Městské elektrokolo si většina vybaví jako pohodlný, nejlépe dámský stroj s nosičem, košíkem a blatníky. Jenže současné trendy mezi městská kola řadí i festky či singlespeedy, tak trochu připomínající retro dráhové speciály. Spiritbike Zephyr je přesně jedním takovým městským elektrokolem, které spoléhá na design aktuálních městských festek a přitom nabídne asistenci nábojového motoru.
Styl a hmotnost
Kam zařadit stylový ocelový rám s pevnou vidlicí a jediným převodem? Tohle elektrokolo prostě není jen tak snadno zaškatulkovatelné, ale o to víc zaujme už na pohled, kdy leckdo přehlédne zadní nábojový motor a diví se, co že je to za divný bidon na spodní trubce. Kombinace malé baterie i menšího motoru zde má své opodstatnění, protože tady se nehraje na dlouhé výlety po okolí, ale cílem je nabídnout rozumnou hmotnost a optimální dojezd při přesunech po městě a blízkém okolí.
Základem všeho je rám svařený z ocelových trubek, takže retro spojky a letování zde nehledejme. Výztuha pod hlavou i u středového pouzdra tu nejsou kvůli odolnosti při náročnějším používání, ale proto, aby zesílily tyto partie kvůli přítomným otvorům pro kabely. Ty jsou vyjma bovdenu zadní brzdy také jediným vedením, které rám ukrývá. Žádná přehazovačka, žádný přesmykač ani kotoučové brzdy, prostě klasika moderních „street“ jezdců. I když ti používají většinou pevný převod a pouze přední brzdu, což by tady bylo dost nerozumné. Zmíněné vedení bovdenu zadní brzdy se ukrývá v horní trubce a vstupy do ní jsou prostorově zvýrazněné. Na rámu ovšem kromě stavěcích šroubů zadního náboje v horizontálních patkách nenajdeme žádné další drobné prvky, takže na očka pro blatníky či nosič zapomeňme. Tohle je pouliční purismus bez jakýchkoliv praktických doplňků, tedy vyjma páru závitů na košík bidonu na sedlové trubce. Rovná přední vidlice už ale není tak ortodoxní, na jejích patkách závitová očka najdeme.
Rámem, brzdami a klikami na čtyřhran se stylovým převodníkem v kombinaci s volnoběžným pastorkem ale podobnost s festkami končí. Nastupuje zde totiž elektropohon, který je poplatný určení kola, takže žádné přehnané výkony, ale optimum pro rovinky a mírná stoupání ve městě. Motor pracuje s napětím 24 voltů a 6Ah baterie svojí hmotností 934 gramů kolo opravdu moc nezatíží. I tak je ale vše přizpůsobené celkové hmotnosti i předpokládanému zatížení, tudíž jsou oba výplety vybavené silnějšími dráty. Navíc výška ráfků také nesvědčí o tom, že by měly vytvořit elipsu při průjezdu prvním výmolem. Ovládání elektropohonu na řídítkách je pak řešeno jednoduchým panelem bez displeje, kde čtveřice diod indikuje kapacitu baterie a tlačítky lze volit mezi třemi stupni výkonu. Kapacitu baterie lze pak ještě ověřit přímo na ní, kde se po stisku tlačítka rozsvítí diody podle procentuálního zůstatku. Vše tedy maximálně jednoduché, což se ve finále promítlo i do hodně zajímavé ceny.
Transport i zábava
Primárním úkolem tohoto elektrokola je dostat jezdce z bodu A do bodu B s menší námahou než na standardním kole. Když jsme vyzkoušeli jízdu bez asistence motoru, rozdíl byl v podstatě jen ve vyšší hmotnosti, jinak kolo jede téměř stejně jako podobný stroj bez motoru. Rám se sedlovou trubkou délky 54 cm je trochu vyšší, takže menší jezdec se zasunutou sedlovkou nebude mít zrovna velkou rezervu nad horní trubkou, ale v souhře s výškou sedla je zde i výška řídítek. Posed je tak celkem příjemný i pro 190cm jezdce, ale komu by výška řídítek nevyhovovala, může buď odstranit pár podložek pod představcem, či vyměnit řídítka s extrémní hloubkou třeba za rovná. Sedlo je jednoduchá a celkem pohodlná „pouliční“ stylovka a koženkou obšité gripy k němu sice ladí, ale moc nedrží, a vyznavač ostřejšího průjezdu ulicemi možná sáhne po nějaké verzi s jistějším úchopem.
