Aerodynamika začíná hrát u silničních topmodelů většiny velkých značek stále důležitější roli a s konstrukčními prvky, jež jsme byli donedávna zvyklí vídat pouze u časovkových či triatlonových speciálů, se najednou setkáváme i na úplně "civilních" strojích. Ploché spodní trubky, kapkovité profily integrovaných sedlovek a mnohé další do tohoto konceptu zapadající prvky s sebou sice přinášejí teoretické uspořené sekundy a designovou atraktivitu, ale v reálu nebývají k jezdci vždy úplně nejpřátelštější. Souvisí s nimi často snížení nejen komfortu, ale i samotné praktičnosti - zařezávání integrovaných sedlovek určitě nepatří mezi naše oblíbené úkony.
Felt se také rozhodl jít cestou aerodynamiky - modely série AR ale nechtějí jakýmkoli způsobem omezovat praktičnost a i při respektování nejnižšího možného odporu vzduchu nabídnou značnou univerzalitu. Důkazem je námi testovaná poslední generace modelu AR, kompletně přepracovaná pro kolekci 2014. Verze AR 4 s cenovkou 65 990 korun vsadila na mechanickou verzi sady Shimano Ultegra a poměrně ekonomická kola Shimano RS31, která lákají k výměně za nějaký karbonový model, ať už značky Zipp či třeba Lightweight. Celková cena je totiž vzhledem k použití špičkového rámu příznivá, a k podobnému tuningu tak Felt AR 4 přímo vybízí. Jako by potenciálnímu kupujícímu říkal: "Tato kola si nech jen na tréninky a pro závodní nasazení si pořiď nějaký superlehký galuskový karbonový set s vysokým profilem ráfku!"
Při pohledu na rám zaujme extrémně plochá spodní a sedlová trubka a stejně tak pozvolna se zužující profil horní trubky, vzadu zakončené patentovaným upnutím sedlovky. Z toho vyplývá, že ačkoli byl kladen důraz na aerodynamiku a příznivou hmotnost, lze sedlovku posunovat ve vertikálním směru, a to ve značném rozsahu. My jsme nové "áerko" testovali ještě v prototypové verzi a byli jsme upozorněni, že možná právě ve spoji sedlovky a rámu dojde k nějakým úpravám, nicméně použité řešení stahování sedlovky bylo naprosto funkční, byť hodně atypické. Zajímavostí dané koncepce je dvojice podélných bočních otvorů v sedlovce, za nimiž se nachází plochý kus se závitem, s jehož pomocí se sedlovka přitáhne ke stěně sedlové trubky.
Z dalších prvků rámu zaujme umístění zadní brzdy dole za středovým pouzdrem, tedy pod řetězovými vzpěrami. Nejedná se ale o žádný atyp, k tomuto řešení se z důvodu optického "vyčištění" zadní stavby uchyluje stále větší procento výrobců a svou nabídku této módě přizpůsobilo dokonce i Shimano - brzdová čelist nese logo Ultegra.
V duchu současných trendů nemůže chybět lehce kónická hlava se spodním 1¼" ložiskem nebo kompletní vnitřní vedení lanek. Samozřejmostí jsou integrovaná středová ložiska, bez nichž už se dnes karbonový rám téměř neobejde. A pokud k testovanému stroji přistoupíme s okem estéta, nelze nezmínit, s přesunutím brzdy související, stylisticky dokonale čisté horní napojení sedlových vzpěr s absencí standardního můstku.
Hmotnost může být naprosto zavádějícím parametrem, to jsme si uvědomili při testu tohoto Felta. Hodnota 8,2 kilogramu se totiž nezdá nijak extra nízká, přitom chuť kola po rychlosti byla fantastická a i se sériovými, celkem obyčejnými koly bychom se klidně vydali na trať časovky některé z domácích amatérských lig. Skloubení příjemné geometrie a vysoké tuhosti rámu, z níž pramení naprosto nekompromisní přenos síly, se povedlo na výbornou. Na rovinkách se kolo chová příkladně klidně a i po vybavení hrazdou se jezdec bude moct spolehnout na ideální stabilitu. Přitom v okamžiku potřeby změny směru jsou reakce rychlé a naprosto adekvátní příkazům. Áerko logicky nepatří mezi hodně živá kola, celkově je spíš umírněnější, ovšem v zatáčkách se chová sebejistě. Rozhodně netrpí nutností neustálých korekcí směru, a ani méně ostřílený silničář nebude mít problémy jej zkrotit. Povaha tohoto kola se nám prostě líbila - precizně vede přímý směr ve střední i vysoké rychlosti a pakliže dostane zkušenou pilotáž, okamžitě ukáže, co v něm opravdu je. Exceluje na dlouhých rovinkách, s akcelerací nemá větší problémy a v udržování vyšších rychlostních průměrů si vyloženě libuje. Pokud by se mu dala lehká kola s vyšším profilem ráfků, měli bychom před sebou zbraň hromadného ničení pro časovky a rovinaté etapy hromadných závodů. A klidně by stačila i mechanická Ultegra, bohatě!
Karty se malinko obrací v kopcích, kde tento Felt patří "pouze" k průměru, i zde by se lehčí kola hodila. Kvality modelu AR 4 jsou však někde jinde - měření při vývoji rámu prokázala ušetření celých dvou minut (!!!) na čtyřicetikilometrové rovinaté trati, ve srovnání s rámem klasické konstrukce. Vývoj v aerodynamickém tunelu tedy přinesl své ovoce.
Z hlediska jízdního komfortu kolu vyhovuje kvalitnější povrch, schopnost pružit je u zadní části rámu o poznání nižší než u přední celokarbonové vidlice. Na druhou stranu, atypická konstrukce podélně "rozříznuté" sedlovky je ve srovnání s jinými aero koncepty schopná pohltit alespoň určitou část otřesů. Jak už jsme ale psali výše, jednalo se o prototyp, u sériového provedení může dojít k menším úpravám.
Osazení není co vytknout, zvlášť budeme-li k použitým kolům Shimano RS31 přistupovat jako k dočasným. Námi testovaný kus byl osazen klikami FSA, sériová verze bude ovšem spoléhat na kompletní "jedenáctkovou" Ultegru zastoupenou i na pozici klik. A ještě se na okamžik vraťme ke konstrukci sedlovky. Ta totiž umožňuje otočení v sedlové trubce, čímž se zámek a sedlo dostanou o několik centimetrů dopředu. Jediný rám tak může současně plnit úlohu standardní "silnice" a časovkového či triatlonového speciálu.
Slovenská značka Dema svoji kolekci devětadvacítek staví na dvou topmodelech Ferrara s pevným karbonovým rámem, dvojicí celoodpružených…
Celoodpružená devětadvacítka většinou nenabídne hravé svezení, navíc u modelu s vyšším rámem, ovšem najdou se světlé výjimky, které svým…