Americká značka Zipp se může pochlubit nejen špičkovými produkty, ale především tím, že s nimi vítězí nejslavnější světoví závodníci. Kola Zipp 404 dovezla k mnohým vítězstvím například Contadora, Cavendishe nebo v terénu třeba našeho Zdeňka Štybara. Neméně úspěšný je také model 202 či 303, právě třistatrojky v loňském roce zářily například na Roubaix a na dalších slavných závodech. Silniční kola Zipp 303 jsme prověřili v testu, abychom zjistili, čím je jejich typický „baculatý“ profil tak skvělý.
Značka Zipp vsadila na konstrukčně zcela svébytné provedení, průřez ráfku nazvaný Firecrest™ se stal v rámci silničních zapletených setů naprosto výjimečný. Oproti standardním aerodynamickým profilům je ten použitý značkou Zipp nesrovnatelně širší, od brzdové plochy se ráfek dále rozšiřuje a ve svém nejvyšším bodě je zakončen půlkulatě.Tento průřez by ve srovnání se zažitou klasikou měl nabídnout mnohem optimálnější mix požadovaných vlastností, vedle nezbytné aerodynamiky, a tedy rychlosti zde byl kladen nemalý důraz také na pohodlí a tuhost. Lépe na tom má být ráfek s technologií Firecrest™ také z hlediska reakcí na boční vítr. Zajímavostí je lehce „důlkovaný“ povrch ráfku zlepšující aerodynamiku, jedná se o efekt známý například z golfových míčků.
Tolik teorie, nyní se ale již naplno věnujme konkrétnímu modelu Zipp 303. Ten jsme otestovali v klasickém plášťovém provedení, přičemž cena páru kol se vyšplhala na nemalých 56 500 korun. Hmotnost páru bez rychloupínáků je 1 198 gramů (530 g přední / 668 g zadní kolo). Vzhledem k výšce ráfku 45 milimetrů je dosažená hmotnost opravdu fantastická, zvlášť s přihlédnutím k celkové solidní tuhosti. Přední kolo je zapleteno radiálně pomocí osmnácti plochých drátů, zadní pak využívá dvacet čtyři drátů, na straně kazety radiálních a vlevo jedenkrát křížených. Provedení nábojů je doslova pastvou pro oko, výška přírub zcela zakrývá uchycení drátů. Přední náboj váží pouhých 88 gramů a zadní je přesně o sto gramů těžší. Samozřejmostí jsou duralové osičky a vysoce kvalitní průmyslová ložiska, která mohou být na přání dokonce i keramická. Celková pevnost je navýšena maximálním možným zkrácením výpletu. Na rozdíl od mnoha jiných aerodynamicky koncipovaných kol jsou totiž u testovaného modelu 303 niply zasazeny až do samého vrcholu ráfku, což je samozřejmě další z důvodů použití daného profilu. Pro centrování tak slouží klasický centrklíč a otvory pro vsazení niplů musí být překryty standardní páskou, jež je dodávána s koly. V setu nechybí ani redukce na prodloužení ventilku při huštění a samozřejmě rychloupínáky. Ty jsou naprosto minimalistické, což je sice výhoda z hlediska váhy, ovšem samotná manipulace s nimi není i přes použití bronzové dosedací plochy páčky nijak pohodlná. Nízká hmotnost setu pak s sebou nese určité omezení pro jezdce, jenž by svou váhou neměl přesahovat hranici 102 kilogramů. V tom ovšem nevidíme problém, protože model Zipp 303 je koncipován primárně pro závodníky, kteří se na podobnou tělesnou váhu dostanou možná deset let po ukončení své kariéry...
