Vlna bikepackingu sice nesmetla klasické nosičové brašny, ale jako každé odvětví, i tohle se vyvíjí, a už to není jen o brašnách upevněných přímo k řídítkům či sedlovce, ale o jejich modifikacích usnadňujících demontáž. Ať už kvůli zdolání terénních nástrah s nutným odlehčením kola nebo kvůli přenášení či jen pro snadnější sbalení na další cestu a převoz jiných než originálních brašen vznikly speciální „Harness“ držáky na řídítka i sedlovku, do nichž se pak jen usadí vodotěsný vak.
Není to samozřejmě nic nového a celá řada výrobců tenhle systém více či méně úspěšně využívá pro to, aby si bikepackeři jednoduše namontovali na řídítka či sedlovku hlavní nosný systém, který pečlivě upevní a do něhož pak umístí již naplněný vak. Takže celé spojení s kolem nebude pokaždé tak pracné, protože pečlivé vypodložení úchytů a stažení popruhů vždycky zabere nejvíc času a tohle řešení je jednodušší. Přitom ale nejde o pevné držáky jako u brašen s nějakými „click“ systémy, stále je vše na bikepackingovém základu, tedy jen stahovací popruhy a přezky.
Takový systém jsme otestovali od domácí značky Acepac, jejíž produkty prověřuje v těžkém terénu i freerider Richard Gasperotti a my jsme už rovněž testovali jejich batohy, brašničky i klasické bikepackingové brašny, abychom nyní zkusili Harness. Začneme zepředu, tedy řídítkové provedení Bar Harness za 1150 korun, jehož základem je Nylon 6.6 vyztužený uvnitř HDPE deskou pro zajištění pevného tvaru. Silnější polyesterové nitě by měly zaručit maximální odolnost a namáhané švy jsou pojištěné Bartack (cikcak) stehem, takže i proto výrobce poskytuje tříletou záruku, navíc s možností oservisovat vše u nich v dílně v náchodské centrále. Deska má rozměry 33x33 cm a hmotnost 392 gramů, nechybí výrazné boční vykrojení a z vnějšku do hypalonových poutek nasunutá hlavní nosná lišta. Na téhle liště sedí distanční pěnové kostky jištěné pásky suchého zipu a přes ně vedou hlavní nosné hypalonové popruhy se suchým zipem a vrchním stahovacím páskem s jisticí přezkou. Popruhy se tak upevní harness k řídítkům, dole se pak zajistí stahovací páskou s možností protažení čtveřicí ok k hlavové trubce a stačí jen nasadit samotnou brašnu. Tu jistí pro prvotní uchycení suchý zip na středu desky, a pro stažení pak dvojice bočních popruhů na přezku s pojistkou a středový popruh s háčkem. Samozřejmě, že deska má celou řadu dalších oček pro přídavné popruhy nebo upevnění drobností, a záleží také, jakou brašnu do držáku zvolíme, můžeme použít originál, nebo do držáku upevnit třeba stan či spacák v jejich vlastních obalech, prostě jakýkoliv válcovitý předmět, jenž bude korespondovat s průměrem stočené desky, takže třeba dřevěný špalek, chcete-li.
My jsme vsadili na originál Bar Drybag Nylon v jeho větší 16l verzi za 1150 korun s rozměry 18,5x60 cm, přičemž druhá varianta má poloviční objem. Jednoduchý vodotěsný vak sází na nylon s PU zátěrem a podlepenými švy, oba rolovací konce má otevřené a nehledejme na něm ani dělicí přepážku, ani nějaký vypouštěcí ventil. Sázka na jednoduchost, ovšem když do něj soukáte spacák, je to vzhlede k délce docela fuška a chce to postupně tlačit z obou stran. Každopádně toho ale pojme dost, rolovací uzávěry s výztuhou a ukazatelem kam rolovat fungují spolehlivě a díky suchému zipu na vnější stěně se zavazadlo snadno zajistí ke stěně harnessu. Pak už jen protáhnout popruhy skrz oka na obalu a vše dostatečně stáhnout jak k sobě, tak ještě potom harness pořádně k řídítkům. Komplet za jízdy držel spolehlivě, ale přece jen je deska méně poddajná než brašny s integrovanými popruhy, které se snadněji zdeformují a víc se „naplácnou“ na řídítka, bohužel současně s tím i na bovdeny a hadice. Tady si deska harnessu nechává decentní odstup a celkové spojení s řídítky není tak těsné, nicméně rozdíl je to jen v řádu procent a výhoda snadného sejmutí samotného zavazadla bez nutnosti demontovat vše z řídítek převažuje nad všemi námitkami. Osmilitrová varianta pak bude odpovídat díky 45cm délce spíše gravel beranům, šestnáctku tam ani nezkoušejte.
Na opačný konec patří 390g Saddle Harness za1390 korun, jehož základem je rovněž Nylon 6.6 a uvnitř skrývá výztuhy v bočních stěnách a spodním výklopném panelu, jenž je doplněn o vnější zpevňující lištu proti průhybu. Hypalonová výztuha mezi tuhými panely sedí na sedlovce, stahování řeší dva hypalonové popruhy s podložením a rovněž popruhy pod sedlové ližiny mají zpevňující podložení z tohoto materiálu. Jejich protikusem jsou popruhy tažené až od konce spodního dílu, od konce zpevňující lišty podél šikmé hrany panelu. Z konců horního dílu směřují dozadu stahovací popruhy pro spojení s přezkami rolovacího uzávěru brašny. Další popruh směřuje od konce spodní lišty přes zadní konec brašny až na hranu sedla, kam se háčkem zajistí do očka na horním dílu. Montáž na sedlovku je rychlejší než u řídítkového provedení, ovšem v kombinaci s brašnou je pak důležitější ještě celkové stažení všech popruhů.
Opět jsme nasadili originální vodotěsný Saddle Drybag ve větším 16l provedení za 1390 korun, menší je poloviční. Tady hodně záleží na maximálním natlačení obsahu až do špičky obalu, protože ta pak tvoří oporu hypalonu mezi výztuhami. Později pochopíte proč. Jednoduché nasunutí zavazadla do harnessu vyžaduje následně dostatečné stažení všech popruhů a zarolování jejich volných konců, jištěných pak suchým zipem. Dlouhý středový popruh pak spolu se spodní lištou celek krásně vyztužil, takže se i maximálně naplněné zavazadlo neprohýbá, vše krásně sedělo s jen minimálním pohybem pod sedlem. Měkčí hypalonový panel mezi výztuhami ale dovolí brašně natlačit se na sedlovce lehce vpřed a jezdec pak při jízdě cítí kvůli šířce konstrukce lehký tlak zezadu na stehnech. Tady jsme několikrát upravovali usazení brašny v harnessu i celkové stažení, ale prostě se tady v závislosti na pozici sedla a sklonu nejspíš kontaktu se stehny nevyhnete. Jinak ale všechno drží na svém místě a opět celá řada možností, jak provléknout nějaké přídavné popruhy či upevnit další zavazadlo na poutka na brašně, nechybí. Acepac tedy nabízí celkově zajímavé a hlavně kvalitně zpracované řešení pro snadnou montáž a demontáž brašen, a když sečteme všechny díly skládačky dohromady, tak ve výsledku i za příjemnou cenu.
(už)
Naposledy jsem vlněné rukavice vozil v devadesátých letech, Naposledy jsem vlněné rukavice vozil v devadesátých letech, když mi babička…
Ať už na silnici, cyklostezce nebo lesní pěšině podřadíme, hlučně přibrzdíme, zapískáme nebo jinak upozorníme ostatní Ať už na silnici,…