Author pro příští sezónu zcela přepracoval své šestadvacítkové karbonové hardtaily. Nové rámy se vyznačují ostře řezanými rysy, typickými již pro současnou generaci celoodpružených modelů A-Ray a Era. Jejich podobu má i tentokrát na svědomí úspěšný průmyslový designér Pavel Sajták, jenž v minulosti navrhoval třeba i pro automobilku Škoda Auto a jeho rukopis přinesl karbonovým modelům Author zcela svébytný, nezaměnitelný design. Vzhledově atraktivní tvar rámu se samozřejmě prolíná také s funkcí, použité konstrukční prvky se totiž podílejí na optimální kombinaci nízké hmotnosti, tuhosti a schopnosti pohlcovat nemalou část otřesů.
Naším testem prošel vstupní model karbonové řady. Author Modus by měl oslovit zájemce, toužící po výhodách kvalitního rámu a vyváženého osazení, ovšem v co nejdostupnějším balení. Za necelých pětatřicet tisíc korun nabídne tento bike rychlé sportovní svezení a návdavkem k tomu přidává do nejmenšího detailu doladěný design, kdy je bílá grafika na rámu doplněna nejen bílým sedlem a představcem či vidlicí, ale také bílými brzdami, náboji a především výraznými bělobokými plášti Geax Mezcal. Model Modus rozhodně není jen o vzhledové stránce, ale jeho design je tím prvním, čím zaujme.
Pokud si prohlédneme rám podrobněji, takk jeho dominantám patří především mohutně působící partie hlavy a středového pouzdra, do nichž plynule přechází široká spodní trubka trojúhelníkového průřezu. Stejně tak nepřehlédnutelná je ale rovněž obloukovitě prohnutá horní trubka, opticky navazující na sedlové vzpěry zadní stavby. Extrémně nízký a současně široký profil horní trubky je použit pro navýšení komfortu, a to za přispění velkého slopingu s přesazením sedlové trubky. Stejnou roli, tedy zvýšení schopnosti pohlcovat otřesy, má i vytvarování zadní stavby v oblasti patek, přesněji menší sklon sedlových vzpěr. Postmount úchyt brzdového třmenu nebo 1,5“ spodní ložisko hlavy je dnes už téměř samozřejmostí, stejně jako vedení řadicích lanek útrobami rámu. K radosti mechaniků je však hadička zadní brzdy vedena po spodní trubce.
Z hlediska osazení není kolu moc co vytknout, vzduchová vidlice F1RST nabízí vedle nízké hmotnosti především hodně kultivovaný chod a vynikající tuhost konstrukce. Jediná drobnost, která nám u této jinak výborné vidlice vadí, je páčka dálkového lockoutu. Ta sice funguje spolehlivě, ale její ergonomie není úplně ideální, neboť je poměrně vysoko. Sada Deore, byť doplněná o levnější přesmykač Alivio, pracovala bezchybně, a totéž lze říci také o kotoučových brzdách Tektro Draco, které nabídly již po krátkém zajetí perfektní výkon, a to se standardními 160mm kotouči. Navíc poměrně velká vzdálenost mezi destičkami a kotoučem udělá opět radost mechanikům, seřízení třmenů je otázkou okamžiku.
Ovšem v nejlepším možném významutohoto spojení. Předchozí generace karbonových rámů Author byla podle našeho názoru velice dobrá, přičemž novinka z ní přebírá slušnou torzní tuhost i zdařilou geometrii a k tomu přidává ještě vyšší schopnost tlumit otřesy.Hmotnost kola 11,95 kilogramu ve velikosti 19“ je v dané cenové relaci sice pouze průměrem, ale celkový jízdní projev působí o dost živějším dojmem.
Po usazení na kolo jsme měli pocit, jaký jsme znali již z předchozích modelů, tedy že kolo okamžitě sedne a není potřeba si na nic dlouze přivykat. To vše podtrženo ideálně vysoko umístěnými řídítky a hlavně nadmíru pohodlným sedlem Author, s poměrně velkou vrstvou měkčího polstrování. Jízda se nesla v podobném duchu jako prvotní pocity po nasednutí, velice dobrá ochota zrychlovat při každém silnějším šlápnutí do pedálů byla doplněna až nadstandardním komfortem. V partii přesazení sedlové trubky a v horní části zadní stavby bylo i pouhým okem patrné, jak se zde rozkládá tlak při propružení sedlovky. Samozřejmě při použití karbonové sedlovky by byl tento dojem ještě umocněn.
Nejlépe se modus cítí na běžných XC tratích, tedy na rychle projížděných pěšinách, klidně i s hrubým kamenitým podkladem. Příjemná je vrozená směrová stabilita kola, ovšem doplněná ochotou měnit směr.Tak akorát široká řídítka (64 cm) s vynikajícími gripy tento pocit už jen podtrhovala. Silnou stránkou kola jsou jednoznačně výjezdy, v nichž netrpí přehnanou tendencí ke zvedání předku. Pláště Geax Mezcal se za sucha perfektně „přilepí“ k téměř jakémukoli podkladu, pouze s rozmočeným terénem se zrovna nekamarádí. Univerzálně nastavený posed a použitá geometrie současně poskytují velice stabilní projev také ve sjezdech. Na rozdíl od řady jiných lehkých karbonových hardtailů nemá modus přílišné tendence odskakovat od terénu, i při rychlém průjezdu kamenitých pasáží zůstává poměrně klidný a zdá se, že jeho stabilitu jen tak něco nerozhodí.
Pojetítestovaného kola je tedy svým způsobem univerzální. Uspokojí jak závodně orientovaného jezdce, který si třeba časem některé komponenty vymění za kvalitnější a celé kolo ještě odlehčí, tak i hobíka, jenž se chce celý den pohodově vozit na lehkém a dostatečně pohodlném kole, bez nutnosti tahat s sebou kompletní odpružení a pečovat o něj. Na základ v podobě skutečně vyzrálého karbonového rámu se však budou moci spolehnout obě zmíněné skupiny.
Plusy: kombinace tuhosti a komfortu, vyvážená geometrie,design
Minusy: páčka lockoutu
Rám: Author carbon monocoque
Vidlice: RST F1RST 30 Air SRL, 100 mm
Kliky: Shimano M542 44x32x22
Brzdy: Tektro Draco WH160/160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Alivio
Kazeta: Shimano HG-5011-34 (9)
Náboje: Author Xenon Disc
Ráfky: Author Neon Pro
Pláště: Geax Mezcal Kevlar 2,1”
Řídítka: Author
Představec:Author
Sedlovka: Author
Sedlo: Author Navigator
Pedály: Shimano PD-M520
Hmotnost: 11,95kg (vel. 19“)
Cena: 34990 Kč
Model Seven je prvním zástupcem nové kategorie 27,5 palce v nabídce Leader Foxu a v podstatě jednou z několika prvních vlaštovek českých…
Jméno Perseus je novinkou kolekce Galaxy 2013 a skrývá se za ním karbonový devětadvacítkový bike, nabízený ve čtyřech verzích, a to s…