Začalo to jedním Kleinem
Svitavská firma Zookee patří k mnoha našim velkoobchodním firmám, které dodávají zboží především pro cyklistiku. Je to ale možná jediná firma, která ve svém portfoliu nabízí jak značky, které dováží, tak i produkty na jejichž výrobě se sama podílí, které vyvíjí.
Zookee začala v roce 1992 jako klasická distribuční firma pod názvem Ultrasport. V nabídce měla čtyři značky (Klein, Syncros, Continetal a MET). V roce 1998 začala firma vyvíjet a vyrábět oblečení Sensor. Na samém počátku se jednalo o opatrný projekt s několika modely funkčního oblečení. Během těch dlouhých dvaceti čtyř let se ale Sensor vypracoval na nejvyšší příčky nabídky sportovního oblečení, nejen pro cyklistiku. Sensor začal, jako mnoho jiných podobných značek, funkčním spodním prádlem. Jistě si pamětnicí vzpomenou na první podobné výrobky od mnoha dalších značek. Nepříjemné síťované triko. Majitele firmy Milana Jurku ale napadlo, že funkční trika by se dala vyrábět i ze střižového vlákna. Abychom byli přesnější, napadlo ho taková začít vyrábět, když si jedno takové od konkurenční zahraniční značky vyzkoušel. Jeho cílem bylo dát na trh příjemné funkční triko. Začala sháňka po vláknech, ze kterých by se látka dala vyrobit. Vyrobila se první trika a po nich se doslova zaprášilo. Postupem času se nabídka modelů neustále zvyšovala. Jestliže se v prvním roce prodala trika v řádu stovek kusů, v současné době se objem výroby pohybuje kolem 200 000 kusů produktů všech druhů. Milan Jurka musel začít studovat vysokoškolská skripta z Technické university v Liberci, ve kterých získával informace o výrobě vláken. Postupem času se z něj stal odborník, který přesně ví, na jaký výrobek je potřeba jaký úplet, v jakém poměru materiálů. Problém byl zajistit kvalitní pletárnu, kde opravdu vědí, jak vyrobit z vlákna funkční vazbu. A takových pletáren není v republice mnoho. Vyrábět kvalitní oblečení byla opravdu vydřená a dlouhá cesta, i plná omylů. Na jejím konci je současná obrovská nabídka, kterou již od začátku značky pomáhá prodávat skvělé balení produktů, a vynikající, neotřelý a mnohdy lehce vtipný marketing. Sensor časem opustil cizí šicí dílny a dnes má firma Zookee k dispozici desítky vlastních pracovnic ve vlastních výrobních provozech, které zajišťují vývoj a jiné výrobky šijí. A výroba se pořád rozšiřuje. Cyklistika je pro Sensor pořád minoritním sportem. Velký díl výroby se samozřejmě vyváží do zahraničí.
Firma Zookee ale není samozřejmě jen Sensor. Ve své velkoobchodní nabídce má dalších 22 exkluzivních cyklistických značek. Projděme si některé zajímavosti.
YETI
Kola Yeti patří k těm exkluzivnějším na našem trhu. Yeti v letošním roce poprvé přichází s e-kolem, modelem 160E. Jedná se o celoodpružený model s unikátním zavěšením zadní stavby, u které se dá předpokládat, že v příštím roce se začne používat i u neelektrických kol. Má také jednoduché uživatelské nastavení zadního tlumiče, posunutím do jedné ze tří pozic. Cenově se jedná o kola posazená opravdu nahoru, protože levnější verze bude stát 280.000 Kč a dražší 350.000 Kč. Nejsou to tedy opravdu kola pro každého. I přes tu hrozivou cenu je ale problém zajistit je na český trh a už nyní je patrné, že poptávka je vyšší než nabídka. Samozřejmě jde o nižší počty kol.
