Na celodenní vyjížďku v náročnějším terénu si většinou bereme objemnější batoh, abychom do něj pohodlně naskládali rezervní oblečení, svačinu a třeba i foťák a vodní vak. Na krátké vyjížďky ovšem potřebujeme pouze vodní vak a nejnutnější nářadí, takže pro nás bývá klasický batoh zbytečně velký. Řešením jsou tedy dva modely, jeden na delší cesty a druhý „ostrý“ pro převoz vaku s pitím.
Tak trochu z jiné strany tento problém uchopila značka Zixtro, jejíž produkty jsou vždy hodně originální a nepostrádají nápad. Batoh Zixtro Windpath totiž za jednu cenu kombinuje dvojici různě objemných batohů na společném nosném zádovém systému. Základem je originální zádový systém se svislou laminátovou výztuhou, která propojuje bederní a ramenní opěrnou část vyrobenou z plastu. Tento promyšlený nosný systém je samozřejmě doplněn komfortním polstrováním jak bederního dílu, tak na lopatkách, kde je dvojice plastových nosníků ramenních popruhů uchycena kloubem pro lepší přizpůsobení sklonu horní partie zad. Nechybí pohodlně polstrované ramenní popruhy s jednoduchým nastavením délky, bederní popruh s masivní plastovou přezkou nebo jednoduchý hrudní popruh, který se navlékne klipsou na paspuli vedenou přes ramenní popruhy.
K tomuto nosnému systému se pak pěticí poutek na suchý zip upevní hlavní batoh, který má ve větším provedení objem dvacet litrů. Materiál s výbornou voděodolností je doplněn nepromokavými zipy. Hlavní prostor je členěn pouze dvěma přepážkami na část pro vodní vak a na přední díl a přístup dovnitř je díky zipu až do poloviny celkové výšky celkem bez omezení, pouze společný vstup pro vak i náklad trochu omezuje případné doplňování tekutin při zastávkách. Další kapsa na drobnosti je na čelní straně, na bocích jsou pak malé kapsy z pružné tkaniny, určené spíše na větrovku a měkké věci. Spodní kapsa patří pružnému látkovému obalu na přilbu, který lze jdnak ukrýt, nebo díky dvojici karabin a stahovací gumy upevnit na boky batohu a pohodlně v něm převážet přilbu. Posledním technickým detailem je pryží chráněný otvor za krkem, určený pro vyvedení hadičky rezervoáru ven.
Usazení batohu na zádech je o základním nastavení jeho výšky, tedy stažení pásku se suchý zipem přes laminátovou výztuhu. Pak už jen dotáhnout ramenní a bederní popruhy a je jasno. Batoh sedí na zádech na třech opěrných bodech, tedy bedrech a lopatkách. Žádné zbytečné zatěžování v ramenou kvůli sjíždění batohu dolů a přesunu hmotnosti na popruhy. Díky středové výztuze a nosnému systému v podstatě nepřijde střední partie zad vůbec do kontaktu s batohem, takže ventilace je na maximální úrovni. Daní za to je nutnost přesunu kontaktních míst se zády na výše zmíněnou trojici opěrných bodů a silnější zajištění bederním popruhem. Při plném naložení má totiž batoh při dynamické jízdě v těžším terénu tendenci se na zádech mírně přetáčet do stran. Dostatečné stažení bederního popruhu ale tento neduh spolehlivě vyřešilo. Hrudní popruh dovolí díky navlékací klipse jen menší dotažení, jinak hrozí, že se klipsa vyvlékne z paspule. Nicméně hrudní popruh nebyl i při naloženém batohu v terénu zase tak akutní, protože horní část sedí na zádech velice dobře.
V ceně 2740 korun je krom většího samozřejmě již zmíněný menší batoh, určený pro vodní rezervoár. Ten ale součástí balení není a značka jej samostatně ani nenabízí. Menší batoh se k nosnému systému upevní pouze trojicí poutek na suchý zip a svým objemem deset litrů vystačí na většinu běžných vyjížděk. Voděodolné provedení je podobné většímu sourozenci, pouze vnitřní prostor není členěn, ale má jen jednu menší síťovinovou kapsu na drobnosti a samozřejmě plastový háček pro zavěšení vaku, jehož hadička je opět vyvedena skrz pryžové jištění za krkem. Druhá kapsa je pak na čelní straně, ale díky kratšímu zipu nenabídne tak dobrý přístup dovnitř, jako u větší verze.
Celkový dojem z testovaného „dvojbatohu“ byl hlavně o dokonalé ventilaci, která jen těžko bude hledat konkurenci. Dalším plusem pak je dobrá pohyblivost i s naloženým batohem, protože ten jednak dobře seděl při jízdě na kole, ale třeba i při chůzi je bederní opěrka velice jistá a v ramenou nedochází k nadměrnému zatěžování. Nosný systém se sice promítne do vyšší hmotnosti, větší objem má celkem 1220 gramů, ale ve srovnání s některou konkurencí to není zase takový rozdíl. Výhodou je pak při výměně obou batohů na nosné části stejný pocit za jízdy, takže si jezdec nemusí zvykat na menší a větší batoh s rozdílnými zády, ale má stabilně nastavený jediný kus. Tomuto originálnímu zpracování tedy nelze upřít nápaditost, což platí i pro celkové designové provedení.
(už)
Firma CYKLOSVEC je známá především jako velkoobchodní firma, která dodává na náš trh kola Galaxy, ale také dováží mnoho skvělých značek,…
Sen mnohých, kteří si přáli mít zdarma off-line mapy naší republiky ve svém smartphonu, je skutečnost. Seznam již nyní nabízí možnost…