Nadstandardní zabezpečení v kompaktním provedení a za dobrou cenu, tenhle zámek jsme si hodně oblíbili, když už musíme někde nechávat kolo bez dohledu. Tři a půl milimetru silné profily ze speciální tvrzené oceli s plastovým potahem, k tomu bytelné bezpečnostní ocelové nýty s vysokou odolností vůči přeříznutí či odvrtání a na konec hodně robustní vložka zámku, opět odolná proti odvrtání. Pokud už musíme nechat kolo někde na ulici, uzamčené k zábradlí či městskému stojanu na jízdní kola, se zámkem Author FlexGuard-6 můžeme být celkem v klidu, že kolo po návratu najdeme na svém místě.
Za cenu 750 korun získáme zámek sestávající ze šestice plátů s celkovým obvodem 840 milimetrů. Sice nic pro uzamčení vícero kol nebo pro zajištění jednoho kola k silnému sloupu veřejného osvětlení, na to je 840 mm málo, ale nerezových stojanů na kola je dnes již ve městech celá řada na každém kroku a další přibývají. Stejně tak klasických ocelových zábradlí se najde dost, tudíž obvod zámku je ve finále naprosto dostačující. Navíc celková hmotnost necelý jeden kilogram je stále ještě přijatelná, jsme-li zvyklí vozit zámek v batohu, byť Flex-Guard-6 je vybaven praktickým plastovým držákem, díky němuž jej snadno uchytíme k rámu, pakliže si můžeme dovolit obětovat jeden pár závitů pro košík. A pokud nikoli, jsou k zámku přiloženy ještě dva bytelné pásky, s jejichž pomocí lze držák uchytit třeba zezadu k sedlovce, případně pod dolní rámovou trubku. Možností je celá řada.
Ale zpět k zámku samotnému. Šestice bytelných plátů má základ z již zmíněné 3,5 mm silné tvrzené oceli, přičemž měkčený plastový potah je zde samozřejmě jen a pouze z důvodu, abychom při zamykání nepoškodili lak kola. Ideální je náš stroj zamykat za některou z hlavních rámových trubek nebo aspoň skrz zadní stavbu. Pláty, chromované nýty i samotná vložka zámku, vše vypadá velmi bytelně a zámek sám o sobě dokáže již svou vizáží odradit případného zloděje. Logicky, žádný zámek není nepřekonatelný, ale aby si lapka poradil s FlexGuardem-6, musel by na ulici způsobit se svou rozbruskou pořádný rachot a nějakou chvilku by to navíc trvalo. Proto si dovolíme hovořit o velmi slušné úrovni zabezpečení, byť býváme s podobným hodnocením často dost opatrní.
Testovaný zámek je ideální kombinací odolnosti, praktičnosti, přijatelné hmotnosti a přepravní velikosti, ve složeném stavu má rozměry 188 x 55 x 25 mm, přičemž průměr hlavice zámku činí 34 mm. Součástí balení jsou čtyři klíče, velmi podobné tomu, na jaké jsme zvyklí třeba u mechanismů pro zamykání zpátečky u auta. Držák pro uchycení na rám kola je z pevného plastu, zámek do něj jednoduše vsuneme a zajistíme shora pomocí gumičky. I v terénu vše perfektně drželo a nijak nerachotilo, takže i v tomto ohledu bez připomínek. Hmotnost 940 gramů je vzhledem k robustnosti zámku naprosto akceptovatelná. Jinými slovy, obyčejný zámek ze silnějšího ocelového lanka váží zhruba půlku a překonatelný je raz dva, takže s těmi gramy navíc se při našich městských jízdách velmi rádi smíříme.
(kad)
Možná že ani znalým cyklistické hantýrky není podle nadpisu úplně jasné, o co jde, i když čtyři rychlosti by si snad ve slově čtyřkvalt asi…
Vidět a být viděn. V případě jízdy na kole je lepší být viděn, protože když vás někdo trefí autem, je to zpravidla horší, než když si…