Jsou značky, které ve fanoušcích MTB vzbuzují obdiv i v dnešní době designové podobnosti. Zatímco pionýr bikingu Gary Fisher je po pohlcení trekem v prachu dějin, jeho současník Joe Breeze, s nímž se v počátcích MTB spouštěl při „Repack" sjezdech z Mt. Tamalpais, vyrábí kola se svým jménem dál. Ocelové Breezery jsou i dnes doslova pastvou pro oči, ale Joe nezůstal u klasiky, protože patří k inovátorům, takže zatímco dříve přišel s prvními 3D patkami nebo speciální profilací trubek, nyní nabízí světu enduro bike Repack se systémem odpružení MLink.
Současnost přeje několika systémům zadního odpružení a v podstatě je lze rozdělit na jednočep s přepákováním na tlumič, čtyřčep s oddělením osy zadního kola od hlavního čepu (FSR v různých obměnách) a virtuální závěs. Repack kombinuje virtuální závěs se systémem FSR velice originálním způsobem. Neokoukaný design rámu totiž zadní stavbu nese na hlavním čepu na úrovni malého převodníku, ovšem čep oddělující osu zadního kola není těsně před patkou, ale naopak v polovině řetězové vzpěry, tedy uprostřed (Middle Link). Horní část zadní kyvky pak působí přímo na tlumič, ale je nesena delším vahadlem, takže v principu je přední polovina řetězové vzpěry a toto horní nosné ramínko virtuálním závěsem. Dle slov svého tvůrce je právě délka těchto ramen výhodnější než standardní virtuál s kratičkými ramínky, jejichž ložiska se musí otáčet po delší dráze. Zde je pohyb ramen díky délce minimální a proklamovaná tuhost zadní stavby je po praktickém testu opravdu vynikající.
Přední rámový trojúhelník svým designem lehce připomíná rám biku Yeti SB66, tedy ostřejší tvary evokující dopředný pohyb a nabízející nadbytek prostoru pro manévrování nad rámem. Posed patří mezi zámořskou klasiku, tedy delší přední trojúhelník, v tomto případě až zbytečně prodloužený 110mm představcem (v sériové verzi má být 90 mm), s řídítky Ritchey WCS Trail s šířkou 750 mm, která naopak poskytla dokonalý úchop. Takže bychom sáhli jen po tom kratším představci, který by vylepšil sjezdové vlastnosti kola.
Natažený posed na enduro kole se 160 mm zdvihu nebyl zrovna přirozený, ale to, co nám kazilo dojem z posedu, bohatě vykompenzovaly jízdní vlastnosti celého kola.
Tuhý rám nabídl i přes vyšší zdvih ve své kategorii dokonalou akceleraci, nezkaženou hmotností těsně pod patnáct kilo. I přes trojici CTD režimů komprese tlumiče jsme neměli potřebu po páčce sahat, protože systém nikdy zbytečně nepropružoval při záběru a jen na silnici jsme zapnuli střední režim komprese. Přední vidlice téže značky byla díky 34mm vnitřním nohám dokonalým partnerem pro tuhost a preciznost ovládání, takže obě pevné osy nábojů, tuhá vidlice a středně tuhý přední rámový trojúhelník poskytnou jezdci velice slušnou ovladatelnost.
Na rovinatých úsecích je spíše maratonský posed celkem přijatelný a ovladatelnost v zatáčkách nepředstavuje žádné omezení. Naopak, je až s podivem, jak dokáže těžší kolo s tak vysokými zdvihy lehce držet tempo a zrychlovat. Totéž pak platilo ve výjezdech, které byly naprostou lahůdkou a i kratší představec by v nich nebyl omezením. Minimální propružování a skvělý přenos síly doslova ženou kolo kupředu, takže si troufneme tvrdit, že ve výjezdech by Repack předčil i některá mnohem lehčí a závodněji orientovaná kola.
Bohužel, sjezdy trochu negativně ovlivnila délka představce, protože 68° hlavový úhel nabídl v kombinaci s koly 27,5 palce velice dobrou točivost a prosmýknutí se kolem stromu by bylo jinak docela snadnou záležitostí, nebýt rukou jezdce usazených někde daleko vpředu. Repack má totiž vidlici postavenou v točivějším úhlu a těžiště lehce výš, aby dokázal rychleji točit, podobně jako devětadvacítky využívající ostřejšího úhlu vidlice. Snižování těžiště v kombinaci s položeným úhlem vidlice není dle slov Joe Breeze ideální cesta, protože to vede k nutnosti kolo více naklopit kvůli prodloužení rozvoru.
Každopádně naše zkušenost hovoří jednoznačně-geometrie je ideální pro výjezdy, jízdu po rovině a ostřejší zatáčky, ale vyšší rychlost ve sjezdech a prudší pasáže chtějí kratší představec, testovací nastavení sjezdový potenciál kola tak trochu okrádá. Jednoznačně ale musíme vyseknout pochvalu systému MLink, který se projevil jako velice funkční konstrukce a nabídl kromě vysoké imunity vůči nechtěnému propružování zároveň výbornou citlivost na nerovnosti i dopady ze skoků. Repack Team je tedy velice zajímavým kolem, které v kategorii enduro posouvá hranice zase o kousek dál, což bylo značce Breezer vždycky vlastní.
Plusy: chod odpružení, lehkost jízdy, stoupání, točivost
Minusy: dlouhý představec
Rám: Breezer D'Fusion Butted 6066 Alu, 160 mm
Tlumič: Fox Float CTD
Vidlice: Fox F34 Float Fit CTD, 160 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 24-38
Brzdy: Shimano Deore XT, 180 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano Deore XT, QR15, 12mm
Ráfky: WTB Frequency Race
Pláště: Schwalbe Nobby Nic, 2.35"
Kazeta: Shimano HG-81, 11-36
Sedlo: WTB Volt
Sedlovka: Ritchey WCS Trail
Řídítka: Ritchey WCS Trail Rizer
Představec: Ritchey WCS Trail
Hmotnost: 14,95 kg
Střední průměr kol nahradil šestadvacítky v nabídce slovenské značky Mayo tak samozřejmě a v takovém počtu, že by mu to před pár lety mohly…
Jen málokterá cyklistická značka se může pochlubit tak dlouhou tradicí jako rakouské KTM. Výrobce z Mattighofenu ležícího nedaleko…