Dámské, sportovně orientované biky jsou dnes nedílnou součástí nabídky většiny velkých značek. Domácí Author samozřejmě není výjimkou, v jeho letošní kolekci najdeme čtveřici modelů v cenovém rozpětí od dvanácti do třiceti tisíc, přičemž do testu jsme si vybrali druhý nejvýše postavený typ Traction ASL. Důvodem právě této volby nebyl pouze jeho líbivý vzhled a slušné sportovní ambice, ale především cena 21 590 korun. Právě dvacetitisícová cenová hladina totiž bývá poměrně často jedním ze základních požadavků při výběru nového kola. Daná kategorie je nejen zárukou vhodně zvolené geometrie, ale i prostého faktu, že odpružená vidlice už bude celkem kultivovaně pružit a kotoučové brzdy brzdit.
Nové designy celé dámské kolekce Author 2013 jsou hodně výrazné, a to nejen graficky, ale především svými barevnými kombinacemi. Modro-bílé provedení „ASL" verze modelu Traction, s trojicí odstínů modré barvy, je vyloženě líbivé a je po estetické stránce sázkou na jistotu. Zvlášť za přispění sněhově bílého odstínu na vidlici, ale také na klikách, představci, sedle, brzdových pákách a na bocích plášťů Geax Mezcal. Kolekce Author ASL je o detailech a nutno přiznat, že všechny dámy, které aktuální Traction ASL viděly, byly z designu kola nadšené.
Po konstrukční stránce nečekejme žádné výstřelky, rám vsadil na absolutní klasiku, tedy na standardní sloping bez průhybu horní trubky a celkem mohutný průřez spodní trubky s lehkou bi-axiální profilací. Hlava s integrovanými ložisky je zespodu doplněna efektní navařenou výztuhou s plastickým logem výrobce. Praktické je vedení řadicích lanek a hadice brzdy zespodu horní trubky. Zadní stavba rámu je prosta jakýchkoli výstředností, najdeme zde jen velice jemné esovité prohnutí sedlových vzpěr, zajímavě tvarově řešené patky a dvojici hodně decentních můstků. Samozřejmě nechybí kompletní závity pro montáž zadního nosiče.
V případě osazení se výrobce snažil o co nejlepší funkčnost komponentů při zachování slušné ceny. Důkazem je naprosto bezproblémová pružinová vidlice RST Blaze nebo kotoučovky Tektro Draco, jejichž funkci není vzhledem k ceně co vytknout. Kde se naopak trochu šetřilo, jsou kliky. Osa se čtyřhranem přece jen na kole za více jak dvacet tisíc už dnes působí trochu archaicky. Na druhou stranu, tuhost klik je naprosto dostačující a stejně tak kvalita změny převodu si u převodníků, z nichž ten největší je duralový, v ničem nezadá se Shimanem.
Přední trojúhelník se i přes jeho avizované zkrácení (ve srovnání s běžnými modely) tváří celkem standardně, výrobce chtěl kolu evidentně ponechat co nejvíce sportovní naturel, než aby ho o něj ve jménu maximálního pohodlí, byť jen z části, připravil. Stejně tak devadesátimilimetrový představec (u velikosti rámu 18") je v tomto ohledu vhodným kompromisem, který předchází bolavým trapézám, zapříčiněným zbytečně velkým ohnutím zad, a současně se postará o stále dostatečně výkonnostní posed. Jediným trochu limitujícím faktorem je hmotnost kola 13,6 kilogramu, určitá nadváha o sobě však při běžné jízdě nedává příliš vědět a pouze ostrost akcelerace je jí lehce otupena.
Author Traction ASL je doma v lehčím terénu, tedy na klasických lesních a polních cestách, kde ukáže naplno své klady. Nijak se nebrání svižnější jízdě a rovněž svou ovladatelností uspokojí i sportovněji zaměřené bikerky. Jako ideální vidíme volbu plášťů, nepříliš vysoký, spíše jemnější vzorek plášťů Geax Mezcal zajistí perfektní adhezi v suchém terénu a současně se s ním nebude cyklistka zbytečně trápit na tvrdém povrchu, tedy třeba na asfaltových cyklostezkách. Pláště se totiž až překvapivě lehce odvalují.
Běžný terén zvládá dámský Author s naprostým přehledem. Navíc je dostatečně stabilní, k jeho charakteristickým vlastnostem patří dobré držení přímého směru, takže i začínající horské cyklistky budou spokojeny. Ve výjezdech se při správném rozložení hmotnosti nestaví předčasně na zadní a v trochu těžším terénu, třeba i na kluzkých kamenech, hodně pomůžou již zmíněné pláště. Sjezdy ulehčí tak akorát vysoko umístěná řídítka, navíc s ideální šířkou 620 mm. Dovolíme si tvrdit, že i vyložené začátečnici se testovaný bike dostane brzy do ruky.
Zaměříme-li se na komfort, tak o ten vpředu pečuje vidlice RST Blaze. Při prvních kilometrech sice neměla zrovna blízko k sametovému chodu, ale po celkem krátké době se zajela a nabídla vynikající citlivost, kterou bychom v dané třídě skoro nečekali. Pochvalu zasluhuje o něco měkčí pružina, která by měla při nastavení na nejmenší předpětí vyhovovat tělesné hmotnosti někde okolo pětapadesáti kilogramů. Snadno ovladatelná je i páčka lockoutu na korunce. Vzadu zajišťuje pohodlí dámské sedlo Author Sport Lady, dělající vyloženě čest svému jménu. Jeho tvar i vrstva polstrování jsou vynikající, a přestože závodnice nebo dámy, které za den ujedou velké vzdálenosti, by si jej možná na kolo nedaly, na testovaný bike se díky preferenci komfortu hodí perfektně.
Z dalších dílů musíme pochválit brzdy, které se na poměrně vysokou účinnost dostaly již v prvním delším sjezdu. Sice známe do ruky lépe padnoucí páčky, ale poměrem cena/výkon jsou hydraulická Tektra rozumnou volbou. A zaměříme-li se na doplňky, pak si nelze nevšimnout skvělých pěnových gripů s užším průměrem a bílou pojistnou objímkou. Traction ASL je zkrátka o detailech.
Rám: double butted dural 6061
Vidlice: RST Blaze TnL, 80 mm
Kliky: Suntour XCM 22/32/44
Brzdy: Tektro Draco 160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Alivio
Kazeta: Shimano HG-50 11-34 (9)
Náboje: Author Xenon Disc
Ráfky: Author Sphere
Pláště: Geax Mezcal 2,1"
Řídítka: Author
Představec: Author
Sedlovka: Author
Sedlo: Author Sport Lady
Pedály: Author
Hmotnost: 13,6 kg (vel. 18")
Cena: 21 590 Kč
Ačkoliv se celá kolekce této domácí značky postupně zaměřuje na rámy pro větší průměry kol s charakteristickým dvojitým prohnutím horní…
Biky slovenské značky CTM jsou stále častěji vidět ve vyšších cenových a kvalitativních kategoriích, což platí i pro druhý nejvýše…