Vlna devětadvacítek je neúprosná, zasáhla nejen všechny značky, ale dokonce i většinu kategorií kol, snad vyjma dětských. Také v nabídce domácího Authora nalezneme hned několik modelů určených pro vyznavače velkých kol, přičemž nejvýše postavený jsme podrobili testu. Revolt 29 za 39 990 korun je jednoznačně jednou z nejlépe ovladatelných devětadvacítek, jakou jsme kdy sedlali, zároveň se může pochlubit také příkladnou nabídkou jízdního komfortu, ve třídě hardtail rámů určitě nadstandardní. V mnoha ohledech se jedná o precizně vyladěný stroj, využívající konstrukčně zajímavý celokarbonový rám a spolehlivé osazení.
Revolt 29 je novinkou letošní kolekce, čemuž odpovídají jak moderní prvky konstrukce, tak i kombinace nízké váhy a více než solidní tuhosti, zajišťující optimální přenos síly. Samostatný rám váží pod jeden a půl kila, na druhou stranu cílem výrobce zde evidentně nebyla co největší gramová redukce, ale právě vhodný poměr váhy, pevnosti a především celkové životnosti. A přesně to se podařilo na výbornou.
Takto propracovaný karbonový rám nebývá ve čtyřicetitisícové třídě standardem, základ kola je zde na skutečně nejvyšší možné úrovni. O tom vypovídá nejen již zmíněná tuhost či příznivá hmotnost, ale také tvarování jednotlivých partií rámu či třeba využití post mount úchytu zadního brzdového třmenu, usazeného na levou řetězovou vzpěru, tedy nikoli na patku. Standardem je rozšiřovaná hlavová trubka s 1,5“ spodním ložiskem, dále atraktivně vyhlížející vnitřní vedení lanek či biaxiální profilace spodní trubky, navyšující její boční tuhost i celkovou odolnost. Maximálnímu přenosu síly jsou uzpůsobeny téměř rovné podsedlové vzpěry zadní stavby či použití 73 mm širokého středového pouzdra. Za zmínku stojí i řada detailů, jako třeba přítomnost nalepených duralových plíšků v oblasti, kde by teoreticky mohlo dojít k zasukování řetězu, tedy vedle převodníků vpředu na spodní trubce i na pravém rameni zadní stavby. Životnost jednotlivých partií rámu a zamezení jejich poškození řešil tedy výrobce více než důsledně.
V námi testované největší velikosti 21“ vážil model Revolt 29 celkem příznivých 12,2 kilogramu. To, co je ve světě 26“ čtyřicetitisícových biků nemyslitelné, se u devětadvacítek skutečně jeví úplně jinak. Dvanáct kilo se v případě testovaného revolta v praxi tváří velice svižně a výsledný dojem je hodně pozitivní. Kolo, vztaženo ke třídě 29“ modelů, ochotně zrychluje a především skvěle reaguje na jakékoli podněty. Byť by to u klasického biku mohlo znít jako klišé, tak mezi devětadvacítkami potkáme takto výjimečně ovladatelný stroj skutečně jen zřídkakdy. Je to především zásluhou lehce zkrácené geometrie, výrazněji postavené hlavy a především použitím vidlice s osmdesátimilimetrovým zdvihem.
Author Revolt 29 zkrátka zatáčí s neuvěřitelným nadáním, nedělají mu problémy hodně točité pasáže, vracečky, úzké klikaté pěšiny a všechny podobné terénní podmínky, které od řady ostatních uživatelů devětadvacítek vyžadují nejen značné soustředění, ale v některých případech i praní se s řídítky. Určitou daní za to je možná velice lehké snížení stability a vedení přímého směru, které jsou však stále ještě zcela v normě. Zatímco ale většina devětadvacítek je skutečně vhodná i pro úplné začátečníky, kteří uvítají absolutní klid a neotřesitelnou stabilitu, Revolt 29 je v tomto ohledu trochu odlišný a méně zkušenému jezdci bychom možná doporučili nějakou jinou alternativu. Naopak vyježděný biker, pohybující se i v technicky náročnějších pasážích, chování a celkovou ovladatelnost testovaného kola uvítá a maximálně využije ve svůj prospěch.
Absolutní spokojenost pak vládla nejen s akcelerací, přenosem síly a ovladatelností, ale i s nabízeným komfortem. I přes jen nepatrné vyhnutí sedlových vzpěr ze své osy je schopnost pohlcování otřesů nadstandardní, na čemž se logicky nemalou měrou podílela také karbonová sedlovka.
Hodně suverénně si bike počínal ve výjezdech, kde byl skoro bezkonkurenční. Ve sjezdech pak byla určitým limitem pouze přední vidlice. Ač skvěle fungující i tuhá svou konstrukcí, tak osmdesát milimetrů zdvihu bylo přece jen trochu málo. Přikláněli bychom se určitě k vybavení kola dnes již běžným, stomilimetrovým zdvihem, a to i za cenu lehkého napřímení posedu a položení hlavové trubky.
Použité komponenty, tedy kombinace SLX/XT, představují sázku na jistotu. To samé platí v případě zapletených kol s ráfky Author Krypton, jež zajišťují nejen příjemně nízkou obvodovou hmotnost kol, ale i jejich odolnost vůči rozcentrování. Představec a řídítka od Eastonu jsou již určitou klasikou, stejně jako sedlo Fizik Gobi, vynikající úžasnou dávkou pohodlí, a to při kratší i delší jízdě. Spokojeni jsme ale nebyli s podsedlovou objímkou. Sice je velice lehká, ale v případě nutnosti pevného utažení jsme její páčku nenáviděli. Je to ale naštěstí absolutní drobnost.
Brzdy Shimano M575 jsou trochu nezvyklé tvarem pák, tedy umístěním jejich expanzky, ovšem po stránce výkonu byly jednoznačně skvělé. Maximálně nám vyhovovala také kombinace plášťů Geax Saguaro vpředu a Barro Race vzadu.
A závěrečné resumé? Pokud chcete využít veškerých výhod devětadvacítek, ale nehodláte se smířit s jejich často vrozenou určitou těžkopádností, Author Revolt 29 je určitě rozumným řešením.
Rám: Author carbon monocoque 29”
Vidlice: Rock Shox Recon Gold 80 mm
Kliky: Shimano M552 24/32/42
Brzdy: Shimano M575
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano HG 81 11-36 (10)
Náboje: Author Xenon Disc
Ráfky: Author Krypton Pro
Pláště: Geax Saguaro / Barro Race 29x2.0”
Řídítka: Easton EA50
Představec: Easton EA50
Sedlovka: Author karbon
Sedlo: Fizik Gobi XM
Pedály: Shimano PD-M520
Hmotnost: 12,2 kg (vel. 21“)
Rozhodně nemilá zpráva přišla pro internetové obchodníky. Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora musí internetové obchody, tedy i ty…
Značka Vision, náležící komponentovému gigantu FSA, neustále představuje nové produkty. Jedním ze zatím posledních přírůstků náležících do…