V nabídce neelektrických kol k žádným přílišným změnám nedošlo. Je to tedy v podobném duchu jako u jiných značek. Způsobené to je samozřejmě covidovou krizí, která novým modelům příliš nepřeje. Doba, kdy je problém sehnat vůbec nějakou přehazovačku, nenahrává nějakým experimentům. Ale je jasné, že konstrukční kanceláře nespí, a přijde doba, kdy na nás vyvalí mnoho novinek. K několika malým změnám došlo u oblíbeného modelu SB 115 a také u loni nově vzkříšeného modelu ARC, což je doslova úžasný hardtail, který snad ani žádné změny nepotřebuje.
SENSOR
Vraťme se k Sensoru, tentokrát k novinkám. Trendem je rozrůstání se nabídky výrobků z vlny, konkrétně z exkluzivní vlny Merino. Vlna Merino je doslova kvalitativně těžko překonatelná oproti jiným druhům. Získává se ze speciálních ovcí chovaných na farmách na Novém Zélandu. Byly a možná ještě jsou pokusy tyto ovce chovat i v evropských podmínkách, ale nikdy se nedosáhne kvality vlny z Nového Zélandu. Je to samozřejmě především podnebím, vlhkostí místního prostředí. Sensor je tedy z novozélandské vlny. Ta je samozřejmě cenově náležitě oceněna a cena se přenáší i do konečného výrobku. Ale kdo jednou Merino okusí, těžko se bude vracet k jinému materiálu. Pro letošek nabídne Sensor větší počet merino výrobků ve více gramážích a nových barevných kombinacích. Zajímavostí je, že se firmě podařilo pro letošek vyrobit velmi jemný úplet z vlákna 16,5 mikronu. Laikovi to samozřejmě nic neřekne, ale měli jsme možnost si vlnu vyzkoušet v rukách, a rozdíl v jemnosti úpletu je opravdu neuvěřitelný. Na naši otázku, proč více vlny, nám Milan Jurka odpověděl: „Ukazuje se, že merino má smysl nejen pro outdoorový svět, ale i pro cyklisty. V chladném počasí nezahřeje nic lépe než vlna a pro léto máme také ideální kombinaci polypropylenu s merinem. Taková kombinace zajistí rychlý transport potu od těla. Vlna Merino skvěle reguluje teplotu. Dá se říci, že ji udržuje ve stejné hladině. Ostatně, to zjistí každý, kdo třeba používá k přikrytí na noc Merino deku. Takový člověk se ke klasické peřině asi už také nevrátí“.
CHIMPANZEE
Doplňková sportovní strava Chimpanzee je mezi sportovci notoricky známá. Je to produkt firmy Monkey Brothers, kterou na českém a slovenském trhu zastupuje Zookee. Produkty Chimpanzee tvoří celý systém. To znamená produkt před výkonem, během výkonu a po výkonu jako regenerace. Jsou to samozřejmě nápoje, gely, kaše a tyčinky. Obsáhnou se tedy všechny fáze sportovní přípravy. Důležité je, že všechny produkty jsou bez konzervantů. Jelikož se jedná o produkt, jehož výrobky od základu prochází přípravou ve firmě, zajímalo nás, jak dlouho trvá výroba od myšlenky. „Pokud se jedná jen o příchuť, tak od přípravy po výrobu to trvá asi půl roku. Jestliže se jedná o zcela nový výrobek, jako jsme teď například dali na trh lísko-oříškové máslo, tak je hotovo až tak za rok a půl včetně zajištění schválení produktu hygienou zdravotního ústavu ČR“, odpovídá Milan Jurka.
Novinkou jsou pro letošní rok slané energetické tyčinky. Problém dnešní doby je, že všechny tyčinky jsou sladké a sportovci jich občas mají „plné zuby“, cítí se přeslazeni. Uvítali tedy slané. V nabídce také bude příchuť pizza, a dokonce chleba se solí. Na tuto příchuť jsme se museli zeptat dvakrát, jestli nás nešálí sluch. K této zvláštní příchuti se váže vtipná historka. Když firma rozeslala vzorky s chlebovou příchutí domácím zákazníkům, tak se setkala s velkým ohlasem. Jinak to bylo se vzorky zahraničním odběratelům. Ti, protože jsou zvyklí na zcela jiné chleby, než máme u nás, vůbec nechápali, co to je za chuť. Z novinek to jsou ještě nové proteinové tyčinky a hydratační nápoje.
