I ti, kteří si doma chtějí na svém kole dělat jen základní úkony, se neobejdou bez montpáky. Montpáka samozřejmě patří i do základní výbavy každého cyklisty do brašničky. Zkrátka, kdo potřebuje sundat z ráfku plášť a zase ho nasadit, má bez montpáky většinou smůlu.
Montpáka od firmy BBB s označením Profilit BTL-79 patří do domácí nebo profi dílničky, protože je svým rozměrem pro umístění do brašny příliš velká a těžká. Ale o to lépe se s ní pracuje. Její délka 20 cm napovídá, že práce s ní bude snadná, protože budeme mít k dispozici velkou páku. Zakončení delší části, která není potažena plastem, je určeno pro demontáž pláště. Jazýček se vsune pod plášť a opatrným páčením se vyhodí bok pláště z ráfku. Velmi často k tomu potřebujeme dvě montpáky. Druhá strana s plastem má jiné zakončení. Je na ní ostřejší „zub“. Ten slouží k zachycení okraje ráfku při nasazování pláště. Montpáku jsme si vyzkoušeli a je s ní opravdu pohodlná práce. Plastová rukojeť dobře padne do ruky. Uprostřed montpáky je otvor pro zavěšení na dílenskou desku nad ponk. Někteří se pozastaví nad vylisovanou prohlubní na kovové části a možná se domnívají, že se jedná jen o estetickou záležitost. Ale jde přitom o velmi účinnou záležitost. Strojaři vědí, nebo si pamatují, cosi o průřezovém modulu, což je konstanta ohýbaného (nebo krouceného) profilu, daná tvarem a rozměry profilu. Výpočtem byste zjistili, že takto vytvarovaný profil na správném místě značně zvýší pevnost montpáky proti ohnutí. Možná až násobně. O kolik přesně, to ví její konstruktér. Montpáka se nám líbila, podobnou by si měl určitě pořídit každý cykloservis.
Její cena se pohybuje kolem 150 Kč. Protože ale potřebujete minimálně dvě, dáte za tyto užitečné nástroje tři stovky.
Bez sady „hvězdičkových“, tedy Torx klíčů už se dnes neobejde ani hobby cyklista, který si chce třeba jen občas zkontrolovat své kolo.…
Co se týká výměny nebo opravy řetězu, spojka je asi nejpraktičtější řešení, se kterým kdo přišel. Sice už její instalaci nebo demontáž…