Nové jméno a stejně tak úplně nové silniční kolo v nabídce naší největší značky. Inspirace poměrně nedávno představeným celokarbonovým topmodelem Charisma se u duralové novinky nezapře – základní tvarování jednotlivých partií rámu je vrcholnému silničnímu Authoru hodně podobné. Aura však cílí především na sportovní jezdce hledající spolehlivý stroj za příznivou cenu, což námi testovaná varianta 55 splňuje beze zbytku. Sada Shimano 105 je totiž po funkční stránce srovnatelná s tím nejlepším, co silniční segment nabízí. Propracované páky Dual Control, deset pastorků a precizní chod všech dílů, tak nějak by zněla stručná charakteristika, k níž by se mohla ještě přidat spolehlivá zapletená kola Mavic Aksium. Jako celek vše funguje přesně tak, jak má, přesněji, jak by si uživatel kola přál. A kdo je oním typickým uživatelem? Účastník některé z domácích amatérských lig, ať už pravidelný, či občasný, případně hobby jezdec využívající silniční kolo jako tréninkový nástroj. Za cenu 26 990 korun se nám pro tuto cílovou skupinu jeví Aura 55 jako nadstandardní, ovladatelností i funkcí.
Na rozdíl od topmodelu Charisma vsadila jeho levnější duralová sestřička na podstatně zřetelnější sloping předního trojúhelníku. Posed se od prvního okamžiku zdál jako sportovní, ale současně ne zbytečně natažený. Pozice jezdce je sice dostatečně aerodynamická, zároveň však nikterak nepohodlná. Tedy přesně taková, jak se u dané kategorie očekává. Testovaná velikost 54o (délka sedlové trubky v mm) pak byla doplněna naprosto adekvátním 110mm představcem a povedenou karbonovou sedlovkou Author využívající jen lehce přesazený zámek.
Jezdec v reálu šlape přesně tak, aby mohl dát do záběru jak vysoký výkon, tak aby zvládl ujet ve sportovním tempu dlouhý trénink. V letošním krásném únorovém „jaru“ jsme si s testovaným modelem střihli i jeden 150km trénink v jižních Čechách a na Šumavě a musíme uznat, že Aura 55 byla až nadstandardně pohodlným společníkem. Na tom samozřejmě měla zásluhu také 440 mm široká řídítka a především použité sedlo. Tomu jsme při dlouhé jízdě doslova blahořečili, jeho tvar byl z našeho pohledu přímo ideální.
Ale nyní už k jízdnímu projevu samotnému. Akcelerace 8,2 kg vážícího kola patří k lepšímu průměru dané cenové třídy a reakce na každý záběr do pedálů byly velmi příjemné. Mimochodem, námi naměřená hmotnost je na chlup shodná s tou, kterou udává výrobce, což stále ještě zdaleka nebývá pravidlem. Příjemným překvapením se pro nás v tomto ohledu stala zapletená kola Mavic Aksium doplněná stejnojmennými plášti. Jako celek totiž kola s obutím nabídla nejen velmi dobrou tuhost a odolnost na českých rozmlácených silnicích, ale i nepříliš vysokou obvodovou hmotnost. A v neposlední řadě kola s originálními plášti Authoru zkrátka slušela.
Přenosu síly není moc co vytknout. Snad jen kliky FSA Gossamer nejsou tak nekompromisně tuhé a propracované jako Shimano 105, na druhou stranu však musíme uznat, že leskle černé kliky kolu sluší. Především se však velmi dobrý přenos energie nepodepsal do tvrdšího projevu kola. Z hlediska schopnosti pohlcovat část otřesů sice nemůže být testovaný stroj na úrovni karbonu, mezi sobě rovnými však patří určitě k tomu lepšímu. Přední vidlice totiž dokáže i přes svou mohutnou korunku, duralový sloupek a 1,5“ spodní ložisko hlavy pohltit citelné procento vibrací a totéž platí o karbonové sedlovce. Zadní část kola se nám v tomto ohledu zdála, možná trochu paradoxně, k jezdci ještě o něco štědřejší než předek. Takže pokud máte pocit, že jedině karbonový rám nabídne příjemnou jízdu, vězte, že ani dobře zpracovaný (a osazený) dural na tom nebude zase až o tolik hůře. Svůj nemalý díl na tom měly také pláště o šíři 25 mm a dále pak sedlová trubka s vnitřním průměrem 27,2 mm. Útlejší sedlovka logicky pruží lépe.
Ovladatelnost je pak přesně taková, jak bychom si u kola dané kategorie představovali. Při prvním osahání působí geometrie velice klidně a vedení přímého směru je dominantní. Takže příjemné kolo, u nějž nejsou nezbytné neustálé korekce směru a průjezdy zatáčkami jsou plynulé. Zároveň se nám však líbilo, že při potřebě rychle zatočit či se výrazněji položit do klopené zatáčky Aura 55 nijak neprotestovala a její projev nebyl moc vzdálený závodně střiženým kolům. Jednoduše bude tato silnička pro začínajícího jezdce velice přátelská a nezáludná, současně z ní však zkušenější jezdec dokáže dostat adekvátně sportovní projev. A právě takové naladění silničního kola s cenovkou jen lehce přesahující pětadvacet tisíc se nám líbí.
A že jsme úplně zapomněli na rám a jeho zpracování? Nezapomněli, pouze jízdní dojmy byly o něco silnější a především důležitější. Jak už jsme psali na začátku, Aura v mnoha směrech kopíruje svůj karbonový vzor, takže nechybí hodně mohutný profil spodní trubky, dále vysoký průřez řetězových vzpěr a hlavně charakteristicky tvarované sedlové vzpěry. Tedy tvarované, ony jsou ve skutečnosti rovné jak pravítko, ovšem zploštění jejich průřezu a plynulé rozšíření před napojením na patky nelze přehlédnout. Středové pouzdro využívá nám sympatickou závitovou klasiku a stejně tak standardní vnější vedení lanek řazení i zadní brzdy jsme ocenili (a ocení všichni mechanici).
Osazení není moc co vytknout. U brzd se sice maličko šetřilo, ale po funkční stránce se čelisti Tektro příliš neliší od „stopětek“. Nabízené převody jsou pak odrazem potřeby potenciálních uživatelů. My sice nepatříme mezi skalní příznivce Compactu, ovšem na sportovní silnici pro hobby jezdce mají převodníky 50-34 rozhodně svou logiku. V kombinaci s kazetou 11-25 pak nabídnou jak dostatečně rychlý převod pro dlouhé roviny a sjezdy, tak především „vyprošťovák“ pro hodně dlouhé a prudké kopce. Třeba šumavské Zhůří jsme si díky převodové skladbě vyjeli opravdu pohodově. A přesně taková je celá Aura 55 - sportovní i pohodlná zároveň. Není co dodat.
Devětadvacítka Open 0-1.0 je nejen neuvěřitelně lehká, vždyť samotný rám váží pod devět set gramů, ale především neskutečně živá. Tento…
Ocelové rámy s logem Ritchey jsou již legendou. Útlé elegantní trubky, typické minimalistické patky a modro-bílo-červená kombinace jsou…