Dojezd elektrokol, potažmo kapacita baterie, je stále alfou a omegou úspěšnosti tohoto segmentu cyklistiky. Postavit lehké elektrokolo se většinou daří za cenu použití menší baterie, a tudíž kratšího dojezdu, naopak velká baterie a delší dojezd znamenají většinou nějaké to kilo navíc. Rámy ale nejsou nafukovací a baterie nemohou růst dle libosti, takže se to řeší různě.
Jednou z alternativ je vozit si s sebou druhou baterii, což řada e-bikerů praktikuje a vozí ji v batohu. Vzhledem k tomu, že máte na zádech najednou tříkilovou i těžší baterku, ne zrovna plochého tvaru, nebude to nic příjemného někde se vyválet. Speciální batohy jsou proto nutností a bývají vybavené chráničem páteře, aby to jezdec od baterie neschytal tak natvrdo. Jenže umístěte do batohu baterii, pod ní bude vak na vodu a pod ním chránič zad a máte rázem hezky vystouplé zavazadlo, které bude mít kolem sedmi kilogramů, a vaše vyjížďka tak zcela určitě nebude mít takový švih. Nicméně je to řešení a například EVOC vyrábí speciální batoh do terénu, vybavený jak pouzdrem pro baterii, tak chráničem zad i vodním vakem. Rovněž český AcePac testuje podobné řešení, ale začínají se toho chytat i výrobci elektrokol, kteří jednoduše s příchodem integrovaných baterií v rámu nabízejí možnost přidělat na rám z vnějšku baterii druhou.
Například Haibike má na horní straně masivní spodní trubky biků SDURO s integrovanou baterií Bosch Powertube speciální drážku označenou Modular Rail System, kam lze přidělat buď držák a košík na bidon, případně speciální zámek na kolo či box s úložným prostorem, nebo právě držák baterie Range Extender. Motor totiž napájí hlavně 500Wh baterie Bosch Powertube, vkládaná do spodní trubky zespod, takže v rámu je najednou místo, kam lze umístit další zdroj energie. Samozřejmě, že celé kolo zase ztěžkne o nějaké to kilo, ale najednou může mít jezdec dvojnásobnou kapacitu baterií, tedy 1000 Wh. Představte si najednou ten dojezd, tedy pokud neřešíte u elektrokola co nejnižší hmotnost, kvůli ovladatelnosti. Haibike tedy dokáže na rámu a v něm převážet stejnou kapacitu baterie, jakou by jinak jezdec měl na rámu a v batohu. Tedy pokud by neměl pohon Brose, který má mnohem vyšší kapacitu, a k němu druhou baterii, pak by klidně vezl 1340 Wh.
Podobné řešení, i když značně „očesané“, má značka Focus, jejíž model JAM² má rovněž integrovanou baterii v rámu a druhou umožňuje vozit na spodní trubce, podobně jako Haibike. Jenže zatímco Haibike má základní baterii s plnohodnotnou kapacitou 500 Wh, Focus sází na nižší celkovou hmotnost kola, a tudíž do spodní trubky nacpal pro napájení pohonu Shimano jen 380 Wh. Tuto baterii navíc nelze vyjmout z rámu, bez toho aniž byste povolili a vyklopili motor. Focus počítá s tím, že tohle prostě stačí na kratší živější jízdy, a kdo bude chtít delší dojezd, pořídí si druhou baterii na spodní trubku. Ta má téměř stejnou kapacitu a váží dva kilogramy, takže kolo o tolik neztěžkne, a jezdec by měl mít k dispozici přesně 756 Wh, což je na Shimano pohon slušné.
Co je tedy lepší, pořídit si elektrokolo Haibike s normální kapacitou baterie a případně k němu druhou baterii do rámu pro dlouhé dojezdy bez ohledu na hmotnost? Nebo se nechat nalákat 21kg Focusem a pak zjistit, že daní za to je nízká kapacita baterie, a přídavný dvoukilový zdroj je tedy nutnost? Bez ohledu na značku kola a systém uchycení baterie se pak verze náhradní baterie v batohu jeví jako variabilnější, ale je tu ta zátěž na zádech, a ne každá baterie je dostupná. Řešení je zkrátka vícero a zcela určitě budou přibývat.
(už)
Městské elektrokolo si většina vybaví jako pohodlný, nejlépe dámský stroj s nosičem, košíkem a blatníky. Jenže současné trendy mezi městská…
Francouzská značka se do terénních elektrokol pořádně obula především širokou kolekcí celoodpružených speciálů, ovšem nezapomíná ani na…