s klasickým předním můstkem, kterých dnes jezdí většina, tohle riziko naprosto odpadá. Nicméně objímky blatníku zvládly i takhle silné vnější nohy a celkovou konstrukci pak stošedesátkový zdvih nijak neomezoval. Zakrytí předního kola je v části pod rámem maximální, a to díky hodně dlouhé zadní „plácačce“. Tady nehrozí, že by cokoliv vylétlo od pláště a navštívilo tvář jezdce. Přední část je rovněž dostatečně dlouhá, takže jedině drobný prostor pod můstkem občas pustil pár kousků bláta, ale ty skončily většinou na můstku a spodní části korunky vidlice.
Blatník s délkou zadního dílu 41 cm a předního 27 cm dokázal v zimním blátě pochytat opravdu hodně a konstrukce držela díky měkkým vložkám objímek bezpečně na svém místě. Nebýt nepříjemného kontaktu se zadním můstkem vidlice, což ale není chyba blatníku, spíše jen omezená kompatibilita, bylo by všechno úplně na jedničku. Pláště s šíří 2,25 palce měly mezi bočními vzpěrami dostatečnou průchodnost i v blátě, takže tohle „monstrum“ můžeme doporučit všem, kdo chtějí vozit vpředu něco hodně nápadného. Pokud máte navíc v garáži silné cestovní enduro od BMW, bude vám s ním vaše kolo díky tomuto blatníku za necelých tisíc korun se stejným konstrukčním duchem dokonale ladit. Horší už to bude v případě hezkého počasí, když budete chtít blatník sundat, není to kvůli nutnosti povolit čtveřici imbusů až taková rychlovka jako v případě různých nasazovacích verzí s napevno montovaným držákem.
(už)
Karbonový hardtail Inexxis je jednou z nejdůležitějších novinek domácí značky 4Ever a pokud holdujete největšímu průměru kol, u nějž byste…
Značka Trigon je synonymem karbonu. Stačí si prolistovat katalog tohoto výrobce a jen ze šířky nabídky předních vidlic či karbonových rámů…