Když jsme loni na stánku značky BMC během veletrhu Eurobike viděli jejich studii elektrokola se středovým motorem Shimano, vypadalo to spíš jako fikce, než abychom čekali sériový model. Jenže letos už stánek zdobilo několik terénních elektrofullů nové řady AMP, jejichž vyspělost nelze popřít a konstruktéři rozhodně odvedli kus práce.
BMC jede na vlně integrované baterie, která je aktuálně jakousi ukázkou designérských schopností a také přínosem pro montáž košíku na bidon. Aby mohli do karbonového předního trojúhelníku instalovat baterii, je spodní trubka obráceného U profilu a navíc má na bocích po celé délce dutinu, která ji zpevňuje. Tato Hollowcore Twintube technologie zajišťuje dostatečnou pevnost konstrukce i bez spodní stěny trubky, která je nahrazena baterií s těsnicím krytem proti blátu a vodě. Konstrukce je společná pro obě modelové řady, tedy tvrdšímu ježdění nakloněný Trailfox AMP, nebo zdvihově nižší Speedfox AMP. Středový motor je samozřejmě Shimano, a co se týče zadní stavby, virtuální závěs APS je charakteristický jako u většiny modelů BMC, tedy se svisle umístěným tlumičem před sedlovou trubkou, ovšem vyladěný na odlišnou zátěž při šlapání, charakteristickou pro středové motory. Zadní stavba je u řady Trailfox z hliníkové slitiny, takže karbon je jen vpředu, kdežto Speedfox sází na karbon i u zadní stavby nebo ramínka přepákování na tlumič. Společný je ale nárůst šířky spodního vahadla proti klasice o 60 % a průměru jeho ložisek o 27 % kvůli zajištění dostatečné odolnosti.
Vyobrazený devětadvacítkový model Speedfox AMP LTD je nejluxusnější verzí, osazený jednotkami Fox zaručujícími zdvihy 130 mm a elektronickým řazením Shimano. Nic není ponecháno náhodě, takže výplety od DT Swiss jsou z „elektro“ kolekce Hybrid, tedy se zesílenou stěnou nábojů i ráfků a odolnějšími ložisky. Zajímavá je integrace snímače rychlosti, který netrčí na vnitřní straně řetězové vzpěry, ale je ukrytý uvnitř patky, aby nenarušoval celkově hladký design a magnet je součástí kotouče. Ovládání zde trochu mate díky jedinému převodníku a přítomnosti řadicích páček na obou stranách řídítek. Zatímco napravo ovládají páčky přehazovačku, vlevo slouží k přepínání režimů motoru.
Vše pak zobrazuje malý displej vedle představce, ale pokud by někdo raději řadil vlevo a motor ovládal vpravo, lze vše přeprogramovat, protože sada XTR Di2 to umožňuje. Teleskopická sedlovka Fox má pak mechanické dálkové ovládání. Dvoustovkoé kotouče jsou naprostou jistotou, stejně jako boostové provedení vidlice, které zaručuje maximální tuhost v krutu. Motor Shimano E-8000 se 70Nm krouticím momentem je v poslední době klasikou, kterou využívá řada značek. Podařilo se jej celkem elegantně zakomponovat hluboko do spodní trubky a plynule na něj navazuje spodní kryt baterie, táhnoucí se téměř od hlavové trubky.
Zajímavá je i geometrie, kdy i přes devětadvacítková kola je hlavový úhel poměrně položený a 66 stupňů by mělo zaručit dostatek jistoty v rychlých sjezdech. Zadní stavba přitom měří 450 mm, což rovněž není na devětadvacítku tolik. Konstruktéři to celé nazývají Big Wheel Concept, kdy geometrie zaručuje i na velkém průměru kol hravost a obratnost celého biku. A teď přichází vystřízlivění, protože tahle lahůdka stojí skoro třináct tisíc eur, tedy něco přes třista třicet tisíc korun. Ale samozřejmě lze sáhnout po levnějším provedení, které stojí zhruba polovinu.
(už)
Středové motory německé značky Brose jsou považovány za Rolls-Royce ve světě elektrokol. Zdaleka nejde jen o spolehlivost, výkon či reálný…
Když jsme navštívili před rokem továrnu polské značky Kross nedaleko Waršavy, zaujala nás tam na montážních stojanech elektrokola, jež měla…