TOPEAK
Topeak se řadí k jedné z nejzákladnějších značek z nabídky Zookee. Znalci vědí, že Topeak je velmi exkluzivní značka nabízející nejrůznější cyklistické doplňky a nářadí v té nejvyšší kvalitě. Hodně dbá také na kvalitní design. Stoprocentní funkčnost je u takové značky povinností. Dá se říci, že Topeak obslouží v oblasti doplňků od A až do Z. Topeak jsou například výborné bikepackingové brašny. Má neuvěřitelně širokou nabídku pumpiček. Od malých k montáži na kolo až k velkým, dílenským. Doslova revoluční novinkou je dílenská pumpa na bezdušové pneumatiky JOEBLOW TUBI 2STAG, které vyžadují za krátkou dobu nahnat do pneumatiky co nejvíce vzduchu. V tom často brání odpor galuskového ventilku, i když je samozřejmě zcela povolený. Topeak vyvinul koncovku hadice, která se nasadí na ventilek, utěsní ho a pomocí jakéhosi vnitřního sklíčidla a vroubkovaného kolečka obsluha zcela vytočí tělo ventilku do koncovky, vtáhne ho do sebe, a vzduchu tak nebrání v průchodu žádná část ventilku. Protože má před sebou jen „volnou díru“. Po nahuštění se ventilek zase vmontuje. Geniální a jednoduché. Zajímavé jsou také vícefunkční kleště na spojky řetěz Power Lever. Ty doporučujeme vozit s sebou na vyjížďky. Geniální je také první skládací hydraulický montážní stojan. Hydraulika pracuje za pomoci vestavěné tlakové nádoby a ovládá se nožním pedálem. Výborná profesionální pomůcka pro těžká elektrokola. Ještě se zmíníme o zcela nové, velké podsedlové brašně Backloader, která je dvoudílná, s vnějším velmi pevným dílem, který zamezuje pohybu brašny do stran, který je u jiných zcela běžný.
ERGON
Ergon je specialistou na ergonomické vybavení na kolo. Sedla, gripy a batohy té nejvyšší kvality. Vývojový tým Ergonu se skládá z mnoha specialistů různých oborů. V průběhu své existence posbírala tato společnost prakticky všechna možná ocenění, mezi nimiž je třeba Eurobike Award, Red Dot Design Award a mnohé další. Kromě technicky dokonalých gripů vyrábí Ergon extrémně pohodlné batohy splňující požadavky i pro namáhavé horské výstupy a závody. Špičková sedla Ergon jsou pak ergonomickým snem každého cyklisty, ke zjištění správné velikosti sedla se vychází ze vzdálenosti sedacích kostí. Další exkluzivitou v portfoliu Ergon jsou vakové systémy na vodu, které se mohou vytáhnout až do osminásobku své velikosti. Ergon například silně rozlišuje gripy pro sjezd od gripů na cross country. Protože každá disciplína vyžaduje různé držení. Samozřejmostí jsou také výrobky pro muže a pro ženy, protože každé tělo má svá specifika.
MET a Bluegrass
Italská značka MET vyrábí cyklistické přilby s důrazem na maximální bezpečnost společně s pohodlím a elegancí. V nabídce jsou přilby od dětských po dospělé pro všechny cyklistické disciplíny. Vybere si jak hobík, tak i profesionál. Novinkou je univerzální přilba Veleno, která je vhodná pro všechny disciplíny. Je velmi lehká a dobře odvětraná.
Ve spojitosti s METem je třeba se zmínit o značce Bluegrass, protože se jedná o stejného výrobce. Značka Bluegrass je ale zaměřena jiným směrem, má odlišný marketing pro zcela jinou cílovou skupinu než MET. Bluegrass jsou prvotřídní ochranné prvky, jako jsou třeba přilby, chrániče, páteřáky a rukavice s určením pro „ostřejší“ disciplíny jako gravity nebo moderní enduro závody. Charakter výrobků tedy napovídá, že vše je podřízeno absolutní bezpečnosti, maximální ochraně jezdce při mnohdy nebezpečných kouscích na kole, při kterých se často padá. Ale protože se jedná o italskou firmu, samozřejmě jde i o eleganci, tedy náležitý design.
