I když cyklistickým světem momentálně hýbe módní vlna bikepackingu a štěrko-gravelového ježdění, příznivců tradičního stylu cyklocestování takzvaně na těžko je stále dost a společně s rozvíjejícím se segmentem městské elektro i běžné cyklodopravy je tu potřeba převážet každý den nějaký objemnější nákup. Kam úvodem mířím? Prostě ke klasickým nosičovým brašnám, které díky svému většímu objemu zcela jistě nevymizí ze zadních či předních nosičů.
Expediční, nebo naopak lehké varianty budou mít stále dost příznivců a řadu využití, což platí i pro testované brašny XLC BA-W38, které jsou svým jednodílným provedením a svařovanými švy vhodné pro každodenní využití tam, kde je nutné je častěji sundávat z nosiče. Set dvou samostatných brašen za cenu okolo tří tisíc korun je vyroben z polyesteru 840D a nabízí v první řadě jejich doslova bleskové upevnění na nosič. Brašna s rozměry 180 x 460 x 210 (hloubka x výška x spodní délka) má pevnou zadní stěnu s nýtovanými plastovými nosníky, dvojice horních posuvných samosvorných háčků a spodního otočného háčku, který lze rovněž horizontálně posouvat. Kromě pevného plastového madla je na horním nosníku ještě poutko, které zatáhnutím odjistí pojistky nosných háčků, takže lze brašnu jednoduše nasadit i sejmout z horní trubky nosiče. Oba horní háčky lze po kolejnici posouvat jednoduše po uvolnění pojistky na jejich spodní straně, takže se přizpůsobí snad každému rozměru nosiče. To platí i pro spodní háček, jenž slouží k zajištění brašny ke stojkám nosiče a rovněž si dokáže najít odpovídající pozici. Montáž i sejmutí brašen je po nastavení odpovídajících pozic všech tří háčků opravdu blesková, což ocení každý, kdo se pohybuje s nákladem ve městě a nechce brašny nechávat na kole, případně je za deště potřebuje rychle sejmout někde na cestách.
Brašny klasického tvaru mají na oba čelní panely z hrubšího materiálu, kdežto zadní a čelní díl mají hladší povrch, navíc vše voděodolné a díly lepeným švům i vodotěsné. Tloušťka materiálu sice není taková, jak jsme zvyklí u brašen pro extrémní expediční cykloturistiku, ale pro nenáročné cestování za každého počasí se jeví jako dostatečně odolný. Rolovací uzávěr, jednoduchý vnitřní prostor s dvojicí kapes, zapínání na dvě přezky a ještě pojistný pásek přes vrch, kterým lze brašnu zajistit navíc i přes trubku nosiče, tady nemáme jakoukoliv výtku. Tedy snad jen nějaká jedna přístupnější vnější kapsa na drobnosti by se snad hodila, ale je zde šněrovací gumicuk, takže lze nějakou brašničku, případně bundu uchytit tam. Chválíme rozměrné reflexní prvky vpředu i vzadu a výběr barevných variant žluté, červené a černé, kdy ty nápadnější budou na silnici určitě k nepřehlédnutí.
Co se týká objemu, dvacet litrů bylo spolu s částečně variabilní výškou dostatečných jak pro silnější spacák, tak pro stan, kde bude jediným omezením délka složených tyček. Brašny toho pojmou opravdu hodně, ale samozřejmě je nutné nepřehánět to s hmotností nákladu, nosný systém přece jen nevypadá, že by mu dělalo dobře dvacet kilo v nějakém těžším terénu. Správná pozice háčků držela brašny na nosiči i na rozbité polní cestě, a když byly naložené, nikde nehrkaly a neměly tendenci se posouvat. Déšť jsme bohužel museli nasimulovat testem hadicí, ale materiál vydržel vyšší tlak a obsah uvnitř nebyl nikde navlhlý. Jak jsem již zmínil, brašny uchrání obsah před vodou, vydrží nějaké delší cesty, ale expediční zavazadlo to není, bude spíš ideálním doplňkem na letní dovolenou s koly, kdy potřebujeme celý den mít s sebou objemnější zavazadla či pro každodenní převoz nákladu ve městě.
(už)
U celoodpružených nebo malých rámů dnes řada jezdců poměrně často bojuje s tím, že do nich nepasuje větší než půllitrový bidon. A i ten je…
Kvalitní cyklotrenažér musí splňovat mnoho kritérií. Musí být stabilní, skladný, měl by být ovládán kvalitním softwarem, měl by být…