Kdo nepotřebuje pomoc motoru pokaždé, může nechat baterii doma, protože ta je jen nasunutá do držáku a zajištěná gumovým páskem. Pro demontáž kvůli nabíjení ideální, pro nenechavce ovšem stejně tak. S motorem i baterií jsme pak jednoduše zapnuli pohon na řídítkách, a jelikož převod 46 x 16 není úplně nejlehčí, zvolili jsme hned střední úroveň výkonu, aby byl rozjezd přece jen o něco snazší. Motor pracuje poměrně tiše a díky menší frekvenci otáčení klik nedostává tak rychle impulsy od snímače, což se projeví na plynulejší akceleraci. Sice jezdec podvědomě stále hledá palcem pravé ruky možnost zařadit lehčí převod, ale po čase si zvykne a převodu se přizpůsobí. Pro rozjezd do kopce určitě doporučujeme spíše nejvyšší stupeň výkonu, a kdo nebydlí v rovinaté krajině, možná sáhne i po menším převodníku. Síla motoru ale má snahu vše kompenzovat, takže záleží jen na pohodlnosti majitele kola, zda chce občas lehce zabrat, či se hodlá rozmazlovat už od začátku. Lehčí převod už by ale nebyl tak optimální na rovinách, kde lze s touto kombinací pohodlně utočit i rychlosti kolem pětatřiceti kilometrů v hodině.
Tuhý rám i vidlice rozhodně neokrádají při zrychlení o drahocenné ampéry, ani nebojují proti pohodlí jezdce na kostkách. S přibývající rychlostí a frekvencí šlapání je znát narůstající výkon motoru s rychlejšími impulsy od snímače, a jakmile jezdec překoná limit 25 km/h, není tady přechod motoru do útlumu tak znatelný jako na těžších elektrokolech s nábojovými motory či se středovými pohony, kde je to ještě razantnější. Zephyr prostě nabídne velice hladký přechod přes rychlostní maximum a na rovině v podstatě jedete skoro stejně jako na normálním kole. Přijde kopeček a asistence motoru už je znát, byť zase přichází ono podvědomé hledání řadicí páčky. Singlespeed je prostě o zvyku, občas bylo v kopci potřeba trochu víc zabrat do pedálů. Tohle ale není stroj pro zdolávání extrémních výjezdů, ale v dané kombinaci převodů bude optimální pro mírně zvlněný městský terén.
Tam se dokonale předvede jeho obratnost, která je této kategorii kol vlastní. Kratší rozvor, vyšší řídítka a ochota předního kola točit doslova na místě. Tohle není stabilní silnička s geometrií pro začátečníky, ale ani závodní model, jejž je třeba od začátku držet pořádně na uzdě. Geometrie zvládá stabilitu ve středních rychlostech, ovšem v těch vyšších už jezdec musí mít řízení více pod kontrolou. Okamžitá změna směru, zatáčky v užších ulicích, tohle Zephyru jde s naprostou samozřejmostí. Pokud si tedy jezdec osvojí nutnost držet frekvenci šlapání do výjezdů, bude se na tomhle kole dobře bavit. Navíc s danou baterií se nám podařilo najet v rovinatém terénu s několika mírnými výjezdy šestadvacet kilometrů na nejvyšší stupeň asistence pohonu a ještě nám zbylo zhruba deset procent kapacity. Ve městě s méně plynulou jízdou to bude trochu méně, ale každopádně celková hmotnost kola, design, cena a jízdní vlastnosti jsou zde zajímavým a funkčním mixem.
Vybavení kola
Rám: ocel
Vidlice: ocel
Kliky: Lasco, 170 mm, 46 z.
Brzdy: Tektro
Ráfky: HJC
Pláště: Kenda, 28 mm
Náboje: Joy-Tech
Sedlovka: Al
Řídítka: Al
Představec: Al
Motor: BLDC, 24 V / 250 W
Baterie: Li-ion, 24 V / 5,8 Ah
Hmotnost: 14,95 kg
Cena: 19 900 Kč
Francouzská značka se do terénních elektrokol pořádně obula především širokou kolekcí celoodpružených speciálů, ovšem nezapomíná ani na…
Elektrokola jsou fenomén doby. Alespoň pro cyklisty .. některé cyklisty. Člověk si chce odjakživa vše usnadňovat a tak mnozí si chtějí…