Blíží se pomalu doba, kdy se kvůli počasí bude málokomu chtít vyrážet ven na trénink, přijde doba válců a domácích cyklotrenažérů. Proto jsme otestovali novinku na našem trhu, trenažér australské značky Jet Black, model Fluid Hydrogel.
Tato značka nabízí širokou škálu trenažérů, ovšem Hydrogel využívá zcela novou technologii. Většinou jsou přítlačné válečky trenažérů brzděny pomocí magnetu nebo mechanicky a lze u nich postupně přidávat zátěž dálkovou regulací z řídítek. Hydrogel ovšem využívá mechanické vlastnosti speciálního roztoku, jehož odpor se mění v závislosti na rychlosti otáčení válečku, tedy rychlosti jezdce. Kapalinová brzdná jednotka umí předvést podobné zvyšování zátěže jako při jízdě na silnici. Maximální výkon by přitom měl přijít při rychlosti 60 km/h, kdy se dostane až na 800 wattů, což je pro většinu smrtelníků trochu sci-fi hodnota.
Důležité je to, že díky vlastnostem kalibrované kapalinové jednotky není třeba nastavovat zvyšování zátěže, ale vše se děje automaticky s narůstající rychlostí, cyklista tedy pouze řadí a šlape.
Základem trenažéru je sklopný ocelový rám se dvěma šrouby pro uchycení zadního kola. Nejde o rychloupínací provedení, ale je třeba oba šrouby přes plastové matice rukou jednoduše nastavit a zadní kolo stáhnout mezi ocelovými koncovkami. Na šroubech jsou plastové kontramatice, aby se při tréninku nic nepovolilo. Součástí balení je ocelový rychloupínák, který přesně pasuje mezi koncovky, a nahradí tak originální, většinou duralové provedení.
Zadní hydraulická jednotka má stejný tvar jako u většiny trenažérů, takže stačí šroubem nastavit přítlak válečku k plášti, zajistit kontramatkou a můžeme šlapat. Váleček je zde rovněž originální, je ze speciálního gelu, takže je o něco měkčí než klasická plastová provedení, a měl by být tišší a zároveň šetřit plášť.
Šlapání na trenažéru je od začátku znatelně plynulejší a díky setrvačníku je jednodušší šlapat do kruhu. Odpor válečku si co do tichosti nedovolíme posoudit, celá jednotka je velmi tichá, takže nelze říci, zda za to může pouze váleček nebo kapalinový systém odporu. Proti klasickým magnetickým provedením není šlapání tak trhavé a je znát, že s vyšším výkonem odpor narůstá. Zatímco u klasiky s vyšší rychlostí točí nohy díky setrvačníku nepatrně lehčeji, v tomhle případě je znát, že jakmile nohy roztočíte na trochu vyšší kadenci, začíná přituhovat. Od zadního kola je jasně cítit vyšší odpor, takže skoro není potřeba měnit převod na těžší, ale je to skoro jako když se před vámi cesta začíná zvedat nahoru. Nárůst odporu je totiž velmi plynulý, takže slova výrobce opravdu nelžou.
Co se týče tuhosti konstrukce, trenažér je stabilní, nic se nekroutí. My jsme navíc použili speciální doplňky, jako podložku Trainer Mat, což je speciální matrace pro ochranu podlahy a tlumení hluku. Dále plastovou podložku pod přední kolo Riser Block, která dostane přední kolo do stejné výšky jako zadní, a jezdec nesedí jako na časovkářském speciálu. Ocenili jsme i froté lapač potu mezi řídítka a sedlovku Sweat Net, který chrání rám a kovové díly před kapajícím potem.
Zaváděcí cena trenažéru je 4 990 korun, použité doplňky pak navýší cenu dohromady ještě o 2 120 korun. Vzhledem k cenám běžných trenažérů na našem trhu to sice není nejnižší hodnota, ale zároveň ani příliš vysoká. Pokud chcete mít i v obýváku při šlapání stejně realistický pocit jako venku, trenažér Fluid Hydrogel vám jej určitě dá.
(už)
Plusy: tichost, nárůst odporu, realistický pocit, doplňky
Minusy: nenalezli jsme
Nabídka sedel Specialized se neustále rozšiřuje, vrcholný silniční model Toupé bude pro sezónu 2011 nabízen hned v šesti variantách. Přitom…
Určitě to znáte. Někde na závodech nebo na víkendovém pobytu s kolem si svůj stroj potřebujete buď umýt, nebo na něm něco menšího vyladit.…