Začalo to všechno před více jak čtyřiceti lety jedním stylovým proutěným košíkem na nosič a dnes je škála brašen, košíků a dalších cyklistických produktů holandské značky Basil opravdu pestrá. Díky netradičním barevným provedením to platí stoprocentně. My jsme ale vyzkoušeli decentně provedený kousek, jímž je jednoduchá rámová brašna s univerzálním uchycením.
Jde o rámovku určenou pod horní trubku, která při naplnění ukázala vnější rozměry 300 x 90 x 85 milimetrů. Pro upevnění k rámu slouží dvojice pásků na suchý zip protažených skrz volitelné poutko na horní straně, přičemž tato poutka pokrývají celou vrchní část odzadu až na čelo brašny. Lze ji tedy uchytit i k hlavové trubce a upevnit do rámu buď vyšším nebo naopak nižším koncem dopředu. Spodní strana brašny má z vnějšku pošití odolným materiálem Tarpaulin, který lze snadno omývat, zbývající plocha je polyester s vodoodpudivou úpravou a vodotěsným zipem na pravé straně. Zip je velice snadno ovladatelný jednou rukou i za jízdy, případně lze využít pružnou vnější kapsu na levé straně. Tam se vejdou traťovky nebo nebyl problém umístit do ní vestičku a telefon. Vnitřní prostor má zelenou barvu, takže je dobře přehledný a nechybí v něm jedna kapsa plus karabinka na klíče. Víc snad ani není třeba a co se týká bezpečnosti výrobce na ni myslel reflexním logem na levé a proužkem na pravé straně brašny.
Tohle malé praktické zavazadlo váží 170 gramů a obsadilo horní trubku redakčního gravelu. Pásky na suchý zip mají odlišnou délku, takže ten nejdelší zvládl silnější hlavovou trubku, dva kratší pak tu horní a ještě zůstal jeden náhradní. Nechybí jim vnitřní vyztužení podšitím pro odolnost proti poškození, ale tohle je bikepackingová klasika, takže i když se brašnička na rámu skoro nehýbe, nebude od věci jej v místě pásků předem podlepit ochrannou folií. Délka a zkosení brašny jsou ideální pro kombinaci s bidonem, díky množství poutek pro pásky lze využít přední i zadní konec horní trubky. Tvar drží vnitřní plastová výztuha dna, takže se neprověsila a vejde se toho do ní díky objemu 1,8 litru docela dost. Šířkou sice lehce přesahuje obrys horní trubky, ale není to nijak dramatické, snad jen profesionál bazírující na aerodynamice by chtěl nepatrně štíhlejší profil a možná tužší boky. Tady jsou lehce poddajnější a řadí brašničku spíše do sportovně-rekreačního segmentu než pro nějaká extrémní gravelová dobrodružství. Za 490 korun je to ale velice dobře zpracované zavazadlo s nosností 2,5 kilogramu, které najde celoroční využití. Ani v lehčím terénu nebyla znát tendence k nějakému stranovému vychylování, takže počáteční obavy z absence uchycení dolní hrany ke spodní trubce byly zbytečné. Jednoduchá, ale díky kapsám a snadno ovladatelnému zipu i za jízdy dobře využitelná univerzální brašna s nenápadným moderním designem. Tady nelze nic vytknout.
(už)
Kdo z nás někdy jezdil na kole „natěžko“, určitě mu na zadním nosiči nechyběla velká trojbrašna, případně kombinace dvou bočních a…
Od německého výrobce už jsme letos jednu řídítkovou brašnu testovali, ale šlo o propracovaný kousek s rychloupínacím držákem na řídítka,…