logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Závodní American Classic Grus

Závodní American Classic Grus

Datum: 09. 09. 2025

Stejně jako v MTB segmentu, i gravel má svoje obutí rozlišené podle účelu použití a najdeme „adventure“ pláště pro dlouhé cesty, rychlé kousky spíše na silnici, hrubé do bláta, objemnější hrubé do terénu a lehké závodní kousky. I gravel se totiž vyvíjí a dnes je celá řada geometrií a specifik pro tu kterou disciplínu.

Novinkou redakční flotily je gravel stroj 4EVER Grizzly, ovšem ne v nedávno testované modifikaci, ale na mechanické sadě GRX s obutím Schwalbe G-One, což je sice hojně rozšířený, ale ne úplně nejrychlejší univerzál. Tenhle stroj prošel drobnou změnou výpletů, takže dostal výplety a širší ráfky Forza Norte G (24mm vnitřní šíře) od Ridley a testovací obutí od American Classic, konkrétně Grus a Kimberlite. Na první jmenovaný se teď podíváme a rovnou podotknu, že pokud na gravelu spíše brouzdáte krajinou s plnou náloží, nebude Grus kousek pro vás, naopak Kimberlite přesně s takovýmto využitím počítá, ale ten zase jindy

American Classic už není značka pro zapletená kola, náboje a ráfky, ale jméno teď voní kaučukem, protože zdobí bikové i gravel či silniční pláště. Grus v tubeless ready provedení stojí hodně příznivých 960 korun, je v rozměru pouze 40-622 a na zmíněných ráfcích jsme naměřili maximální šířku 42 mm. Odolná konstrukce Stage 5S Armor má hlavní tkaninu se 120 TPI hustotou vláken a navíc přes ni od patky k patce ještě vrstvu Nylon105 pro větší odolnost vůči defektu. Kevlarové patky jsou samozřejmostí a směs na běhounu má název Rubberforce G, což by mělo zajistit optimální přilnavost a současně odolnost vůči opotřebení. Plášti jsme navážili 510 gramů, což je o 5 gramů méně, než udává výrobce a v podstatě to byla jen o 5 gramů vyšší hodnota, než měl originální Schwalbe. Nicméně mezi úplně nejlehčí pláště se touto hodnotou neřadí, tam je to většinou o dalších padesát gramů méně. Boky pláště jsou silné, vrstva na běhounu nějak extrémně vysoká není, tam měl sourozenec Kimberlite větší tloušťku. Nasadit plášť na ráfek pak nebyl s jednou montpákou problém a naskočil přes kompresor spolehlivě. Žádné propouštění tmelu, tedy takové to „pocení“ skrz bočnice se nekonalo a z povoleného maximálního tlaku 55 PSI během dvou týdnů neztratilo obutí s tmelem Caffé Latex uvnitř téměř nic.

Grus je závodní kousek s jasným určením, což ukazuje i vzorek na běhounu, kde poměrně souvislý středový pás tvoří menší ploché výstupky, takže není hladký, ale naprosto minimální mezery mezi jednotlivými profily i jejich plocha pracují pro co nejnižší valivý odpor. Hodně podobné plášťům s hladkým středovým vzorkem, ovšem s větší jistotou na sypkém povrchu, pevné hlíně i za mokra. Středový pás svým průřezem koresponduje s celkovým profilem pláště, takže v náklonu je přechod do dalších profilů plynulý bez nějaké čitelné hrany. V mírném náklonu ještě drží středový pás, o něco ostřejší náklon už zapojí řidčeji rozmístěné profily po jeho stranách a tam je to na sypkém podkladu nebo na blátě o lepším samočištění a rozumné míře adheze, ačkoliv hustší bahno jej umělo ucpat i tak. Na silnici to bylo zprvu o slyšitelném zvukovém projevu, kdy se profily lehce poddávaly, aby až ještě ostřejší náklon zapojil ostřejší krajní vzorek, kde jsou jednotlivé členy větších rozměrů pocitově zase tužší. Pár kilometrů v terénu, zvukový dojem zmizel a mohli jsme hledat limity.

Rovně jede guma naprosto skvěle a v podstatě i na silnici se umí přiblížit plášťům s hladkým středovým běhounem. Předchozí Schwalbe nechal na asfaltu daleko za sebou, tady je prostě snadné odvalování hlavním cílem. Hodně podobné to je i v terénu, kde na hlíně nebo štěrku nedošlo k nějaké ztrátě adheze, ale přitom guma stále jela lehce. Zatáčky na sypkém podkladu jsou o trochu větší jistotě než na silnici, přece jen rozestupy profilů dovolí se trochu víc zakousnout do terénu a nejvíc je to znát ve větším náklonu, kde už se ke slovu dostanou krajní profily. Zapomeňte ale na nějaké blátivé tratě a ostré zatáčky v nízké rychlosti, tenhle vzorek má rád větší poloměr zatáček a náklon, aby zabraly boky, střed a přechodové profily na to nejsou úplně stavěné. Od toho má AC v nabídce jiné kousky s agresivnějším vzorkem po celé ploše. Grus chce prostě švihat naplno a odmění se jezdci skvělým vedením na sypkém, rychlém povrchu, minimálním odporem a velice příjemnými tlumicími schopnostmi. I když jde o 40mm plášť, umí i na hranici maximálního tlaku velice příjemně kopírovat i hrubší povrch. Na předním kole to byl naprosto jistý a skvěle ovladatelný společník, kdy jsme stále zkoušeli limitní náklon a ono to prostě drží, i když určité fáze náklonu mají na rozdíl od plášťů se shodnými profily po celém běhounu odlišný projev. Záleží ale na tlaku, protože kolem 35 PSI se střed běhounu víc prolamuje a boční profily se dostanou ke slovu i v menším náklonu a přidají na jistotě. Osaháte si jej a pak už prostě víte, co si můžete dovolit a co ne. Docela slušně vás krajní profily vytáhnout z limitních situací, což platilo pro přední i zadní kolo. Střed běhounu pak vzadu i vpředu drží spolehlivě, ovšem smyky v náklonu a podobné agresivnější parádičky dokáží vzadu opotřebovat drobnější boční profily trochu rychleji. Pokud ale řešíte rychlé obutí s odolností proti poškození a univerzálnějším perfektně odvalujícím vzorkem, je Grus skvělá volba.

(už)

DALŠÍ ČLÁNKY

Officina Battaglin - silniční luxus

Do téhle rubriky by mohla klidně směřovat celá produkce italské značky Officina Battaglin, protože to, co dokáží vytvořit z ocelových…

  • Datum: 09. 09. 2025
  • Kategorie: Technika

Světlo Author Proxima 1500

T Toto dobíjecí světlo je navrženo pro působivou účinnost a výdrž. Dva světelné režimy pro optimální viditelnost i v těch nejnáročnějších…

  • Datum: 10. 09. 2025
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru