Nejde o módní trend, jako je tomu v případě promenádování se ve značkovém oblečení ve stylu „aby všichni viděli“, ale jen o prostý fakt být viděn. To je totiž vzhledem k hustému provozu na silnici stále častější zadání pro návrháře cyklistického oblečení, které totiž může samo o sobě přispět k pasivní bezpečnosti jezdce.
Řešením ale může být i použití plně reflexních součástí cyklistického oblečení, což teď na podzim není takový problém jako za letních veder. V době vestiček a větrovek se totiž tahle alternativa přímo nabízí a natáhnout přes teplý dres či větrovku ještě reflexní vestu rozhodně není od věci. Vyzkoušeli jsme vestu XLC High Visibility JE-R01 za cenu kolem osmi set korun, která není primárně neprofukem, ale bezpečnostním prvkem z prodyšného materiálu. Jde o polyesterovou vestu s unisex střihem vyvedenou kompletně v nápadném fluo žlutém provedení s řadou reflexních prvků vpředu i vzadu. Široké svislé reflexní pásy jsou v podstatě po celém obvodu těla, tedy jeden uprostřed na zádech, dva na bocích a jeden vpředu na levé straně zipu. Ten má sice podložení proti profouknutí, ale s ohledem na prodyšnost materiálu je to spíše zbytečný bonus. Na zádech je pak i vodorovná reflexní paspule, takže pro viditelnost jezdce v podstatě ze všech stran bylo uděláno maximum.
Vesta má pružné lemy průramků, pasu i okolo krku, kde ale máme výtku k trochu těsnějšímu, spíše „elkovému“ provedení. Testovaná velikost XL délkou i šíří střihu jinak odpovídá značení, a i když respektuje tvar jezdcova trupu i jezdeckou pozici na kole, vejde se pod ni silnější dres nebo dokonce neprofuk. Do chladnějšího počasí totiž materiál vesty není ideální ochranou proti větru či vlhku a doporučujeme kombinaci s nějakou slabší větrovkou. Naopak vyšší teploty v kombinaci s letním či dlouhým dresem byly díky propustnosti materiálu pro jezdce méně omezující, co se týče míry využití. Vesta XLC je prostě ochranným reflexním návlekem, jak bychom ji jednoduše označili, nikoliv propracovaným technickým kouskem jezdcova šatníku. Lze ji tedy kombinovat s cyklistickým oblečením do tepla i chladu nebo ji využít třeba jen pro dojíždění ve městě, jako zvýšení pasivní ochrany jezdce, to je totiž její hlavní účel.
(už)
V cyklistickém světě není značka HJC tak zaběhlá jako v tom motoristickém, kde působí už od roku 1971, a stala se v podstatě legendou. Její…
Ne každý potřebuje nutně přilbu za pět tisíc korun, aby splnila jeho požadavky. Každý ale potřebuje přilbu, která je bezpečná, a především…