Styl, prostor a skvělé jízdní zážitky
Úplně nová, v pořadí již pátá generace modelu Subaru Outback cílí na široké spektrum zákazníků. K tradičním hodnotám vlajkové lodi japonské značky patří komfort a bezpečnost, ale nezapomíná se ani na jízdní zážitky a v neposlední řadě na praktičnost, která byla příznačná již pro všechny předchozí generace. A přestože se mnohým soudobým SUV někdy vytýká, že v prostornosti interiéru a především zavazadelníku nedosahují kvalit standardní, v našich končinách tak oblíbené karoserie kombi, Outback dokonale kombinuje obě kategorie. Svou světlou výškou, pohonem všech kol i robustností je totiž klasickým představitelem SUV, ovšem po sklopení zadních sedaček interiér pohltí rozměrný devětadvacítkový bike, aniž by musel uživatel cokoli řešit.
Z našeho pohledu je nový Outback pravděpodobně nejlepším modelem, jaký Subaru kdy vyrobilo – je stále zacílen na řidiče, jeho jízdní zážitky a bezpečnost, současně však nabídne tolik prostoru, že strčí celou řadu přímých konkurentů hravě do kapsy. Jinými slovy, je to dokonalý univerzál, jenž převeze početnou rodinu na chalupu a současně nabídne sportovnější svezení, a to dokonce i v námi testované konfiguraci s dvoulitrovým boxer-dieselem a samočinnou bezestupňovou převodovkou Lineartronic.
Podvozek je totiž naladěn tak, aby sice poskytl dostatečný komfort, ale bylo u něj preferováno příkladné držení zvolené stopy a minimální náklony karoserie do zatáček. Přestože na délku i šířku se nová generace oproti té dosavadní lehce povytáhla, stále Outback na silnici nepůsobí jakkoli přerostle. A co je neméně zásadní, z hlediska hospodárnosti provozu se může novinka měřit s mnohými o třídu menšími modely – i při celkem častém využívání dynamiky motoru a podvozku jsme se u zcela nového auta pohybovali okolo průměrné spotřeby sedm litrů a při dodržování povolených dálničních limitů a jejich kombinaci se silnicemi první a druhé třídy jsme se vešli dokonce do šesti litrů. Což je vzhledem k rozměrům auta vynikající hodnota.
Předchozí generace modelu Outback, jíž jsme testovali před necelými dvěma lety, byla skvělým autem. Novinka, jíž jsme měli i tentokrát zapůjčenu od společnosti ALM Hostivař, ji však ve všech kritériích značně překonává. Nejvíce pak v celkové kultivovanosti projevu, velmi nízké úrovni vnitřního hluku a kvalitě zpracování, přesněji řečeno v propracování mnoha detailů. K tomu přidává celou řadu elektronických pomocníků, z nichž ten nejdůležitější se jmenuje EyeSight a je dodávaný standardně ke všem modelům s převodovkou Lineartronic.
Pokud čekáte, že se jedná „pouze“ o sestavu bezpečnostních prvků řešících za řidiče krizové okamžiky, máte pravdu, ovšem jen částečně. Subaru totiž nechce porušit svou filosofii, která upřednostňuje řidičské zážitky před obyčejným „ovládáním“ auta, proto systém EyeSight není plně automatický, tedy zcela „blbovzdorný“. Řidič má i nadále plnou kontrolu nad vozem, EyeSight mu má v kritických situacích pouze pomoci, nikoli udělat vše za něho. Inženýři Subaru na použité technologii pracovali bezmála čtvrt století, a EyeSight zahrnuje nejen adaptivní tempomat či nepřetržité sledování jízdního pruhu, ale také automatické nouzové brzdění, které je kombinováno se samočinnou přednárazovou regulací škrticí klapky a mnoha dalšími technologiemi. Oči systému představují dvě kamery umístěné v bezprostřední blízkosti vnitřního zpětného zrcátka. Dva separátní senzory pak snímaný obraz slučují v jeden, přičemž mikrovlnný a laserový radar umí detekovat přítomnost objektů - tedy chodců, cyklistů či jiných překážek. Umělá inteligence u Subaru dosáhla zcela nových měřítek, ovšem nejen ona.
