Patříte k těm, kdo se raději než s batohem na zádech a po technických pěšinách projedou na kole po upravených cyklostezkách a klidně tomu věnují celý den? Má to své kouzlo, ale pak nastává otázka, vozit batoh nebo brašnu, kam se vejde tričko, bunda a svačina, případně foťák?
Batoh nám sice nezatíží kolo, ale celý den se pod ním potí záda. Brašna na nosič vyžaduje nosič a věci v ní nejsou hned po ruce. Navíc v případě jízdy neznámou krajinou potřebujeme mapu a nejlépe mapník na řídítka.
Na trhu je široká nabídka speciálních brašen na řídítka, které toto všechno řeší. Brašna domácího výrobce Sportarsenal ART.510 za 774 korun má plastový držák Klickfix na řídítka, takže je snadno odnímatelná a je propracovaná opravdu do detailu. Je ušita z voděodolného materiálu PAD/PVC, ale není vodotěsná. Její rozměry jsou 15 x 18 x 24cm, pojme tedy to nejnutnější pro celodenní výpravu, přičemž její nosnost je 4 kg.
Držák se jednoduše našroubuje na řídítka a navíc se zajistí provléknutým lankem, které jej jistí proti přetočení nebo v případě poškození plastu proti pádu. Jednoduchá pojistka umožní brašnu lehce odepnout a díky popruhu vzít s sebou přes rameno. Vzdálenost od řídítek je dostatečná, aby se bowdeny řazení či brzd pohodlně zkroutily a nelámaly se.
Na horní straně je odnímatelný mapník na dva suché zipy. Pod horním víkem je nízká komora na doklady a průvodce. Hlavní komora pod ní má navíc vyjímatelnou polstrovanou vložku na fototechniku. Přístup do obou komor je skrz zipy ze strany od jezdce, takže vše je po ruce.
Trochu nás omezoval hranatý tvar při rozepínání, kdy jde zip přes rohy trochu tíž, ale vždy zapnul spolehlivě. Zip je překrytý materiálem kvůli dešti, součástí brašny je navíc i obal proti dešti a nečistotám.
Na bocích jsou síťové kapsy, doplněné pruhem reflexního materiálu. Ten je i na čelní straně, kde je další dvojitá kapsa s víčkem jištěným pásky s přezkou.
Vzhledem k hmotnosti brašny 926 g a nákladu maximálně 4 kg je celkových 5 kg celkem rozumných vzhledem k ovlivnění ochoty řídítek zatáčet. V lehkém terénu nebo na cestě nám to ani nepřišlo, na rozbitém povrchu to pak je trochu znát. Ortodoxní biker tedy zvolí nejspíš batoh, ale turisticky zaměřený jezdec může v terénu klidně proplouvat s tímhle zavazadlovým prostorem na řídítkách.
(už)
Invazí kol Specialized S-Works by se dalo nazvat náhodné setkání nejlepších světových vrchařů, dvojnásobného vítěze Tour de France Alberto…