PANARACER
Panaracer je velmi známá značka plášťů, a zvláště v počátcích bikingu u nás to byla značka, která nechyběla snad v nabídce žádného slušného cyklistického obchodu. Má tedy obrovskou tradici, pláště Panaracer zdobily kola nejednoho vítěze Světových pohárů nebo mistrovství světa. Vždyť modely plášťů Dart nebo Smoke byly takřka synonymem pro kvalitu jízdy. Na současném vývoji se podílí taková jména, jako například Cedric Grácia nebo Kirk Pacenti. Vynikající jsou například pláště pro gravely s názvem Gravelkink SK nebo SS. To jsou pláště, které vás opravdu podrží za všech ošemetných situací, které jízda na gravelu přináší.
Joe’s No Flats
Pokud jezdíte bezdušové pláště, samozřejmě potřebujete těsnicí sady a tmely. Joes‘s No Flats nabízí celou škálu výborných tmelů s latexem, nebo bez něj, v několika variantách balení. Například řada Eco je hodnocena veřejností velmi kladně pro absenci amoniaku a latexu. Tmely od této značky jsou velmi rychlé. To znamená, že nežádoucí díru do pláště zacelí okamžitě. Zajímavostí je kyt, jehož pomocí proměníme jakýkoliv ráfek a plášť na bezdušový. Tmely lze samozřejmě využít i pro duše.
EASTON
Easton patří mezi pionýry výrobců komponentů na kolo. Značka byla založena v roce 1984, a patří tak mezi legendy, které zažily rozkvět horské cyklistiky. V současné době se soustředí na výrobu komponentů pro silniční a gravel kola. Zvláště ve výrobě řídítek je velmi silná. V katalogu jsou ale i zapletená kola, představce, sedlovky a kliky.
WOHO
Výčet, i když samozřejmě ne úplný, značek, které Zookee nabízí, zakončíme ultralehkými brašnami na bikepacking od značky WOHO. Brašny jsou vyráběné na Taiwanu a jsou opravdu neskutečně lehké. V nabídce jsou samozřejmě kompletní sady i jednotlivé brašny pod sedlo, na řídítka, do rámu, na rám, na vidlici apod. Prostě od WOHO si můžete kolo brašnami doslova přecpat. Ale každý, kdo bikepackingu holduje, dobře ví, že brašen na nejrůznější věcičky, které se v nich vozí, není nikdy dost. WOHO sice patří do vyšší cenové kategorie, ale asi je vám známo, že to dobré a kvalitní prostě něco stojí. A zvláště, pokud to dobré je také velmi lehké. Mohlo by se zdát, že Zookee si dělá sama sobě konkurenci, když vedle WOHO brašen nabízí i jiné kvalitní brašny Topeak. Ale není tomu tak. Pokud si vezmete produkty do ruky, okamžitě zjistíte, že to je pokaždé o něčem jiném. Především o té hmotnosti. A také je potřeba brát na zřetel, že tu je jakýsi osobní vztah zaměstnanců firmy k výrobkům. Pro ně to nejsou jen jednotky zboží, ale věcičky, které je baví. Nejvíce to je patrné na majiteli firmy, který je sám náruživým uživatelem bikepackingových produktů, protože se několikrát ročně vydává na cesty, při kterých ho v nočním lese hlídá jeho kolo. A samozřejmě chrápající kamarádi vedle pod plachtou nebo pod stanem. Až tedy pojedete krajinou několik dnů, určitě se nad WOHO brašnami zamyslete.
Už jsme měli tu čest otestovat výkonnějšího sourozence zadního světla ViZ a nyní přichází na řadu nejslabší z trojice modelů Už jsme měli…
Smartphony již neodmyslitelně patří k našemu životu. Samozřejmě, pořád existují hipsteři, kteří nedají dopustit z nejrůznějších důvodů,…