Giant Reign není určen na závodění, vždyť disponuje 150 mm zdvihu zadní stavby. To ale neznamená, že by to bylo líné kolo. Doby, kdy patnáct centimetrů chodu stroje nemilosrdně řadilo mezi nemotorné freeridy, jsou nenávratně pryč. Dnes se na takovém biku dá bez problémů brázdit celý den krajinou bez ohledu na náročnost terénu či jeho sklon. A přitom kolo s takovým zdvihem nemusí být ani nijak těžké. Model Reign 1 za necelých šedesát tisíc totiž váží hodně přijatelných 13,3 kg, což je tak akorát pro ještě dost svižnou jízdu do kopce i dostatečnou odolnost z kopce. Gianty ale celkově se svými novými rámy s vertikálním uložením tlumiče patří mezi nejlehčí kola, a to přitom za velmi příznivé ceny. Například na testovaném kole Reign 1 najdeme kromě povedeného rámu z ultralehkého duralu AluXX také vyspělý vzduchový tlumič Fox DHX 4.0, jehož chod je možné umravnit modrou páčkou systému ProPedal, či vidlici Float F32 RL od stejného výrobce z USA. Podíváme-li se do ceníku těchto komponentů pro volný prodej, zjistíme, že v součtu cen vidlice, rámu a tlumiče se dostaneme skoro na prodejní cenu celého kola, takže většina ostatních komponentů je na kole jakoby bonus. A přitom se nejedná o žádné „šunty“, třeba kliky pochází od kanadské kultovky Race Face.
Maestro je tu s námi už po mnoho let a vypadá to, že ještě nějaký ten pátek pobude, protože je to jeden z nejpovedenějších systémů. Zadní stavba je k přednímu rámovému trojúhelníku připevněna pomocí dvou vahadel, v jejichž průsečíku najdeme imaginární střed otáčení zadní kyvky. Poloha čepu se však v¨průběhu pružení pohybuje v závislosti na pohybu vahadel. Citlivým uložením těchto dvou ramen je možné při vývoji systému nastavit trajektorii chodu čepu a potažmo i zadní stavby tak, aby v¨každém okamžiku průběhu zdvihu byla zadní stavba imunní proti tahu řetězu a přitom reagovala na impulsy od terénu. Tolik teorie.
Letos jsme již měli v testu XC model Anthem X, jenž využívá služeb téhož systému odpružení, pouze tento stroj disponuje o pět centimetrů nižším zdvihem (100 mm) a o skoro dvě kila nižší hmotností (11,5 kg). Kdybychom obě kola měli porovnat, pak anthem uspokojí jezdce se závodnickými ambicemi, který vyhledává rychlost v těžkém terénu, zatímco reign je kolo pro bikového labužníka, jenž si netouží hladit ego tím, že porazí své soupeře na přesně vytyčeném okruhu, ale přesně naopak se nenechává spoutat ani tratí, ani časem. Reign je pro nás synonymem pro univerzální horské kolo do jakéhokoliv terénu, které jezdci poskytne absolutní spolehnutí.
Ačkoliv hlavní přínos je znát v¨technických sjezdech, díky netečnosti zadní stavby vůči šlapání reign s bravurou zdolá i výjezdy, takže největší neduh horských kol – propružování pod záběrem, je zde vyřešen systémově. Při nutnosti postavit se do pedálů a šlapat ze sedla je pak možné tlumič ještě výrazně přitvrdit modrou páčkou propedalu. Posed má do „chrťáckého“ zalehnutí za řídítka skutečně daleko, na reignu se sedí celkem vzpřímeně a velmi pohodlně. Kokpit je krátký, zato ale rozvor o poznání delší. Jezdec tak sedí uprostřed kola, řídítka má plně pod kontrolou a díky delší zadní stavbě délky 435 mm a sklopenému úhlu hlavy 68° se přední kolo nemá tendenci zvedat.
Odpružení není zcela tvrdé, a to ani v přitvrzeném režimu propedalu. Modrá páčka tlumič pouze přitvrdí, ale neuzavře. V¨terénním výjezdu odpružení pracuje zhruba v rámci jedné třetiny svého chodu, rozhodně se nepropadá do zdvihu, takže stresy z nechtěného propružování a tudíž požírání jezdcovy síly jsou zcela neopodstatněné. Odpružení právě naopak spíše přitlačuje zadní kolo k¨zemi, což vyústí v¨kvalitnější záběr zadní pneumatiky a lepší převalení přes překážky. Odpružení je vysoce citlivé na nerovnosti terénu, takže jezdci ve výjezdu také výrazně pomáhá, aby nemusel tolik vybírat trasu a kličkovat mezi překážkami. Teprve při vjezdu do těžkého terénu se dostanou ke slovu zbývající centimetry chodu, ale maximální hodnota zdvihu je tu hlavně pro případ nouze. Rozhodně se nejede celou dobu na patnácti číslech zdvihu.
