Co si budeme namlouvat, i bezdušový plášť plný nového těsnicího tmelu není samospasitelný a občas je defekt tak velký, že jej „mlíko“ nedokáže zacelit. Co teď, vyšroubovat bezdušový ventilek, vylít „mlíko“ s obsahem čpavku uprostřed lesa a instalovat duši? Případně sejmout plášť, „mlíko“ opatrně držet uvnitř a poškozené místo očistit a podlepit?
Ani jedno řešení není časově nenáročné a už vůbec ne komfortní, zvlášť když potřebujeme pokračovat v závodu a na podlepování pláště bude čas až třeba večer po dojezdu. Těsnicí knoty jsou odpovědí, která je dnes modlou uživatelů bezdušových plášťů, protože natlačit do otvoru v plášti „pogumovaný provázek“, jak v praxi knot vypadá, je otázkou pár desítek vteřin, a pokud je v plášti „mlíko“, otvor se zacelí a můžeme po dohuštění pokračovat. A to i v případě, že je plášť procvaklý hned u ráfku, kde tahle oprava funguje rovněž takřka stoprocentně.
Co se týká principů instalace knotů do pláště, existují sofistikovaná řešení za patřičný obnos, kombinující knoty s ostrou kovovou hlavicí na konci, aby byla jejich instalace doslova blesková. Kdo neřeší gramy a extrémní rychlost instalace knotu a je schopen mít v brašničce pod sedlem nebo v batohu nějaké to nářadí a duši, ten jistě uveze sadu pro instalaci knotů Weldtite Tubeless Repair Kit, s níž lze nainstalovat knot do otvoru opravdu spolehlivě. Plastová krabička totiž obsahuje kromě pětice knotů také rašpli pro vyčištění a zvětšení otvoru v plášti, aplikátor knotů, gumový roztok, křídu a miniaturní nožík pro odříznutí knotu. V praxi to celé funguje jednoduše, a přestože si vystačíte třeba jen s aplikátorem, žádný z dílů sady zde není zbytečně. V první řadě je vždy nutné najít místo defektu, což většinou prozradí unikající „mlíko bublinky“, vytvářející se v místě defektu. To lze označit křídou a následně je třeba zhodnotit velikost defektu, aby jím prošel aplikátor s 2mm širokou plochou koncovkou, kam jsme předtím nasunuli knot. Pokud si nejsme jistí, je lepší otvor rozšířit rašplí s 2mm průměrem a pro jistotu knot nasunutý v aplikátoru, případně místo defektu ještě zakápnout gumovým těsnicím roztokem, jenž je v podstatě lepidlem. Knot rovněž není nutné aplikovat v celé délce, ale můžeme jej nožíkem rozpůlit, bude to dostatečné. Teď už stačí knot nasunout do otvoru, což je díky velikosti aplikátoru i jeho dostatečně velké rukojeti snadné. Pozor na přílišné zasunutí, aby knot neskončil uvnitř pneumatiky, vždy musí třetina vyčnívat z pláště ven, pak jen aplikátor vytáhneme. Knot by měl zůstat v plášti, a pokud příliš vyčnívá, můžeme jej seříznout. Jízdou se v otvoru roztáhne a zbytek by mělo zajistit „mlíko“.
Výše popsané jsme samozřejmě vyzkoušeli, a funguje to stoprocentně, navíc cena 209 korun za celé balení je velice příznivá, pak už jen stačí dokupovat samostatné knoty, kde sada deseti kusů stojí 69 korun. Pokud chcete mít jistotu trvalé opravy defektu, není nic jednoduššího, než po dojezdu knot z otvoru vytáhnout a toto místo podlepit zevnitř záplatou. Na trase je ale knot stoprocentně nejrychlejším řešením.
(už)
Troubení dodávky a řidič „pépéelky“ s funěním vláčí ke dveřím asi dvacetikilovou krabici s logy Everstar na lepící pásce. Tomu tedy říkám…
V sortimentu cyklistických maziv rakouského výrobce Sonax je i silikonový olej na řetězy, určený do opravdu extrémních podmínek. Tenhle…