Současné přilby pro all-mountain či enduro musí splňovat dvě základní podmínky, poskytnout maximální ochranu hlavy jezdce, a i přes větší štítek neomezovat výhled. Letošní novinka v sortimentu značky Cratoni, přilba AllSet, toto splňuje beze zbytku a navíc zaujme lákavým poměrem cena/výkon.
Firma Cratoni přišla s trojicí přileb pro náročné bikování, z nichž topmodel AllTrack je připraven na kameru, má štítek výklopný natolik, aby se pod něj vešly motokrosové brýle, a hlavně poskytuje maximální ochranu hlavy, díky dolů protažené zadní partii. Hodně podobně je na tom testovaný AllSet, který ale nabízí mnohem dostupnější cenu 2499 korun a nejníž je pak AllTrack, který je nejlevnějším univerzálem bez drahých technických vymožeností. Testovaný kousek nadchne dokonalým zpracování skořepiny, samozřejmě s in-mold provedením tvrzeného jádra. Skořepina je totiž i na spodním okraji přilby, a to po celém obvodu a navíc ukázkově přetažená až na vnitřní stranu. Tloušťka horní skořepiny je pak na přechodu obou dílů hezky vidět, takže v tomto ohledu má jezdec na hlavě hodně bytelnou ochranu, a přitom přilba váží v testované velikosti M-L 312 gramů.
Celkem čtrnáct ventilačních otvorů hrozí na pohled doslova průvanem, ale zatímco skořepina dělá velký otvor, zkosené protažení tvrzeného jádra uvnitř už otvory citelně zmenšuje, takže je vše v mezích norem, a přestože je ventilace dostatečná, nejde o nějaký extrém. Chválíme delší štítek s možností výškového nastavení, takže buď celkem zakrývá výhled, nebo o něm naopak jezdec nemusí ani vědět. Na sjezdové brýle ale pod ním místo není, takže si je endurista „neodloží“ na čelo.
Usazení na hlavě zajišťuje systém Light Fit, což je tenká plastová čelenka v polovině obvodu kombinovaná s výškově stavitelným zadním mechanismem. Jeho stahovací kolečko je sice drobnější, ale má kolem sebe dostatek prostoru, takže jej lze ovládat i v zimních rukavicích. Jednodílné polstrování v přední části přilby je velice pohodlné, takže v tomto směru testovaný model dokonale sedí na hlavě, čemuž ještě napomáhá výrazná celková hloubka. Popruhy uchycené ve spodní části přilby lze nastavit a pod bradou je spojuje přezka, kterou lze otevřít jediným pohybem prstů, případně lehce regulovat částečným nastavením jejích zoubků i napnutí popruhů.
Co se týče jízdních dojmů, přilba v testované velikosti skvěle sedí i jezdci s větší hlavou, který běžně vozí největší rozměry. Na hlavě drží i v náročném terénu naprosto jistě a štítek zůstal většinu času ve své nejvyšší poloze, aby nerušil výhled. Ventilace je naprosto odpovídající, navíc větší zadní otvory fungují spolehlivě a přední síťka je pak praktickým doplňkem. Nikde nic netlačí ani nedře, takže ve všech ohledech dobrá volba, navíc na zadní části nechybí reflexní samolepka, takže pochvala. Výběr barevných provedení pak uspokojí jak konzervativnější jezdce, tak ty, kteří si libují v aktuálních pestrých odstínech.
(už)
Vypustit dítě na kole do parku nebo dokonce na vozovku bez cyklistické přilby, to si říká o to, zavolat na rodiče sociálku. Naštěstí to…
Pořízení návleků na tretry většinou předchází pořádně vymrzlé palce na nohou, i když v případě jízdy v teplotách kolem nuly většinou…