Svařit z duralu tuhý rám není žádné velké umění, a to ani v nižších cenových kategoriích. O něco složitější a především nákladnější je postavit tuhý a současně hodně lehký rám. Za vrchol rámařiny považujeme model, který v sobě skloubí nejen nízkou hmotnost a skvělou tuhost, ale navíc k těmto vlastnostem přidá nadstandardní jízdní komfort. Že ani v případě použití duralových trubek není taková kombinace nemožná, to dokládá Granfondo GF02 švýcarské značky BMC.
Ale o jakou kategorii se vlastně jedná? Je to silniční stroj s kotoučovými brzdami nebo cyklokrosový speciál? Dá se říci, že od obojího trochu, v praxi se totiž projeví jako ideální univerzál, s nímž budete hltat kilometry po českém rozmláceném asfaltu a současně s ním můžete v rychlosti vlítnout na polní a lesní cesty, tedy do lehčího terénu. „Papírově“ se sice jedná o model pro cyklokros, na což má rám také legalizaci od UCI, stačí ale obout standardní silniční pláště o šířce 23 nebo 25 milimetrů a rázem před vámi stojí hodně atraktivní „silnice“ s kotoučovými brzdami.
Duralový rám vsadil na hodně mohutné profily trojitě zeslabovaných hlavních rámových trubek, což vyniklo o to více v námi testované menší velikosti 51. Dominantní je především přední partie s 1,5“ spodním ložiskem kónické hlavy a samozřejmě nesmí chybět typický konstrukční prvek BMC, tedy napojení sedlových vzpěr o něco níže a minimalistická výztuha mezi horní a sedlovou trubkou. Ta má v tomto případě samozřejmě především estetickou funkci, ale rámy BMC jsou díky tomuto detailu nezaměnitelné. K dalším prvkům rámu patří zploštělý profil horní trubky a vyšší průřez řetězových vzpěr, umístěných níže oproti patkám. Nyní se ale už dostáváme k tomu, co je pro rám Granfondo nejdůležitější. Tím prvním, co upoutá pozornost, je přítomnost třmenu kotoučové brzdy na levé straně zadní stavby, na můstku, umístěném mezi řetězovou a sedlovou vzpěrou. Druhým, pro samotné jízdní vlastnosti ještě důležitějším prvkem, je charakteristické vytvarování sedlových vzpěr. Jejich výrazně zploštělý, poměrně minimalistický profil je totiž doplněn lomeným průhybem těsně pod horním můstkem. A nebudeme předbíhat, když prozradíme, že toto vyosení sedlových vzpěr má skutečně hodně nadstandardní vliv na schopnost pohlcovat.
A v podobném duchu se nese i tvarování přední vidlice, jejíž mohutná korunka je v kontrastu s následným, poschoďovitě se zužujícím profilem ramen. Ani zde samozřejmě nechybí Post Mount úchyt brzdového třmenu.
Jestliže jsme na začátku článku psali o univerzálu, tak praxe takové použití kola skutečně potvrdila. Z hlediska akcelerace testovanému modelu lehoučce ubližují pouze trochu těžší kola, obutá do cyklokrosových plášťů Continental o šířce 35 mm, což je současně důsledkem celkové hmotnosti 9,6 kilogramu. Nicméně perfektní tuhost rámu dokáže zabezpečit ideální přenos síly bez jakýchkoli ztrát a chválu si neodpustíme ani v případě ovladatelnosti. Kraťoučký rám a celková živost kola jsou přímo balzámem pro všechny sportovněji zaměřené jedince, kteří upřednostní točivost před nudnou nadměrnou stabilitou. V tomto ohledu se v případě modelu Granfondo GF02 jedná více o „krosku“ než o čistokrevný silniční stroj. Co však zaslouží jedničku s hvězdičkou, to je jízdní komfort. Pravděpodobně jsme ještě nesedlali duralový rám, který by byl tak ochotný pohlcovat otřesy, jako toto BMC. Provedení zadní stavby se zdá být téměř zázračné a ani se nechce věřit, co se dá při promyšlené konstrukci z „obyčejného“ duralu vydolovat. Svou zásluhu na absorpci otřesů mělo jistě také pohodlné sedlo a především karbonová sedlovka s 18mm přesazením zámku, navíc dostatečně vysunutá zásluhou slopingové geometrie rámu. Nabízená schopnost pohlcování otřesů byla u sestavy rámu a sedlovky podle našeho názoru ještě o něco zřetelnější než u přední vidlice, u níž se nám mimochodem moc zamlouvalo vnitřní vedení bovdenu brzdy.
Komponentové výbavě není co vytknout, stopětka fungovala tradičně dokonale a její spojení s mechanickými kotoučovkami Shimano R-515 se 160mm kotouči bylo rovněž povedené. Pokud by se někdo kotoučovek na cyklokrosovém kole bál, můžeme ubezpečit, že není důvod, stačí chvilka zvyku a osvojení si dávkování brzdného účinku. Pokud už si u „krosky“ na kotoučovky jednou zvyknete, nebudete chtít ráfkové brzdy.
Máme-li se k něčemu vyjádřit negativně, tak každému by nejspíš nemusela vyhovovat užší řídítka a vzhledem k celkovému ladění kola nám nepřišlo úplně adekvátní použité sedlo, které navíc zbytečně navyšovalo hmotnost. Co naopak chválíme, to je přítomnost závitů na rámu i vidlici, takže se z tohoto modelu může po montáži blatníků stát ideální tréninkový nástroj pro najíždění kilometrů mimo sezónu. BMC Granfondo GF 02 je ale především o radosti z ovladatelnosti, kterou na většině silničních modelů zažijete jen stěží. Tohle kolo skoro až neskutečně obratně zatáčí, v lehčím terénu se dokáže skvěle proplétat ostrými zatáčkami a vracečkami, kde nejlépe vynikne jeho cyklokrosové nadání. A s trochou jezdecké techniky můžete šokovat na společném tréninku ostatní silničáře při jízdě po zadním kole. Tohle BMC za cenu 43 348 korun je totiž rozený všeuměl...
Rám: TCC, triple butted aluminium
Vidlice: Compliancefork Disc Carbon
Kliky: Shimano CX50 46/36
Brzdy: Shimano R515, 160 mm
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kola: Mavic CrossRide Disc
Kazeta: Shimano 105 11-28 (10)
Pláště: Continental Cyclocross 35C
Řídítka: Easton EA30
Představec: Easton EA30
Sedlovka: Compliancepost Carbon
Sedlo: Selle Royal Saba
Hmotnost: 9,6 kg (vel. 51)
Značka Ritchey patří mezi komponenty k tomu lepšímu, co si můžete na své kolo pořídit. Takřka každý cyklista se s touto značkou už určitě…
Sjezdová vidlice Rock Shox Boxxer World Cup je nejvýše postaveným modelem v řadě sjezdových vidlic s tímto označením, jež je dnes asi…