Ve sjezdu se projeví přesně to, co inženýři při vývoji kola zamýšleli – na funkci odpružení mají vliv pouze rázy od terénu, nikoliv tah řetězu při šlapání, takže v¨terénu se zadní stavba „probudí“ k plné akci. Lineární chod pružení umožňuje v těžkých sjezdech plné využití celého zdvihu, který se zdá být i pocitově dostatečně hluboký. Přitom třeba při seskoku z¨metr a půl vysoké skalky jsme nepocítili, že by tlumič šel až na dno. O ochranu proti chodu nadoraz se totiž výborně postará tlumič DHX Air, u něhož je možné podle trati a stylu jízdy nastavit tlak i ve vyrovnávací nádržce. Variabilita nastavení je rozmanitá, takže ten správný poměr tlaků v obou komorách si najde každý.
Jízda v zatáčkách, klopenkách, po kamenitých skalkách, přes kořeny, to vše je na reignu tak snadné a samozřejmé, že jezdec ke kolu automaticky přilne a reign se jakoby stane prodloužením jeho těla. Tam, kde se střídají výjezdy se sjezdy a prudké zatáčky s¨táhlými výjezdy, jsme hodně ocenili přínos teleskopické sedlovky, která sice není součástí kola, nicméně dodává ji tentýž dovozce, a tak při koupi reigna není od věci rovnou sáhnout i po této fantastické vychytávce. Snížením sedla si totiž v¨prudkých sjezdech či skákavých pasážích neuvěřitelně zvýšíme ovladatelnost kola, a přitom ve výjezdech nemusíme šlapat v¨nepřirozené pozici, protože si sedlo jednoduše vytáhneme nahoru. Pokud v rámu necháme původní sedlovku, díky přítomnosti čepu horního vahadla před sedlovou trubkou ji nejde úplně zasunout.
Maestro přináší vysokou imunitu proti tvrdnutí zadní stavby pod brzděním, odpružení ve sjezdu reaguje stále stejně a během přibrzďování jsme nepozorovali žádné zhoršení funkce. Ani tahání řetězu za pedály není znatelné, tedy pokud šlapeme v terénu na střední nebo velký převodník. Při zařazení malého převodníku však již vzhledem k delšímu spodnímu vahadlu při najetí na větší překážku pocítíme lehký tah za pedály. Není to nepříjemné, ale zná to je.
Díky delšímu rozvoru se reign chová velmi rozvážně a klidně, ve vyšších rychlostech jede stabilně a nijak nejančí. Při pomalejší jízdě v technickém terénu pak přijde vhod výborná ovladatelnost, kdy se dá díky širokým vlaštovkám a kratšímu představci kolo precizně ovládat i ve velmi prudkých svazích. Díky nízké hmotnosti biku je velmi snadné se odlepit ke skoku či jen nadzvednout přední kolo na překážku.
Reign jednoznačně osloví každého bikera, který vnímá horskou cyklistiku jako jízdu přírodou, rád se kochá krajinou a pokouší své hranice. Není to stroj pro závodníky (pro ty je určen anthem), ale pro vyzrálé bikery, kteří se na kole chtějí bavit a ne trápit. Takovému pravověrnému bikerovi reign poskytne dostatek zábavy, ale i svižného svezení, s dostatkem zdvihu do těžkého terénu. Cena modelu Reign 1 59 990 Kč je pak vzhledem k osazení kola hodně zajímavá.
Rám: Reign AluxX SL, zdvih 150 mm
Tlumič: Fox DHX 4.0 Air
Vidlice: Fox 32 Float RL, zdvih 150 mm
Kliky: Race Face Evolve XC
Brzdy: Avid Elixir R, 185/160 mm
Přehazovačka: SRAM X.9
Přesmykač Shimano SLX
Řazení SRAM X.7
Ráfky: Mavic EN321
Náboje: Giant Tracker, 15mm pevná osa
Pláště: Kenda Nevegal 2.35
Řídítka: Giant Connect SL
Představec: Giant Connect SL
Sedlovka: Giant Connect SL
Sedlo: fi'zi:k Nisene Sport mg
Cena: 59 999 Kč
Hmotnost: 13,3 kg (bez pedálů)
Cyklistky bažící po líbivém a hlavně dobře ovladatelném horském kole v dostupné ceně bude určitě zajímat test patnáctkové passery…
Apache Hawk je nejvýše postaveným zástupcem série s duralovými rámy, o čemž vypovídá i špičková použitá slitina A4 a trojité zeslabování…