Když přišla značka Mercedes-Benz jako první s deformačními zónami karoserie automobilu, jež následně doplnila airbagy, znamenalo to obrovský posun v bezpečnosti. V současnosti jsou vzduchové vaky běžnou součástí i těch nejlacinějších aut a jejich funkci využívají třeba i motocyklisté, kdy je možné nechat si airbag instalovat přímo do konstrukce kombinézy jako doplňkovou výbavu. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se ochranné nafukovací vaky dostanou také do cyklistiky, což se stalo již před delší dobou. Švédská značka Hövding nyní nabízí již třetí generaci svých airbagů, určených primárně pro městské jezdce.
Technologie se nepřetržitě vyvíjejí, stávají se funkčně dokonalejšími a současně rozměrově menšími. Budeme-li chtít u moderního luxusního vozu spočítat všechny airbagy, včetně těch kolenních a bůhvíjakých dalších, nejspíš je ani všechny nenajdeme. Proto je i další generace airbagu Hövding podstatně menší a propracovanější, nežli ta původní. Ostatně není náhodou, že tento doplněk pochází právě ze Švédska – vždyť Švédové si na bezpečnosti zakládají jako málokdo jiný, stačí vzpomenout původně švédskou značku Volvo, velmi robustní auta stavěl donedávna i Saab a jistě by se našly další příklady. Každopádně cyklo-airbag je hodně sofistikovanou záležitostí, určitě ne méně nežli ten automobilový či motocyklový.
Ve srovnání s autem je zde ale jedna velká odlišnost – zatímco tam se jedná doslova o vzduchový „pytel“, jenž v okamžiku nárazu krátkodobě vyplní prostor třeba mezi naším tělem či hlavou a volantem, tak cyklistický airbag v případě aktivace obalí naši hlavu, kolem níž vytvoří rozměrnou vzduchovou kapuci, což je dobře vidět na fotografiích. Z těch je rovněž patrné, že cyklo-airbag je určený pro jezdce bez přilby, kterých je mezi městskými cyklisty stále poměrně dost a jistě se najdou další, kteří díky airbagu přilbu rádi nechají doma.
Z hlediska použití není límec s integrovaným airbagem nijak nekomfortní a výrobce avizuje, že je toto řešení v případě pádu či nárazu osmkrát (!) bezpečnější než tradiční cyklistická helma. Nezbytnou součástí cyklo-airbagu je velké množství snímačů (akcelerometrů a gyroskopů) monitorujících pohyby jezdce 200krát za vteřinu. Systém tak dokáže rozeznat moment, kdy jen projedeme rozdrncaný úsek a tramvajové koleje, a kdy letíme přes řídítka, přičemž v případě pádu se airbag nafoukne během jedné desetiny sekundy. Každopádně je nutné dodat, že systém je naprogramovaný pro klasickou městskou jízdu a rozhodně není určený pro tvrdý biking, kdy by senzory již poměrně složitě odlišovaly, co je ještě bezpečná jízda a kdy již přichází nevyhnutelný pád. Ostatně z téhož důvodu není určen pro jiné sporty, ať už by šlo o jízdu na koni, kolečkových bruslích a podobně.
Model Hövding 3 byl navržen pro dospělé cyklisty, s obvodem hlavy 52 až 59 centimetrů a pro obvod krku až do 45 cm. Mozek systému se nachází v plastové schránce vzadu za krkem, kde najdeme rovněž otočné kolečko BOA, určené pro nastavení celkové šířky v závislosti na obvodu krku. Airbag se logicky neobejde bez energie a k nabíjení slouží micro-USB port zespodu schránky, kde je rovněž tlačítko a kontrolka indikující nabití baterie, jež v běžných podmínkách vydrží nějakých 14 až 16 hodin provozu. Aktuální stav baterie prozradí i barva podsvícení indikační kontrolky při podržení tlačítka. Plné nabití baterie trvá po úplném vybití necelé dvě hodiny.
Jednou z nejdůležitějších součástí airbagového límce je přední přezka s magnetickým zapínáním pomocí rozměrného kovového druku. Toto není designová součástka, ale nezastupitelná část celého systému – po zapnutí přezky se totiž systém aktivuje! Vpředu límec ještě před tím zapneme pomocí klasického zipu a neméně důležité jsou i dva podélné zipy, umístěné po celém obvodu límce. Jimi se k límci připíná návlek, který je přiložen v balení. Mimo to je možné dokoupit ještě speciální „sezónní“ návlek, přičemž výrobce vyloženě zakazuje používat jakékoli neoriginální či doma vyráběné návleky, které by mohly výrazně ovlivnit funkci airbagu jako takového.
Máme nabito – po stisknutí tlačítka nám svítí zelená kontrolka. Návlek je připnutý, takže už jen nasadit límec kolem krku a zapnout přední zip. Poté nasedáme na kolo a až na konec (!) zapínáme zmíněnou přední přezku s kovovým drukem a magnetem. Zapnutí a aktivace systému se potvrdí zvukovým signálem a zeleným rozblikáním diody ve středu mechanismu přezky. Nic složitého. Můžeme vyrazit. Po jízdě pro deaktivaci pouze rozepneme zmíněnou přezku, opět se ozve zvukový signál a dioda zhasne. Nyní můžeme límec bez obav rozepnout a sejmout jej z krku. Pokud jsme lajdáci a límec jsme delší dobu nenabili, tak o blížícím se vybití baterie nás při jízdě informuje krátké pípnutí, opakující se pravidelně po pěti minutách.
Model Hövding 3 byl od počátku konstruován, aby zvládal nejen každodenní použití, ale i nepřízeň počasí, nicméně jeho praní není možné. Proto je zde ostatně onen připínací návlek, který prát lze. Díky zařízení Bluetooth můžeme límec spárovat i se smartphonem, patříme-li mezi hračičky. Samotný systém je nastaven tak, že nafouknutím reaguje na pohyby, které již neodpovídají naprogramovanému vzorci standardních cyklistických pohybů. Funkce je logicky výrazně redukována v okamžicích, kdy čelně narazíme třeba do před námi stojící překážky – hlavní úloha tohoto airbagu je při pádu jezdce na vozovku. Každopádně Hövding 3 byl naprogramován s mírnou „preventivností“, takže se může stát, že dojde k jeho nafouknutí již v případě, že se blíží pravděpodobnost pádu. Podle slov výrobce platí, že je vždy lepší jednou zareagovat zbytečně, nežli jednou zklamat. S čímž nelze než souhlasit. Během vývoje a programování systému byly každopádně provedeny tisíce a tisíce testů, takže švédským konstruktérům věříme, že tahle chytrá věcička s cenovkou 8499 korun opravdu funguje.
(kad)
Podle nadpisu si někteří znalí problematiky středových složení asi budou klepat na čelo, že jsme se zbláznili. Press-Fit je přece do…
Titulek možná evokuje cosi o vkusu a leckdo se ohradí věkovou hranicí nebo typem postavy, ale nejsme ryze pánský časopis a nejde o…