Se „sedmadvacítkami“ se v poslední době doslova roztrhl pytel a tentokrát zde máme zástupce německé konstruktérské školy. Corratec šel vždycky trochu jinou cestou než ostatní značky, a přestože se může zdát, že ve střední třídě není u hliníkového hardtailu moc co vymyslet, model X-Vert 650b S 0.4 by nás rád přesvědčil o opaku. A nutno přiznat, že se mu to vcelku podařilo. Rozhodně není jen jedním z davu a při ceně 25 999 korun nabídne nejen zcela dostatečný sportovní potenciál a vyvážený jízdní projev, ale také určitou přidanou hodnotu. Skvělé vrchařské schopnosti a imunitu vůči zvedání předku v příkrých stoupáních, tedy vlastnosti téměř identické se sportovními devětadvacítkami, totiž kombinuje s točivostí hbité šestadvacítky. Tím však jeho charakteristický jízdní projev nekončí. Testovaný bike určitě není neslaný, nemastný jako někteří konkurenti v dané cenové hladině, a i když kvůli tomu není koncipovaný pro tak široké spektrum potenciálních zákazníků, tak nám byl právě proto sympatický. Výrazný sloping a netradičně pojatá hlavová partie rámu tento dojem jen umocnily.
Rám z alu slitiny 6061 vsadil na kombinaci určité profilační zdrženlivosti v symbióze s vyloženě netradičními prvky. Corratec se rozhodně nechtěl vydat cestou konstrukční unifikace, kdy v dvacetitisícové cenové relaci mnohdy narazíme na totožné patky a další prvky u mnoha různých značek. Místo toho testovanému biku vtiskl nezaměnitelnou podobu kombinující jednoduchý kruhový profil spodní trubky s biaxiální profilací té horní a neskutečně mohutnou hlavou spoléhající nahoře i dole na rozměr 1,5 palce. Zajímavostí je především spodní přesazení hlavy oproti dolní trubce a podobná úprava se odehrála i v napojení spodní trubky na středové pouzdro. Oproti většině XC rámů je dolní trubka podstatně více skloněna, což ještě zvýrazňuje použitý sloping. Požadavek tuhosti a vysoké životnosti čiší nejen ze široké sedlové trubky s vnějším průměrem 34,9 mm, ale i z navařené výztuhy pod hlavou.
Zadní stavba představuje klasiku, alespoň co se týče použitých profilací. Nepříliš výrazný obloukový průhyb sedlových vzpěr je doplněn oproti tomu dominantním zahnutím řetězových vzpěr před napojením na patky. To je použito, aby bylo alespoň částečně předejito kontaktu řetězu s pravou vzpěrou. Patky sice nevynikají příliš propracovaným tvarem, ale sympatické je to, že jsme se zatím se stejnými nesetkali nikde jinde.
Nyní už k jízdnímu projevu. Jak již bylo zmíněno výše, X-Vert 650b S 0.4 je v tomto směru lehce nekonvenční, ale určitě dobře promyšlený. Již při prvotním seznámení vynikne více dopředu situovaná jízdní pozice, v testované velikosti 49 podpořená i 110 mm dlouhým představcem a zámkem sedlovky s pouze mírným vyosením. Vyšší hlava pak dostává řídítka výše, než je u mnoha přímých konkurentů zvykem, takže jedním z našich prvních úkonů bylo přetočení představce do negativního sklonu. V tomto směru se tedy nabízí opět určitá podobnost s devětadvacítkou. Zde má však provedení hlavové trubky jediný cíl – navýšit jízdní komfort, aniž by utrpěla celková sportovnost. A nutno přiznat, že přesně to se povedlo, pozice jezdce totiž, i přes otočení představce, nahrává spíše těm, kdo se neradi k řídítkům natahují. Současně však vynikne více postavená hlava, zlepšující točivost kola. Zásadní ovšem je, vidět všechny použité konstrukční prvky v symbióze, která zde rozhodně dává logiku. Posed totiž není jakkoli vykoupen zhoršenými schopnostmi ve výjezdech, spíše naopak. Pozice situovaná více nad přední kolo je přímo ukázková z hlediska imunity vůči zvedání předku v prudkých stojkách. V takových okamžicích vynikne také precizní adheze zadního kola, podpořená členitým vzorkem pláště Continental X King. Testovaný Corratec skutečně vyjede téměř vše, a především přímé srovnání se šestadvacítkou hovoří v tomto směru jasně v jeho prospěch.
Pochvalu zasluhuje také fakt, že držení přímého směru v pomalých rychlostech nevyžaduje příliš usilovnou práci, přitom je reakce na požadavek změny směru ve všech ohledech téměř ukázková. Doslova „s prstem v nose“ se dají zvládnout členité výjezdy s ostrými vracečkami. Troufáme si tvrdit, že si snad ani nedovedeme představit zatáčku, do níž by se bike takzvaně nechtěl vejít, a to i přes střední velikost kol. Pravděpodobně jedinou pasáží, kde testovaný Corratec není ve svém živlu, je prudký sjezd. Zde se z preference vrchařských vlastností stává lehký hendikep a v příkrých klesáních je nutné o něco dříve a o to výrazněji posunout těžiště směrem vzad. Úzké sportovní sedlo s logem Corratec však nijak neprotestuje.
Model X-Vert 650b S 0.4 je doma především na klasických polních a lesních cestách, kde ukáže svou velmi přívětivou tvář. Tento bike moc nestojí o drsný terén, snad s výjimkou zmíněných prudkých výjezdů. Je laděn jako XC univerzál, nabízející svému majiteli pohodlí a více než dostačující ovladatelnost. Úplně se nevyžívá v parádičkách, kdy není jedno či druhé kolo v kontaktu se zemí, ale o to více pak poskytne jistoty a zatočí přesně tak, jak to po něm jezdec v konkrétní okamžik chce.
Hmotnost 12,9 kilogramu a z ní vyplývající akcelerace patří k průměru, ovšem samotný přenos síly je díky velmi tuhému rámu i odolným kolům ukázkový. Velmi spokojeni jsme byli také s funkcí jednotlivých dílů, vidlicí Rock Shox XC30 s dálkovým lockoutem počínaje a kompletní sestavou komponentů Shimano konče. Pochvalu si od nás odnášejí jak brzdy se 180mm předním kotoučem, tak i velmi dobré kliky. Skvělá tuhost nemusí být vždy zajištěna pouze dutinou modelu Hollowtech II. Samotný jízdní komfort je zajištěn nejen dostatečně citlivou vzduchovou vidlicí a dobře zvoleným sedlem, ale také plášti o šíři 2,2“. A mimochodem, pokud hledáte skutečně rychlé univerzální obutí pro maratony, pláště Continental X King jsou opravdu vynikající.
Rám: triple butted 6061 alloy
Vidlice: Rock Shox XC30 Solo Air, 100 mm
Kliky: Shimano FC-M622 40/30/22
Brzdy: Shimano BR-M395, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG-50 11-36 (10)
Kola: ZZYZX 650b Disc
Pláště: Continental X King 2,2“
Řídítka: ZZYZX 660 mm
Představec: ZZYZX Alloy
Sedlovka: ZZYZX Alloy
Sedlo: Corratec MTB
Hmotnost: 12,9 kg (vel. 49, s pedály)
Cena: 25 999 Kč
Kola s logem známé sportovní značky Head vznikají v České republice a jejich design mezi ostatními rozhodně nezapadne. Otestovali jsme…
Devětadvacítkový hardtail Stevens Monarch Trail rozhodně není tuctový, jak konstrukčně, tak i jízdně. Charakterizuje jej velmi dobrá…