Jako celek působí novinka velmi vyváženě a sebevědomě, přívlastek „prémiový“ tak ve spojitosti se Subaru rozhodně není jen marketingovou frází. Zpracování je prvotřídní, ať už svou pozornost zaměříme na exteriér, či interiér. V něm najdeme precizní grafiku všech přístrojů, dále měkčené plasty a skutečně hodnotně působící materiály, ale primárně nadbytek prostoru, a to ve všech směrech. Posadíme-li bezmála dvoumetrového čahouna nejen na řidičovo sedadlo, ale i za něho, na to zadní, zjistíme, že dimenzování rozměrů myslí na Evropany, a to snad i ty s postavou basketbalisty. Všude je místa doslova nadbytek, současně je však příjemným společníkem dostatečné boční vedení příjemně tužších sedaček. Spokojeni jsme byli také s odkládacími či úložnými prostory, a především s celkovou ergonomií. Ideálně tvarovaný věnec volantu, příkladné rozmístění všech ovladačů a nový sedmipalcový dotykový displej situovaný prakticky v zorném poli řidiče - to vše přispívá k maximální spokojenosti. Stejně jako výrazné snížení vnitřního hluku, na němž se podílejí nové odhlučňovací materiály. Důležitou informací je třeba i 67% zvýšení torzní tuhosti karoserie, což je další z aspektů přinášejících maximálně jistý pocit z jízdních vlastností. Naladění podvozku navíc skoro až popírá rozměry a hmotnost vozu – systém AWD poskytuje optimální rozdělení točivého momentu na jednotlivá kola a průjezd zatáček je natolik jistý, že řidiče skoro láká k neustálému hledání limitů adheze. Ty jsou však tak vysoko, že běžný uživatel nemá téměř šanci se k nim přiblížit. Dieselový boxer se sto padesáti koňmi sice vyloženě nevybízí k častému přepínání do manuálního režimu a k řazení pádly pod volantem, ale pokud už tak učiníte, zjistíte, že tato kultivovaná a hospodárná jednotka dokáže být až překvapivě sportovní, šlápnete-li výrazněji na pedál akcelerátoru a využijete-li „kick-down“ efekt virtuálních sedmi rychlostních stupňů.
Takže máme před sebou skutečně skvělý vůz na pomezí kombi a SUV, u nějž bude jen těžko hledat slabinu jak náruživý řidič, tak i prakticky smýšlející uživatel, kterého uspokojí prostornost i spotřeba. Jak je na tom ale nový Outback z pohledu cyklisty, vynecháme-li přítomnost integrovaných střešních ližin či poměrně slušné nájezdové úhly dovolující dojezd do hůře přístupných lokalit? Možná nebyl navrhován primárně pro cyklisty, ale v reálu se tváří tak, jako by potřeby bikera či silničáře byly od počátku tím hlavním, co vývojáře Subaru zajímalo. Po otevření pátých dveří stačí pouze zatáhnout za ideálně přístupné páčky na boku zavazadelníku a zadní opěradla se v okamžiku sklopí do roviny. Na tom již dnes není nic netradičního, ale zde nárokům cyklistů maximálně vyhoví třeba i šířka vstupního otvoru, dále lehká konstrukce vyjímatelné krycí roletky i samotných opěradel, a především ložná plocha délky téměř menší dodávky. Po sklopení opěradel nejenže jakkoli nepřekáží podhlavníky zadních sedaček, ale ani jejich sedák, který zůstane uschován vespod, a tudíž nezkracuje ložnou plochu. Ta se dá díky příjemnému čalounění použít výjimečně třeba jako ložnice, ale pro naložení kola je doslova ideální. Nijak nepřekáží podběhy kol, a v praxi je tak využitelná plocha až po zadní stěnu předních opěradel. Navíc vždy zbude hodně prostoru bezprostředně za nimi, kam lze schovat třeba cestovní tašky, které tak nebudou překážet nakládání kol. Rovněž samotný materiál čalounění působí hodnotně, ale současně odolně, a naše několikeré převážení testovacích kol se na interiéru auta jakkoli nepodepsalo.
Patříte-li mezi ty, kteří si raději svého drahého mazlíka převážejí v útrobách auta, Subaru Outback je pro vás ideální. My jsme do něj naložili dvě celoodpružené devětadvacítky, jen s proložením silnou dekou, a na tato kola bychom mohli klidně vrstvit další. Naše redakční silnice pak v rozměrném zavazadelníku vypadala skoro jako „tříčtvrtka“. Takže zvažujete-li pořízení nového rodinného vozu, nový Outback je skvělým kandidátem. Vaší manželce se budou líbit jeho úložné prostory a atraktivní design, vám spotřeba i jízdní zážitky, děti budou milovat prostornost na zadních sedačkách a vaši kamarádi cyklisté se budou těšit na každou společnou víkendovou cestu na závody.
(kad)
Motor: Boxer Diesel 2,0 l DOHC turbo
Zdvihový objem: 1998
Výkon: 110 kW (150 PS)
Točivý moment: 350 Nm (1600-2400 ot.)
Převodové ústrojí: Symmetrical AWD
Převodovka: bezestupňová Lineartronic
Zavěšení: nezávislé vpředu i vzadu (vpředu McPherson + zkrutné pružiny, vzadu Double wishbone)
Brzdy: kotoučové s vnitřním chlazením (P+Z)
Pneumatiky: 225/65 R17
Rozměry (d/š/v): 4815/ 1840/ 1605 mm
Rozvor: 2745 mm
Objem zavazad. prostoru: 1848 l (měřeno dle VDA)
Zrychlení (0 - 100 km/h): 9,9 s
Max. rychlost: 192 km/h
Spotřeba - město: 7,5
mimo město 5,3
kombinace 6,1 l/100 km
Cena - testovaná verze (výbava Active): 1 019 000 Kč
- základ (benzin 2,5 l, výbava Active): 939 000 Kč
Head EdaptEdge Carbon se stovkovým zdvihem vpředu i vzadu je strojem, jehož projev si jezdec doslova vychutnává, ať už se s ním proplétá…
Některá kola se stala legendami ještě v průběhu svého aktivního života, tedy v období, kdy byla stále součástí nabídky. Jistá ikonizace,…