Nahození bezdušového pláště na ráfek vyžaduje velký objem vzduchu v co nejkratším čase, prostě tlakovou vlnu. Buď máte ideální kombinaci pláště i ráfku a rychlé silné paže to zvládnou i s dílenskou hustilkou, případně máte kompresor se zásobníkem, nebo nelitujete peněz pro obětování bombičky s C02. A pak je tu ještě jedna možnost, vlastně dvě.
Tou první je kombinace dílenské hustilky a zásobníku tlaku v jednom, kdy si natlakujete zásobník a pak jen přepustíte vzduch do pláště, nebo si ke stávající klasické dílenské hustilce pořídíte samostatný zásobník vzduchu.
To může mít více variant. Jednou z nich je Author JetAir Tubeless X10, již jsme potrápili praktickým testem. Jde o ocelový válec s plastovým podstavcem připomínající dílenskou hustilku, jenže bez rukojeti a pístu. Je to vlastně nádoba na tlakový vzduch, takže ji doplníte ruční či nožní dílenskou hustilkou, s níž musí být kvůli absenci manometru i pojistného ventilu proti úniku tlaku pevně spojena. Hlavice JetAiru nese kromě přepínací páčky pro tlakování do nádoby a vypuštění vzduchu do bezdušáku také speciální ventilek pod výklopnou krytkou, jenž je spíš koncovkou pro připojení hlavice dílenské hustilky. Samozřejmě nastavené pro galuskový ventilek, jemuž odpovídá rozměr této koncovky. Připojíte hustilku, zajistíte její koncovku a do nádoby přepnuté na „For tank“ nahustíte až 160 PSI. Hustilka přitom musí být stále připojená, protože koncovka na nádobě nemá zpětný ventil, takže vzduch by uvolněním koncovky okamžitě unikl. Hustilka tak současně plní i funkci manometru, a jakmile máme natlakováno, stačí jen přepnout dobře přístupnou páčku do pozice „For tire“ a tlakový ráz nám bezdušák nahodí na ráfek. Následně lze opět natlakovat a přepustit, nebo rovnou hustit plášť přes tlakovou nádobu s páčkou v otevřené pozici For tire pro průchod vzduchu.
Hadice JetAiru má délku 110 cm, takže pohodlně dosáhne i na ventilek kola ve stojanu, a výhodou je otočná koncovka pro galuskový nebo auto ventilek. Jen se vyšroubuje a našroubuje opačně, není nutné v ní přetáčet žádnou vložku, samozřejmostí je aretační páčka. Páčka přepouštění je dobře přístupná ve výšce 64 centimetrů od země, což je i celková výška zásobníku. Jeho větší průměr pojme víc vzduchu než podobné zásobníky zakomponované do jednoho celku s hustilkou, ale na devětadvacítkový plášť v šířce 2,25 palce přece jen bylo nutné po jeho naskočení na ráfek ještě dohustit na odpovídající tlak. Zásobník ale funguje, i když zásadní je těsné spojení s koncovkou hustilky, aby tlak neunikal. Výhodou je uzavření tlaku v zásobníku, a ne v hadičce, jak to občas mají právě hustilky se zásobníkem a přepínačem až na koncovce. Vespod navíc nechybí tlačítko ventilu pro vypuštění případného kondenzátu, jenž se v tlakových nádobách vždycky vytvoří. Pro přenášení někde na trati závodu to sice není proti jednodílné kombinaci tak kompaktní řešení, ale v dílně, kde už třeba máte kvalitní drahou hustilku a nechcete investovat do nové se zásobníkem, může být JetAir za 1395 korun pro nahazování bezdušáků cenově zajímavým a jednoduchým řešením.
(už)
Vyměnit nebo zkrátit hydraulické hadičky brzd není tak složité, jak by se na první pohled mohlo zdát. Hadičku jednoduše zaříznete, nasunete…
I ti, kteří si doma chtějí na svém kole dělat jen základní úkony, se neobejdou bez montpáky. Montpáka samozřejmě patří i do základní výbavy…