První e-bike navržený přímo pro závodění, to je stručný popis novinky, kterou americká kultovka Yeti rozvířila současné lehce stojaté vody e-bikových kolekcí. Yeti 160E je celokarbonový kousek za hodně peprnou cenu, ovšem konstrukčně dotažený do detailu přesně tak, jak jsme u tohoto výrobce zvyklí.
Switch Infinity, vlastní systém zadního odpružení se spodním pohyblivým vahadlem na dvojici vertikálních pístnic se zde nekoná a odpružení má nový princip i název. Sixfinity totiž sice vychází z nekonečna, tedy ležaté osmičky, jíž opisuje čep zadní stavby, ale vše je zde trochu jinak. Zapomeňme na dvě pístnice a kluzné provedení, tady už je vše o ložiscích, čepech a vzájemném propojení „šestičepu“ (odtud Sixfinity). Spodní vahadlo a přepákování na tlumič jsou přes čepy spojené vnější vertikálními vzpěrami Timing Link. Ty zajišťují, že se v průběhu propružení pohybuje spodní rameno nejprve směrem nahoru a ve finální fázi zdvihu naopak dolů. Je to trochu jako DW Link, kdybyste ještě propojili obě vahadla vertikálními rameny, nebo systém Equilink, jaký používal Felt, to bylo na pohled stejné řešení. Tohle všechno je tady kvůli kinematice, což je zaklínadlo pro maximální efektivitu pohonu při šlapání a minimální ovlivnění odpružení tahem řetězu. To vše v celém rozsahu kazety a v odlišných fázích zanoření tlumiče, tedy při optimální hodnotě SAG a v průběhu zdvihu.
Tah motoru a řetězu je prostě odlišný od toho, co vyprodukuje cyklista jen svýma nohama, takže proto je i celá kinematika zadní stavby jiná, navíc jen na ložiscích, aby byla prodloužena životnost systému. A ještě jedna drobnost zde je, a to Flip Chip, výměnná vložka pro závit šroubu spodního oka tlumiče. Ta umí ve třech pozicích upravit progresivitu pružení pro citlivou, vyváženou nebo progresivnější, aby jezdec dosáhl optima, případně doladil projev kola při nasazení pružinového tlumiče. Detaily pro většinu uživatelů elektrokol nebo celoodpružených biků nedůležité, ale kdo chce mít dokonale naladěný podvozek a rozumí odpružení, ten tohle snažení chápe a ocení. Respektive to ocenil už sám výrobce, jelikož dostupnější model stojí 279 tisíc korun a dražší pak 349 tisíc, za což byla ještě před pár lety garsonka na malém městě.
Yeti za tyhle peníze nabízí doživotní záruku na devětadvacítkový karbonový rám z Turq materiálu, zadní 160mm zdvih, motor Shimano EP8, 630Wh baterii, odpružení Fox 38 vpředu (zdvih 170 mm), kola DT Swiss, brzdy Avid Code a osazení Shimano XT nebo SLX, dle modelu. Samozřejmě, že dostupnější má pouze Performance verzi odpružených jednotek, to dražší už má Factory, a rovněž výplety od DT se kvalitativně liší. Vše lze ale samozřejmě upgradovat karbonovým výpletem od DT Swiss, ale tady asi bude řada negativních reakcí začínat už na osazení pouhým „eselikskem“ u kola za čtvrt mega.
Co se týká geometrie, tady je to jednoznačně e-enduro styl a 64,5° hlavový úhel doplňuje 78 stupňů postavená sedlová trubka. Velikost L pak při 450 mm sedlové trubce nabídne 480mm reach a 447mm zadní stavbu, tedy žádná krátká hračička. Pět let vývoje a šest prototypů snad nakonec nabídne svatý grál e-endura, necháme se překvapit.
(už)
Domácí Author pro letošní rok připravil z karbonu nejen nové modely svých závodních hardtailů, ale i pár dalších doplňků. Jedním z nich je…
Když jsme v letošním čísle osm uveřejnili test bikepackingových brašen Ortlieb, upozorňovali jsme na to, že menší brašnu Accessory Pack si…