Zamyslete se nad pohony elektrokol a určitě vám hned naskočí Bosch, Shimano, Bafang, Yamaha a možná některý další. Je jich samozřejmě celá řada, ale obecně zažité jsou ty nejrozšířenější a zcela určitě to v našich končinách bude Bafang, kdo ovládá elektrokola střední cenové kategorie. Respektive ta od základní, až po vyšší střední hladinu. Bafang ale není jen MAX Drive, jak jsme si zvykli nazývat jeho populární motor M400, je to celá řada motorů s odlišným krouticím momentem, hmotností, rozměry a projevem.
Dnes asi nejčastěji potkáme na elektrokolech dostupnější univerzální typy M400 či M420 s novějším e-bikovým M500 a M510, jenž má menší rozměry a modernější design. Začíná se ale prosazovat také pohon M820 a neradujte se, neznamená to kvůli vyššímu číslu nárůst výkonu, naopak méně je zde více. Jak s oblibou tvrdí v poslední době celá řada výrobců elektrokol. V čem jsou ale u motorů M510 a M820 ty zásadní rozdíly a k čemu se přiklonit?
Motor M510 je navržen jako výkonnostní 250W e-MTB pohon, váží tři kilogramy, má 95Nm maximální krouticí moment a podporu až do kadence 120 otáček za minutu. Motor M820 má shodný výkon, ovšem hmotnost jen 2,3 kilogramu, současně však krouticí moment jen 75 Nm při shodné podpoře kadence 120 otáček za minutu. Krátkodobě je ale schopen dodávat až 95Nm krouťák. Tohle by měla být odpověď především pro lehčí e-MTB nebo e-gravel, kde není dlouhodobě zapotřebí tak silný krouťák, ale nízká hmotnost ulehčí práci jezdci využívajícímu větší procento vlastního potenciálu. Magneziové tělo motoru by mělo také lépe tlumit vibrace, což je další výhoda. Vyladěný by měl být mnohem lépe i torzní snímač, jenž citlivěji dávkuje sílu pohonu v závislosti na přítlaku jezdce na pedál, což zrovna u e-gravelů, s ohledem na styčnou plochu pláště s povrchem, bude určitě žádoucí. Navíc zmíněný krátkodobě vyšší výkon přichází v boost režimu s vlastním názvem Rocky. Rozhodně tedy není Bafang jako Bafang a určitě se vyplatí prostudovat si rozdíly mezi jejich jednotlivými pohony, kde v podstatě až kilogramový rozdíl na motoru znamená opravdu hodně a „osmsetdvacítka“ se tak hmotností dostává pod motory Bosch, Yamaha ale i pod Shimano, které má lehce přes 2,5 kilogramu. Krouticí moment, typ baterie a její rozměry jsou samozřejmě věc druhá, ale odtučňovací kúra se v tomto případě Bafangu povedla. Sice je v porovnání se zadními nábojovými motory pro gravely trochu těžší, ale hodlá útočit na lehké středové pohony jako Fazua nebo TQ HPR50, tak uvidíme, jak se chytne.
(už)
Ridley je skvělá značka, která se na našem trhu již zabydlela. V posledních dnech odtajnila dva nové modely. RIDLEY PROBE RS Ridley je…
Vlna bikepackingu sice nesmetla klasické nosičové brašny, ale jako každé odvětví Vlna bikepackingu sice nesmetla klasické nosičové brašny,…