Karbonová rámová platforma Charisma je letošní novinkou silniční nabídky domácí značky Author. My jsme ji otestovali v nejdostupnější variantě, a sice s osazením sadou Shimano 105 a s cenovkou 55 990 korun. Ve srovnání s předchozí generací série CA prakticky nezůstal kámen na kameni, model Charisma vsadil nejen na velmi atraktivní vzhled, ale také na nižší hmotnost a v neposlední řadě na vysoký stupeň jízdního komfortu. Zkrátka se snaží úplně stejný důraz jako na samotný výkon klást i na uživatelskou přívětivost. Máme před sebou kolo, u nějž se skloubení a vyvážení všech parametrů hodně povedlo.
Design monokokového rámu šel od začátku jeho vývoje vlastní cestou a je rozhodně nezaměnitelný. Důležitou roli při jeho vzniku hrála schopnost jednotlivých rámových partií pohlcovat otřesy. To je dobře patrné nejen z minimalistických sedlových vzpěr se sníženým napojením na sedlovou trubku, navíc bez použití monostay, ale také ze skoro až extrémně ploché horní trubky. Celá tato sestava je na nerovnostech k jezdci nebývale štědrá, a to za přispění karbonové sedlovky FSA s úzkým průměrem 27,2 mm. Naopak mohutně vyhlížející profil spodní trubky a velmi masivně působící oblast středového pouzdra byly jasně koncipovány pro optimální přenos energie. Tento požadavek je cítit také z celé dolní poloviny sedlové trubky, jež se směrem ke středu plynule rozšiřuje. K povedeným detailům patří vysoký profil řetězových vzpěr, z nichž levá je vybavena závity pro případnou montáž akumulátoru elektronického řazení Di2. V duchu současných trendů nemohou chybět integrovaná středová ložiska, kónická hlava nebo kompletní vnitřní vedení lanek. Praktičnost naštěstí estetice neustoupila, takže zespodu středového pouzdra jsou lanka dobře přístupná pro podstatně snazší servisní práce.
Přední vidlice vsadila na celokarbonovou konstrukci, což u kol na „stopětce“ není úplně běžné. Tvarování korunky i extrémně plochých ramen ctí v maximální možné míře aerodynamiku.
Námi testovaná velikost 580 ideálně odpovídala jezdci s výškou přes 190 cm. Geometrii již tradičně není co vytknout, silniční modely Author nám již v minulosti seděly nejen čistě sportovním posedem, ale hlavně svou vyváženou kombinací ovladatelnosti a dostatečné směrové stability. Chování kola a jeho reakce na podněty budou vyhovovat jak závodníkovi, tak i hobby jezdci, ať už se na kole bude vozit jen tak pro radost, či se s ním postaví na start nějakého silničního maratonu či závodu amatérské ligy. Charisma v námi testované verzi, jež se od topmodelu odlišuje použitým karbonem s označením „B“, není tak jednosměrně zaměřená na výkon jako její předchůdce série CA a schopnost zahladit otřesy byla na středočeských a pošumavských silnicích jasně patrná. Zatímco svou torzní tuhostí patřil rám v testované největší velikosti k průměru, nabízený komfort byl jasně nadprůměrný. Dokonce si dovolíme říct, že v tomto ohledu je Charisma jedním z nejlepších kol své kategorie. I při jízdě po kostkách byl projev příjemně kultivovaný, a to nejen v ohledu absorpce otřesů, ale i díky faktu, že se rámem nenesly jakékoli nepříjemné zvuky, dobře známé mnoha majitelům lehkých karbonových strojů. Takže, i když se může absence slopingu někomu jevit jako prvek snižující schopnost sedlovky pružit v předozadním směru, Charisma dokazuje, že to tak být vůbec nemusí. Navíc se jedná o další z charakteristických znaků rámu, jemuž tak nelze upřít větší eleganci než u slopingových konstrukcí.
Jak již bylo řečeno výše, geometrie je naladěna univerzálně, aby vyhověla různým požadavkům potenciálních uživatelů. Charisma je svým projevem velmi přátelská, a pokud je jezdec navyklý na závodně střiženou silnici s okamžitými reakcemi v oblasti ovladatelnosti, nebude si muset na testovaný rám ani chvilku zvykat. Zkrátka padne do ruky od prvních metrů jízdy. Platí to při vyšších rychlostech po rovině i ve sjezdech, stejně jako v sérii zatáček nebo při nástupu ze sedla.
Akcelerace 8,1 kg vážícího stroje patří k lepšímu průměru, na čemž se podílejí velmi dobrá kola Mavic Ksyrium Equipe, obutá do plášťů Mavic. Tato sestava nám byla sympatická, protože řada ostatních výrobců by se ke „stopětce“ vůbec nerozpakovala dát ekonomičtější kola, například typ Aksium. Základní verze „ksyrií“ je však nesrovnatelně lepší a za tato kola bychom se nezlobili ani při kombinaci se sadou Ultegra. Nízká obvodová hmotnost a velmi dobrá tuhost kol jsou pro nejnižší Charismu důstojnou oporou. Pláště Mavic navíc nabídly doslova skvělou adhezi.
Sada Shimano 105 je z funkčního hlediska bezchybná. Páky perfektně padnou do ruky a výkon brzd je vynikající. Přítomnost deseti pastorků rozhodně není degradací, a i když již příští rok bude tato sportovně-závodní sada mnohem blíže vrcholným komponentům Dura-Ace a Ultegra, podle nás je i její dosavadní podoba více než dostačujícím vybavením pro drtivou většinu hobby silničářů i amatérských závodníků.
Pochválit musíme použití karbonových klik FSA Team Issue, a to nejen za velmi dobrou tuhost, ale také za vzhled působící o dost luxusnějším dojmem než originální 105. Kombinace převodníků 50/34 je pak v této třídě logická, a i když ji některým vyloženě závodním kolům vytýkáme, sem tak nějak patří.
Určitou připomínku máme k sedlu Fi'zi:k Arione, které je hodně úzké, poměrně tvrdé a z našeho pohledu méně komfortní. Co jsme si naopak doslova zamilovali, to byla řídítka FSA Wing Compact s plochou horní úchopovou částí a mělkým spodním obloukem. Velmi příjemné držení umocnila ještě omotávka s jemným drážkováním povrchu a logy Author. Kokpit, na který bylo radost se celou jízdu dívat, dokreslil představec FSA Team Issue s atraktivní pohledovou vrstvou přiznávající použití karbonových vláken. Třešničkou na dortu byla karbonová krytka na představci. Detaily prostě dělají kolo…
Rám: Author B-karbon monocoque
Vidlice: Author C-karbon monocoque
Kliky: FSA Team Issue 50/34
Brzdy: Shimano 105
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kola: Mavic Ksyrium Equipe
Kazeta: Shimano 105 11-25 (10)
Pláště: Mavic kevlar 25
Řídítka: FSA Wing Compact
Představec: FSA Team Issue
Sedlo: Fi'zi:k Arione R7
Hmotnost: 8,1 kg (vel. 580)
Cena: 55 990 Kč
Se „sedmadvacítkami“ se v poslední době doslova roztrhl pytel a tentokrát zde máme zástupce německé konstruktérské školy. Corratec šel…
Kola s logem známé sportovní značky Head vznikají v České republice a jejich design mezi ostatními rozhodně nezapadne. Otestovali jsme…