Jestli lze u současných skládacích kol považovat nějakou značku za kultovní, pak je to určitě anglická legenda Brompton, vyráběná od roku 1975 přímo v Londýně. Tyhle kousky nejsou jen praktické, ale mají styl a určitou noblesu, a přestože bychom možná našli některé systémy které jsou při spojování rámu rychlejší či propracovanější, tohle je prostě unikum promyšlené do nejmenšího detailu, nad jehož principiální jednoduchostí technik žasne.
Praktičnost nade vše
Kolekce této značky je pestrá především barevnými variacemi, ale nabízí i varianty s různou výškou řídítek či dokonce luxusní povrchovou úpravou třeba niklováním. My jsme se vozili na modelu typu H, který má nejvyšší prohnutá řídítka, nižší má verze M a rovná pak S verze. Náš model je určený pro jezdce s výškou nad 185 cm, což se u tak malého kola zdá skoro nemožné, ale nakonec to bylo vše o maximální pohodě.
Ocelový rám kombinující svařované a pájené spoje je oproti některým skládačkám delší a neláme se v polovině hlavní trubky, ale v přední čtvrtině. Kloub je jištěný jednoduchým profilem, který se jen nasadí přes dvě kolejničky, které díky přítlaku šroubu s plastovou rukojetí drží hezky u sebe. Tohle maximálně jednoduché řešení je použito také u představce a rozhodně ani v jednom případě nevykazovalo nějakou provozní vůli. Naopak celý komplet rám-představec-řídítka byl docela solidně tuhý. Další kouzlo v případě složení do miniaturního balíčku spočívá ve sklopení celé zadní stavby i s kolem pod hlavní rám. Stačí mít částečně vytaženou extrémně dlouhou sedlovku, odjistit páčku pod napojením zadní stavby a tu přetočit dolů pod rám. Kdo se bojí nějakého odření jednotlivých dílů, uklidní jej zadní nosič se čtveřicí koleček, na kterém nyní celé kolo stojí. Zde je součástí modelu, ale u některých variant je za příplatek. Pak už jen sklopit řídítka s plastovou pojistkou hezky do protikusu, složit hlavní rámovou trubku, přetočit přední kolo a vše zacvaknout plastovým háčkem na boku přední vidlice do sebe. Proti rozložení pak slouží zasunutá sedlovka a ještě musíme sklopit levý pedál. Tahle kostka má pak rozměry 62 x 63 x 29 cm (v x d x š) a je to opravdu to nejmenší, z čeho lze dnes vybírat. Svůj díl na tom samozřejmě nesou i šestnáctková kola, ale ta rozhodně nelimitují výšku jezdce. Celou sbalenou skládačku lze buď jednoduše tlačit za sedlo po kolečkách nosiče, nebo za sedlo přenášet. Na kolečka ji lze postavit, případně vozit jen na dvou, nebo si pořídit přepravní kufr či vak a celek tam schovat.
Volba modelu vzhledem k výšce jezdce je ovlivněna dvěma faktory. Předně je to vysunutí sedlovky, která je ze dvou dílů, a komu by nestačilo maximum hlavní nosné části velkého průměru, může ještě dolaďovat vnitřní sedlovkou nahoře. Obě jsou na rychloupínák s komfortní plastovou páčkou, takže se dobře ovládají. Rovněž pozice sedla je variabilní díky otočnému zámku, který jsme měli nastavený spíše časovkářsky dopředu. Kdo by vozil sedlo hodně nízko, možná bude sedět dost vpředu, takže si zámek otočí dozadu, ale jakmile jsme vysunuli sedlo, aby měl 190cm jezdec natažené nohy, bylo v ideální pozici. A to měla sedlovka ještě dostatečnou rezervu, aby zvládla i dvoumetrového cyklistu. Druhým činitelem pohodlného posedu jsou řídítka, jejichž výšku bohužel nelze nastavit jinak, než volbou správného typu. S, M a H, to jsou tři verze, nabízející sportovní, lehce ohnutý nebo maximálně pohodlný posed. Háčko naše záda vezlo hezky vzpřímená, a přestože byl posed pohodlný, rozhodně jsme nenabyli dojmu, že by byl rám nějak krátký, a kopali bychom se do řídítek nebo něco podobného. Ergonomie je zde zvládnutá opravdu výborně a člověk se diví, jak je možné tohle všechno dokonale skloubit se všemi prvky pro sbalení kvůli převozu.
Samotná jízda je trochu odlišná od toho, co zná uživatel klasického kola, protože většina komponentů je přizpůsobena miniaturizaci v případě sbalení. Nadchl nás pružný blok mezi hlavním rámem a zadní stavbou, jejíž dva nosné čepy fungují i v součinnosti s odpružením. Malý zdvih dokázal perfektně vyžehlit i městskou dlažbu, kde by jinak malá kolečka dala pocítit každý kámen. Vpředu není odpružení třeba a pěnové gripy zvládly komfort dostatečně. Velký převodník sice nejprve vyděsí, ale třírychlostní náboj s vlastní ovládací páčkou na řídítkách má dost široký rozsah a páčka na levé straně řídítek pak umožní speciální „přehazovačce“ volit mezi dvojicí různě velkých zadních pastorků. Dvakrát tři už je šest a popravdě rozdíl mezi nejlehčím a nejtěžším převodem je tak velký, že jsme zvládli jak solidní stoupání, tak svižnou jízdu po rovině i z kopce, aniž by někde byla cítit potřeba dalšího převodu. Brzdové čelisti a speciálně tvarované páky překvapily i na malých kolech výbornou účinností. Vše je prostě dotažené do detailu, i ty „plácačky“ na koncích blatníků nebo možnost vozit vpředu speciální brašnu na držáku, do něhož se jen nacvakne.
Brompton prostě musí vzbudit nadšení, i kdyby nechtěl, a přestože to vzhledem k velikosti kol není o žádných rychlostních výkonech a jízdě po příliš rozbitých cestách, vůbec bychom se nebáli strávit na téhle skládačce pár desítek pohodlných kilometrů během letní dovolené. Do kufru malého auta se dva kousky krásně vejdou, a když už ne na dovolenou, tak na stylové dojíždění každý den k metru či vlaku je to skvělý pomocník.
Rám: ocel
Vidlice: ocel
Kliky: Al
Brzdy: Brompton
Řazení: Brompton 2x3
Přehazovačka: Brompton
Náboje: Al/ Sturmey Archer 2x3
Ráfky: Al Double Wall
Pláště: Brompton, 16x1 3/8
Sedlo: Brompton Red
Sedlovka: ocel + Al
Řídítka: Al
Hmotnost: 12,6 kg
Cena: 37 000 Kč
Nepotěšíme fanoušky muziky a kvalitních reprosoustav, nýbrž příznivce terénních elektrokol a to hned těch s vysokými zdvihy. V Cube totiž…
Dvojkolo je pro mnoho cyklistických párů lákavou možností, jak smazat rozdíly ve výkonnosti. Klasických tandemů jsme v minulosti již pár…