Značka Ritchey patří mezi komponenty k tomu lepšímu, co si můžete na své kolo pořídit. Takřka každý cyklista se s touto značkou už určitě potkal buď na svém kole, nebo na kole kamarádů. Ritchey je i značka, kterou zdobí mnohé sportovní světové tituly, především na horských kolech. Řadu Ritchey Super Logic, kterou používají špičkoví závodníci, určitě touží mít na svém kole i mnozí z vás.
I když je značka Ritchey prodávaná se stejnou intenzitou jako v minulosti, zdá se, jako by z maloobchodů vymizela. A právě o tom si budeme krátce povídat z dovozcem Ritchey do naší republiky, Michalem Vokolkem.
Můžete vysvětlit, proč Ritchey už tolik není vidět v maloobchodech, a přitom se prodává pořád ve stejném množství, jak je patrné z obratů, které jste nám ukázal?
Doba se změnila. V posledních letech se u nás otevřela řada eshopů, kterým maloobchody nemohou cenově konkurovat. Ritchey rozhodně nepatří do kategorie toho nejlevnějšího spotřebního zboží, a to má za důsledek to, že maloobchodníci, i pod vlivem současné krize, která trvá možná už čtyři roky, se bojí lepší zboží objednávat předem. Zboží si tedy předem nekoupí, ale u nás ho pro každého zákazníka objednají. I když jim ho dodáme do druhého dne, není to příliš ideální způsob a značce to příliš neprospívá. Především není moc fyzicky vidět. Ale to je problém, se kterým se potýkají určitě i mnozí další dovozci lepšího zboží. Ostatně, patrné to je i mimo cyklistický segment, i u zcela jiného zboží. Lidé si nejdříve seženou informace, třeba z internetu, z diskuzí, z časopisů a potom se pídí, kde se to dá sehnat. To už je zákazník většinou rozhodnutý, že si věc koupí. Najdou si obchodníka a ten jim specifické zboží objedná. Nebo si ho rovnou objednají v eshopu. Tak se dneska hodně obchoduje. Jiné už to asi nebude. Dnes je vše pro tento prodej dokonale logisticky připravené, objednává se online, přes internet funguje doprava, tak opravdu není problém zboží maximálně rychle dodat. Maloobchodník si řekne, proč by měl v tak nejisté době riskovat a zboží si brát na sklad, když to jde pro něj bez rizika. A navíc nelze z kamenného obchodu, kde jsou náklady na provoz opravdu jinde než u eshopu, konkurovat cenou. Nezbývá tedy nic jiného, než aby maloobchodník šel na jistotu. Tak to prostě je a asi i v budoucnu bude. Samozřejmě, prodělává na tom zákazník, který si nemá možnost zboží osahat.
Jistě že jsou obchody, a je jich hodně, které nabízí Ritchey zboží, ale nikdo nemá kompletní kolekci. Většina se omezí na pár základních, nejvíce prodejných komponentů. Ale to neukazuje sílu značky.
Co se s tím dá dělat?
Ukázat zase Ritchey zákazníkům, dát jim možnost vzít si zboží do ruky. Vytvořit centra, kde bude maximální nabídka značky. Něco podobného, jako to dělají některé značky kol. Domluvil jsem se některými maloprodejci a otevřel u nich Ritchey Logic Centrum. Pečlivě jsem vybíral takové obchodníky, kteří dají značce náležitou péči. Záměrem není spolupracovat s největšími obchody, ale s těmi, které mají pro prezentaci zboží prostor, a to jak z hlediska vyhrazeného místa v obchodě, tak z hlediska entuziasmu k značce, znalých prodavačů a zkušených mechaniků pro montáž a servis. Původní a základní ideou ale bylo vystavit nabídku Ritchey ocelových rámů. A s tím samozřejmě také komponenty. Ale u rámů to začalo. Je jasné, že ocelový rám nejde prodat v každé prodejně v republice. Je to přeci jenom specifický druh zboží, který se vymyká současné nabídce.
Kde v současnosti jsou Ritchey Logic Centra?
Jeden obchod je v Praze, jeden v Chrudimi a jeden bude v Brně a máme obchod v Teplicích. Na Slovensku jej připravujeme v Bratislavě. Celkem by mělo v budoucnu být v Česku asi 5-6 obchodů s exkluzivní Ritchey nabídkou.
Tam mají komplet nabídku Ritchey?
Ano, mají kompletní High End sortiment, co naše firma dováží. Je to asi šedesát položek. I když Ritchey jich nabízí samozřejmě více. Může se stát, že zákazník bude chtít třeba délku představce, která zrovna v Ritchey logic Centru nebude k dispozici, ale bude mít možnost si ho vzít do ruky a pořádně prohlédnout. Správný rozměr komponentu v tomto případě bude mít v obchodě do druhého dne. Ritchey Logic Centra plní funkci předvést „na živo“ zboží. Zboží, které jinak v hodně případech může vidět jen na internetu nebo v časopisech. Každý z nás ví, že není nad to si na zboží sáhnout, pořádně prohlédnout.
Vraťme se k Ritchey ocelovým rámům. Takový rám je v dnešní době spíše nostalgie, retro. I když, samozřejmě, rámy jsou velmi kvalitní a špičkové.
Samozřejmě, že takový rám není pro každého. Mnozí zákazníci jsou ale už trochu unaveni z toho všeho karbonu kolem a chtějí něco zvláštního. A tou zvláštností je dnes třeba ta stará dobrá ocel. Určitě se takových rámů neprodá velké množství, ale dobrým signálem v začátku bylo třeba to, že jen když se v Německu a Anglii dozvěděli, že Tom Ritchey se zase pustil do ocele, tak už si rovnou objednali dvě stovky rámů. A to ho ještě neviděli a ani nebyla stanovena cena. Myslím si, že ročně se jich prodá ve světě tak cca patnáct stovek. Víc asi ne. Aby si někdo nemyslel, že ocel zaplaví svět.
Kolik ocelový rám Ritchey stojí?
Dvacet tisíc. Ostatně, v Ritchey Logic Centrech rádi rám předvedou a řeknou přesnou cenu.
Děkuji za rozhovor
(kany)
Sjezdová vidlice Rock Shox Boxxer World Cup je nejvýše postaveným modelem v řadě sjezdových vidlic s tímto označením, jež je dnes asi…
Sice by nadpis mohl naznačovat cosi o stylu života známého zpěváka, ve skutečnosti jde ale o stručný charakter sedla Pells Sting, které…