Nadstandardní šířka ráfku (27,5 mm) je znát na první pohled a souvisí s ní i nutnost většího rozevření brzdových čelistí. Kvalita ořechu a všech dalších částí kol se od prvního okamžiku zdá naprosto perfektní. Obutí do lehkých plášťů Zipp Tangente je bezproblémové a po montáži kazety a nasazení obou kol do redakčního Pinarella vyrážím vstříc prvním dojmům. Cena zapleteného setu přes pětapadesát tisíc zvyšuje celkovou cenu kola přibližně o polovinu, nicméně z hlediska jízdních vlastností se ve své kategorii rozhodně jedná o nejlepší kola, na nichž jsem doposud jezdil. Po stránce aerodynamiky působí model 303 v reálu ještě vyšším dojmem, než co by naznačovala výška profilu ráfku 45 mm. Ve vyšších rychlostech skutečně naplno vyniká perfektní aerodynamika, takže držení vysokých rychlostních průměrů nejen na rovinatých tratích je s těmito koly doslova radost.Na rozdíl od některých konkurentů zde chybí výraznější zvukový doprovod, onen známý „sekaný“ vzduch a jakoby dutý zvuk při každém roztáčení kol, typický pro řadu aerodynamicky zaměřených kol. Tato absence jakékoli rezonance ovšem svědčí o dokonale odvedené práci konstruktérů. Jestliže se v případě vyšších rychlostí kola chovají, jako by využívala ještě vyšší profil ráfku, při nižších rychlostech, v kopcích nebo při nástupech, má zase jezdec pocit, že jsou ráfky o poznání nižší. Obvodová hmotnost kol je totiž velice nízká, takže každé jejich roztáčení nevyžaduje příliš síly. V tomto ohledu nemá jezdec pocit, že by s sebou zbytečně tahal aerodynamickou profilaci ráfku, která by při častém zrychlování byla na překážku.Z hlediska kombinace akcelerace a ochoty držet vysokou rychlost jsou tedy kola naprosto perfektní.Tuhost při záběru přitom není nekompromisní, přední kolo se sice při silové jízdě ze sedla a překlápění kola do boku ani nehne, nicméně u zadního je při nástupech znát určité, i když menší, boční vychýlení. V praxi je však naprosto nedůležité a nijak neovlivňuje skvělý pocit z kol.
Jsou zde ale ještě další dvě vlastnosti, které jsou pro kola charakteristické, a vděčí za ně právě atypickému „baculatému“ profilu ráfku. Tím prvním je reakce na boční vítr. Nejprve jsem si myslel, že si to namlouvám, protože přece není možné, aby takto vysoké ráfky na boční vítr téměř nereagovaly. Jenže praxe skutečně ukázala, že daný profil po této stránce funguje. Může se to zdát neuvěřitelné, ale boční vítr podle mého názoru testované Zippy nerozhazoval o nic moc více než třeba klasická Ksyria. A pak je tu ještě jízdní komfort, tedy vlastnost, již někteří profi jezdci právě u modelu 303 opěvují. Opět se to vzhledem k použitému profilu ráfku nechce příliš věřit, jenže z hlediska pohlcování otřesů a vibrací jsou testovaná kola vzhledem ke své aerodynamicky pojaté koncepci skutečně perfektní. Zahlazování ostrosti rázů například při jízdě po kostkách, nebo zkrátka po českých rozmlácených silnicích, bylo od začátku jasně patrné. Navíc zde vynikla i celková robustnost kol, na rozdíl od jiných lehkých karbonových modelů jsem při jízdě přes rozbité úseky a asfaltové záplaty neměl pocit, že kolům jakkoli ubližuji.A právě tato vlastnost je svým způsobem k nezaplacení, protože leda v takovém případě lze k jakémukoli komponentu získat plnou důvěru.
Suma sumárum, pokud shrnu své dojmy z kol Zipp 303, tak ve všech ohledech představují naprostou špičku, a to v sobě přitom dokážou spojit téměř protichůdné požadavky...
(kad)
Plusy: kombinace aerodynamiky, velice dobré akcelerace a jízdního komfortu
Minusy: příliš titěrné upínáky
Model s dodatkem NV 30 je největším z trojice bikových batohů Camelbak Hawg. Je koncipovaný pro celodenní ježdění, přičemž možnost snadného…
Tentokrát zde máme pravděpodobně vůbec nejdražší Kolo z lidu v celé historii Cykloservisu. Když jsme jej šli fotit, bylo nám jeho majitelem…